Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:09:56 GMT

«مشیری» جدید در کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۰۳۶۴

«مشیری» جدید در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتظار هزاران مالباخته کرمانشاهی برای گرفتن طلب خود از «محمدرضا مشیری، رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان» سه ساله شده است.

با وجود تلاش سه ساله دادستانی و دادگستری کرمانشاه و حتی ورود سران قوا برای جبران سرمایه صدها میلیارد تومانی مالباختگان، هنوز بخش زیادی از طلب ۲ هزار و ۶۰۰ نفر باقیمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه ۱۵ مهر از پرداخت مرحله چهارم سرمایه مالباختگان خبر داده و گفته است که بزودی ۴۰ میلیارد تومان دیگر به آنها پرداخت می شود.

از زمان دستگیری مشیری در ۱۰ آبان ۱۳۹۵ تاکنون دادستانی کرمانشاه موفق شده که با فروش اموال او، حدود ۸۰ میلیارد تومان به مالباختگان پرونده گلیم و گبه پرداخت کند و اصل سرمایه ۹ هزار  ۶۰۰ نفر را زنده کند؛ سرمایه‌ای که شاید ارزش آن کمتر از یک سوم شده باشد.

بزرگترین کلاهبرداری تاریخ کرمانشاه

مشیری از سال ۱۳۹۱ با تبلیغات گسترده و وسوسه‌کننده به مردم وعده می‌داد که به پول آنان «سودهای تضمینی ۶۰ و ۷۲ درصدی» می دهد و البته این کار را هم می‌کرد؛ او از محل آورده‌های نجومی شرکت گلیم و گبه، سود سرمایه‌گذاران را به صورت قطره چکانی می‌پرداخت.

آنچه بیش از همه باعث گرایش روزافزون شهروندان به سوی مشیری می‌شد، حمایت رسمی و علنی برخی مدیران وقت از او و تبلیغات سنگین و مستمر در صدا و سیمای استانی و چند نشریه پرمخاطب بود. مشیری حتی به عنوان کارآفرین نمونه هم معرفی شد.

بیشتر فعالیت‌های این کلاهبردار در پوشش کارگاه‌های تولید و فروش فرش، گلیم و گبه و سنگ‌های تزئینی بود و او مدعی بود که چون صفر تا صد چرخه تولید را ایجاد کرده به راحتی صد در صد سود می‌کند که بخشی از آن را خودش برمی‌دارد و بخشی را به سهامداران می‌دهد.

اما با ورود دستگاه قضایی مشخص شد که یک فریب بزرگ در جریان است؛ فریبی که به «بزرگترین کلاهبرداری تاریخ کرمانشاه» معروف شد زیرا مشیری توانسته بود ۲۳۷ میلیارد تومان پول از مردم بگیرد بدون آنکه حتی یک حساب و کتاب ساده کامپیوتری داشته باشد.

مشیری سرانجام در ۱۰ آبان ۹۵ و بنابر اعلام نیروی انتظامی در حال خروج از کشور دستگیر شد.

پرونده ۱۲۲ هزار صفحه‌ای رئیس شرکت مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان بهمن ۹۶ و ۱۴ ماه پس از دستگیری مشیری به نتیجه رسید.

مشیری در نهایت از نظر اخلال در نظام اقتصادی به رد مال و ۲۰ سال حبس تعزیری و از نظر کلاهبرداری به ۱۰ سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شد که طبق قانون مجازات بالاتر در باره او اجرا شد. مجرم همچنین علاوه بر رد مال در حق مالباختگان و جزای نقدی به پرداخت معادل ۲ برابر اموال ماخوذه از مردم محکوم شد و البته ۲ دستیار او تبرئه شدند.

کلاهبرداری دوم و سوم
هنوز پرونده این کلاهبرداری نجومی در مراحل اولیه قضایی بود که تیر ۹۶ محمدرضا عدالتخواه، رییس کل سابق دادگستری کرمانشاه، از یک کلاهبرداری بزرگ دیگر درست به همین شیوه خبر داد.
او ۳۱ تیر ۹۶ گفت که یک فرد شیاد به بهانه پرداخت سود زیاد، اقدام به ۶۰۰ میلیارد ریال کلاهبرداری از مردم شهرستان پاوه و مناطق اطراف کرده است.
هنوز کرمانشاهی ها در شوک کلاهبرداری دوم بودند که فرمانده انتظامی استان کرمانشاه ۱۷ مرداد از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که به بهانه پرداخت سود بالا، ۱۰ میلیارد ریال از مردم اطراف شهر کرمانشاه کلاهبرداری کرده بود.
این ۲ کلاهبردار نیز مانند رئیس مکتب فرش و گلیم دستگیر شدند اما مشخص نشد که چقدر از سرمایه ملت را بر باد داده‌اند و بازگرداندن باقیمانده آن به مردم چندین سال زمان می برد.

مشیری جدید

شاید چند ماه پس از این ۲ کلاهبرداری و درست در زمانی که دادگاه مشیری با حضور ۷۰۰ نفر از شاکیان و ۱۲۰ وکیل معاضدتی(رایگان) در حال برگزاری بود، فردی به نام م.م، در یکی از شهرستان های شرق کرمانشاه راه و رسم مشیری را زنده و با وعده دادن سودهای کلان، گرفتن سرمایه های مردم را آغاز کرد. عجیب اینکه باز هم مردم فریب همان وعده های تکراری را خوردند.

متهم در ابتدا از گروه های خانوادگی شروع کرد اما کارش آنچنان رونق گرفت که خیلی زود به مانند مشیری اقدام به تاسیس شرکت و دریافت علنی پول مردم کرد.

آنچنان که دادستان عمومی و انقلاب استان مرکز کرمانشاه بیان کرد، متهم در طی ۲ سال فعالیت خود توانست حدود ۵۰ میلیارد تومان پول از مردم بگیرد.

به گفته صادقی، او برای جلب اعتماد مردم از آورده های خود، سودهای نجومی پرداخت می کرد به طوری که ۷۰ درصد از اصل سرمایه مردم را به نام سود بین آنها تقسیم کرده است.

بیشتر فعالیت متهم در یک منطقه خاص از شهرستان شرق کرمانشاه بوده و به واسطه آشنایی با اهالی و جلب اعتماد آنان، توانسته است که رقم های درشتی را جذب کند؛ آنچنان که این ۵۰ میلیارد تومان را از حدود ۳۰۰ نفر گرفته است.

صادقی در این باره گفت: متهم با ارائه اطلاعات نادرست افراد را مجاب کرده که با پول آن‌ها سرمایه گذاری و اقدام به راه اندازی یک کارخانه کرده در حالی که ادعای او از اساس کذب است.

سرانجام پس از پیچیدن آوازه متهم دستگاه قضایی وارد میدان شد و به تازگی او و یکی از همکارانش را دستگیر کرده است.

جالب آنکه این متهم نیز همانند مشیری هیچ حساب و کتاب دقیقی نداشته و به گفته دادستان کرمانشاه حسابداری او در حد «چرتکه» بوده است.

م.م اکنون در بازداشت است و اقدامات لازم برای شناسایی و ضبط اموال او در حال اجراست.

دستگاه قضایی هم از همه مالباختگان خواسته که برای پیگیری اموال خود از متهم شکایت کنند.

به خاک سیاه نشستن هزاران مالباخته گویا برای عده‌ای کافی نیست تا رویای پولدار شدن یک‌شبه را از سر بیرون کنند؛ بسیاری هنوز به راحتی به وعده‌ «پرداخت سودهای نجومی» دل می‌بندند و برای رفع عطش پولدار شدن، سراب را با آب اشتباه می‌گیرند.

سراب پولدار شدن چند روزه

کم نبوده اند افراد و شرکت‌هایی که به مردم وعده پرداخت سودهایی چند برابر بانک ها را داده اند اما بعد از مدتی سپرده گذاران خود را با رویاهای دور و درازشان تنها گذاشته و در رفته اند یا اگر به دام قانون هم افتاده اند مبلغ قابل توجهی در حساب هایشان نبوده که طلب ملت را با آن صاف کنند.

تشت رسوایی افراد و شرکت های فرصت طلب بارها به زمین افتاده و روشن شده که وعده پرداخت سودهای کلان (از ۵۰ تا ۱۲۰ درصدی) کابوسی بیشتر نیست اما این «وعده وسوسه کننده» همچنان قربانی می گیرد.
۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادستان کلاهبرداری کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۰۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کارگران در موعد مقرر پرداخت شود

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام مسئولان و دست اندرکاران دقت کنند و در مسئله پرداخت حقوق کارگران وسواس داشته باشند و در موعد مقرر اقدام به پرداخت حقوق کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، احمد مرادی در آیین تحلیل از کارگران شهرداری بندرعباس با تبریک این روز به کارگران زحمت‌کش با تاکید بر لزوم پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران گفت: لذت کار در این است که در موعد مقرر و در زمانی که تعیین شده حقوق و مزایا دریافت شود.

وی افزود: تمام مسئولان و دست‌اندرکاران دقت کنند و در مسئله پرداخت حقوق کارگران وسواس داشته باشند و در موعد مقرر اقدام به پرداخت حقوق کنند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: جا دارد تشکر کنم از شهردار و نیروی جهادی که با کار و تلاش در حال فعالیت است و عزم و اراده کار در این شهر وجود دارد.

وی تصریح کرد: مجموعه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بار سنگینی از دوش شهر بردارد و باید شورای شهر و سایر دستگاه‌ها هم در کنار شهردار قرار بگیرند تا بتوانند زمینه ساز تحول در این شهر شوند.

مرادی گفت: بندر شهری تمام ساحلی است که گردشگر داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می‌کنند این گردشگران همواره ما و مسئولان را قضاوت می‌کنند که آیا توانسته‌ایم به خوبی از این نعمت خداداد و ظرفیت خاص ساحلی بهره لازم را ببریم یا موفق نبودیم.

وی ادامه داد: مردم هرمزگان و بندرعباس از زمان گذشته مهمان‌نواز بودند و برای حفظ این کرامت انسانی همه باید کنار هم باشیم و شهری زیبا و مدرن بسازیم.

نماینده مردم در مجلس گفت: سه درصد ارزش افزوده که به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعلق می‌گرفت و این به معنای آن است که اراده قانون بر این است که مشکلات کارگران و نیروی انسانی حل شود و بعد برای سایر پروژه‌ها برنامه ریزی شود.

وی تاکید کرد: کارگران کار سخت اما عزتمندانه‌ای انتخاب کرده‌اند، با تلاش این کارگران است که ما شاهد شهری تمیز هستیم و شهروندان و گردشگران از این شهر ساحلی زیبا لذت می‌برند.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • حقوق کارگران در موعد مقرر پرداخت شود
  • دانش آموزان نقش مهمی در رفع مشکلات کشور دارند
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • پتروشیمی‌ها پول خوراک را به‌موقع پرداخت کنند
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر