Web Analytics Made Easy - Statcounter

قربانعلی روشنی روز دوشنبه در نخستین همایش ملی روز جهانی پنبه که همزمان با برگزاری اجلاسیه این محصول در ژنو سوییس با حضور مسئولان، کارشناسان کشوری، استانی و پنبه‌کاران در مجتمع فرهنگی - هنری سرو کاشمر برگزار شد افزود: چون پنبه با ارزش‎ترین گیاه از نظر ارزش افزوده در دنیاست به همین خاطر اکثر کشورهای توسعه یافته به این محصول توجه ویژه‎ای دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: طرح کلان پنبه ترا ریخته شاید یکی از راهکارها برای فرار از سم پاشی‏های بی‎رویه محصول پنبه باشد هر چند برخی افراد مخالف سم‎هایی که به محیط، آب و خاک خسارت می‎زند نیستند ولی وقتی در محصولی تغییرات ژنتیکی اتفاق بیفتد بیش از حد در مورد آن تبلیغات منفی می‎کنند.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: پنبه محصولی است که باید برای فناوری ‎های بعد از کشت آن سرمایه گذاری کنیم و مکانیزاسیون را به کمک این محصول بیاوریم اما در این عرصه غفلت کرده ایم.

روشنی افزود: در صنعت الیاف فقط ۵۰۰ میلیارد دلار سود وجود دارد ولی ما خیلی راحت غفلت کردیم و تسلیم شعاری شدیم که می‎گوید لذتی که در واردات است در تولید نیست.

کاشت ۹۰ هزار و ۲۵۰ هکتار پنبه در کشور

 مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی نیز در این همایش گفت: امسال ۹۰ هزار و ۲۵۰ هکتار پنبه در کشور کشت شده که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۷ درصدی داشته است.

ابراهیم هزار جریبی افزود: امیدواریم با تلاش‎هایی که صورت گرفته در عملکرد هم شاهد رشدی ۸۰ درصدی باشیم و به تولید ۲۲۸ هزار تن که طبق برنامه است برسیم.

وی اضافه کرد: امسال حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تن الیاف پنبه تولید می شود که براساس مصرف سال گذشته ۵۰ درصد از نیاز کشور را تامین خواهد شد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: کنترل آفات یکی از معضلات اصلی زراعت پنبه است و پنبه از گیاهان پر آفت است و پائیز سال قبل در این خصوص نشست‎های متعددی برگزار شد که نتیجه آن منجر به تشکیل کمیته تخصصی گیاه پرشکی پنبه در سازمان حفظ نباتات شد.

هزار جریبی افزود: سه استان گلستان، خراسان رضوی و فارس را از این نظر تحت آزمایش های حمایتی قرار دادیم و امسال با توجه به اینکه در برخی از مناطق، آفات بیشتری وجود داشت اما کنترل بهتری صورت گرفت.

وی ادامه داد: سازمان حفظ نباتات باید سبد سموم مربوط به آفات مختلف را متنوع کند تا کشاورزان استفاده بهتری ببرند هرچند مبارزه ‏های بیولوژیک هم در دستور کار قرار دارد.

شهرستان کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

۷۴۹۷/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رقابت های جهانی کشاورزی یارانه خراسان رضوی کاشمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۱۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند

بانک جهانی در آخرین گزارش خود زیر عنوان «بررسی چالش‌ها: مقابله با رکود اقتصادی و تورم» نگاشته است که حمایت از بخش خصوصی در افغانستان می‌تواند، تا حدی از فروپاشی اقتصادی این کشور جلوگیری کند.

بانک جهانی گفته است کاهش ۲۶ درصدی رشد تولید ناخالص داخلی و حمایت‌های خارجی، تصویر روشنی را از چشم‌انداز تاریک اقتصادی افغانستان ترسیم می‌کند.

براساس گزارش بانک جهانی، ممکن است چالش‌های ساختاری در بخش خصوصی همراه با کاهش حمایت‌های بین‌المللی مانع هر گونه پیشرفت اقتصادی در افغانستان شود.

برپایه این گزارش، این رکود اقتصادی می‌تواند، سبب افزایش فقر و بیکاری در افغانستان شود، جایی که نیمی از جمعیت آن به‌شدت نیازمند کمک‌های خارجی هستند.

به گفته بانک جهانی، کشاورزی در افغانستان می‌تواند، سبب رشد اقتصاد در کشور شود.

این نهاد بین‌المللی همچنان سرمایه‌گذاری‌ در زیرساخت‌های آبیاری و نیز دسترسی دهقانان به بازارها برای افزایش بهره‌گیری از محصولات زراعتی‌شان را مهم خوانده است.

این در حالی است که دو روز پیش بانک جهانی گفته بود که این نهاد ۸۴ میلیون دلار کمک به افغانستان را به‌منظور مبارزه با بحران‌ اقتصادی و تطبیق پروژه‌های معیشتی در کشور تایید کرده است

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • جام جهانی تیراندازی| پایان کار ملی‌پوشان تفنگ میکس بدون مدال
  • پایان رقابت طرح‌ها در ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری اصفهان
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • امیرعبداللهیان: ایرانیانی که نگران تردد خود به ایران هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد، از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • مارکو روزه: هدایت بایرن مونیخ؟ آن‌ها بدون مارکو روزه هم می‌توانند اوضاع فعلی را پشت سر بگذارند
  • مسی از محصول جدیدش رونمایی کرد
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند