Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@00:49:36 GMT

چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۱۵۷۹

چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک نوزاد تازه متولد شده، با صدای بلند گریه می‌کند که نشانه‌ای از سلامتی و قدرت اوست. در روز‌ها و هفته‌های آینده به سرعت والدین به این گریه‌ها عادت می‌کنند؛ اما اگر از نزدیک نگاه کنید، خواهید دید که گریه یک نوزاد کمی متفاوت از کودکان بزرگتر است: اشکی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اشک برای محافظت از چشم و مرطوب نگه داشتن آن لازم است. وقتی با احساسات شدید مانند غم، عصبانیت یا حتی خوشبختی مواجه می‌شویم، گریه می‌کنیم. این لحظات احساسی و گریه کردن باعث محافظت بیشتر از چشم می‌شود. اشک‌ها همچنین می‌توانند به ترشح هورمون‌های محرک استرس که ممکن است در زمان‌های سخت ایجاد شده باشند، کمک کنند.

در حالی که نوزادان با مجاری اشک متولد می‌شوند، هنوز کاملاً رشد نکرده اند. آن‌ها به اندازه کافی اشک برای پوشاندن چشم و مرطوب نگه داشتن آن تولید می‌کنند، اما برای تشکیل قطره‌هایی که باعث ریزش آن به گونه‌های چاقشان شود کافی نیست. پس از سه یا چهار هفته، مجاری اشک آور کودک معمولاً به اندازه کافی بالغ می‌شوند تا اشک‌های متشکل از احساسات قوی ایجاد کنند.

چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟

چشمان یک نوزاد تمایل به خشکی دارد و پوست آن نیز چنین می‌شود. مهم نیست که چقدر گرم است، یک نوزاد تازه به سختی برای دو هفته اول زندگی خود عرق می‌کند. دلیل این است که غدد عرق هنوز کاملاً کاربردی نیستند.

انسان‌ها دارای دو نوع غدد عرق به نام غدد اکروکین و غده‌های آپوکرین هستند که هر دو در نوزادان حتی با وجود اینکه عرق نمی‌کنند، کامل شکل گرفته است. غدد آپوکرین عرق را از طریق فولیکول‌های مو ترشح می‌کنند، اما تا زمانی که تغییرات هورمونی در دوران بلوغ رخ ندهد، فعال نمی‌شوند.

غدد اکرین در ماه چهارم بارداری شروع می‌شوند و ابتدا روی کف دست جنین و کف پا قرار می‌گیرند. تا ماه پنجم، غدد اکرین تقریباً کل بدن را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. بعد از به دنیا آمدن نوزاد، فعالترین غدد اکرین در پیشانی هستند.

از آنجا که نوزادان نمی‌توانند کاملاً عرق کنند، برای خنک شدن به کمک احتیاج دارند. باید مراقب علائم گرمای بیش از حد از جمله: پوسته پوسته شدن پوست، تنفس سریع و پی در پی و کاهش فعالیت بازو‌ها و پا‌های نوزاد باشیم.

منبع: شفقنا زندگی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اشک عرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۱۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌های کمبود ویتامین K

آفتاب‌‌نیوز :

کمبود این ویتامین در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که دارو‌هایی مصرف می‌کنند که با این ویتامین تداخل دارند (نظیر آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضدتشنج مثل فنی توئین و دارو‌هایی که از جذب چربی جلوگیری می‌کنند مثل اورلیستات) و یا شرایطی که فرد دچار سوءجذب باشد (مثل افراد مبتلا به سندرم روده کوتاه، فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو)، رخ دهد.

کمبود ویتامین کا در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است، مشاهده شود، زیرا این ویتامین از جفت عبور نمی‌کند و شیر مادر حاوی مقدار اندک از این ویتامین است. مقدار محدود پروتئین‌های لخته‌کننده خون در بدو تولد، در صورت عدم مصرف مکمل‌های ویتامین K، خطر خونریزی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علائم کمبود این ویتامین عبارت است از:

- طولانی‌تر شدن زمان لازم جهت لخته شدن خون

- خونریزی

- کاهش تراکم استخوانی و یا پوکی استخوان

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گریه پورحمیدی در رختکن بند نمی‌آمد!
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • گریه سردار رادان در میان حامیان برخورد با بی‌حجاب‌ها
  • ببینید | گریه شدید سردار رادان در اجتماع مردم قم
  • راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!
  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی رکورد زد
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم