Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستاد اربعین بسیج دانشجویی ایلام برای ایام اربعین، هفت موکب را در سطح استان و مرز مهران برپا کرده تا به زوار حسینی خدمت‌رسانی کنند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ ۱۰ روز مانده به اربعین و این روز‌ها همه در تب و تاب فراهم سازی شرایط برای شروع پیاده روی عظیم حسینی هستند. عده‌ای از عاشقان این راه، کوله بارشان را بسته اند و رهسپار این مسیر شده اند و عده‌ای در روز‌های آینده راهی کربلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کسی طبق مبدأ سفرش، مسیری را برای عبور از مرز انتخاب می‌کند و به سمت مقصد می‌رود. عده‌ای به استان خوزستان و مرز‌های شلمچه و چذابه می‌روند و برخی مرز خسروی استان کرمانشاه را انتخاب کرده اند و عده‌ای مرز مهران استان ایلام را در نظر دارند و قصد کرده اند پیاده روی خود را از این مرز آغاز کنند.
فارغ از اینکه هر مسیری، سختی‌های خاص خود را دارد، زائران بنا به شرایط موجود و بعد از انتخاب مرز موردنظر خود، راهی کربلا می‌شوند. در هر کدام از مسیر‌های تعیین شده، موکب‌هایی برای خدمت رسانی به زائران در نظر گرفته شده و موکب‌های دانشجویی و دانشگاهی نیز در این بین در حد توان به زوار خدمت می‌کنند.   در ایلام نیز ستاد اربعین بسیج دانشجویی استان با همکاری دانشگاه ها، موکب‌هایی را در مرز مهران و مسیر اربعین برپا می‌کند. برای اطلاع از جرئیات فعالیت این موکب‌ها به گفتگو با خیرالله دیوالی، مسئول ستاد اربعین بسیج دانشجویی استان ایلام پرداختیم. دیوالی می‌گوید: با توجه به اینکه استان ایلام، میزبان زائران حسینی است، تمرکز ما امسال فقط بر برپایی موکب‌های دانشجویی در سطح استان و مرز مهران است و در خارج از مرز هیچ موکبی برپا نخواهیم کرد.
مسئول ستاد اربعین بسیج دانشجویی استان ایلام با بیان اینکه این ستاد سال گذشته در نجف، موکب دانشجویی برپا کرده بود، می‌افزاید: برنامه ریزی شده ۷ موکب دانشجویی در کمربندی ایلام، ایوان، مسیر پیاده روی استان و مرز مهران برپا کنیم و این موکب‌ها اکنون راه اندازی شده اند، اما فعالیت رسمی آنان از ۲۰ مهرماه آغاز می‌شود و تا چهار روز پس از اربعین در این موکب‌ها پذیرای زوار خواهیم بود.  
دیوالی با بیان اینکه تعداد موکب‌های دانشجویی استان ایلام در سال گذشته شش مورد بود، اضافه می‌کند: در مرز مهران پذیرای زائران بسیاری از مناطق مختلف و حتی خارج از کشور هستیم و همین امر باعث شده مرز مهران هر ساله در ایام اربعین به یکی از شلوغ‌ترین مرز‌ها تبدیل شود.
وی ادامه می‌دهد: علاوه بر بحث اسکان و تغذیه زائران حسینی، در این موکب‌ها قرار است مباحث فرهنگی نیز مطرح شود و بسته‌های فرهنگی لازم را تهیه کرده ایم و بین زائران توزیع خواهیم کرد. همچنین برنامه ریزی شده مباحثی در حوزه وحدت بین شیعیان و وحدت بین ایران و عراق نیز مطرح شود و نماز جماعت برای زائران برپا کنیم.
مسئول ستاد اربعین بسیج دانشجویی استان ایلام خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این، یکسری کتابچه و بروشور تهیه کردیم و قرار است بین زوار توزیع شود. البته با توجه به وضعیت فعلی عراق و در راستای ترویج وحدت میان شیعیان، پیکسل‌هایی به همت دانشجویان طراحی شده و بنا است این کالا‌های فرهنگی بین زائران توزیع شود.  
وی با بیان اینکه به همت دانشجویان، پوستر‌های شهدای مقاومت نیز در مسیر پیاده روی اربعین نصب می‌شوند، یادآور می‌شود: در زمینه تغذیه و اسکان زائران حسینی در استان ایلام محدودیتی نداریم و زائران را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اسکان خواهیم داد، اما در مرز مهران، با توجه به محدودیت‌های ظرفیتی که وجود دارد، توان اسکان شبانه حدود ۴۰۰ زائر را در حسینه و مساجد دانشگاه‌های مهران داریم.
دیوالی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه‌های استان ایلام در موکب‌های دانشجویی فعالیت خواهند داشت، توضیح می‌دهد: دانشگاه‌های علمی کاربردی و فرهنگیان استان در مسیر اربعین موکب برپا می‌کنند و ستاد اربعین دانشگاهیان نیز موکبی در این مسیر برپا خواهد کرد و در این موکب، دانشجویان دانشگاه‌هایی که موکب ندارند، به فعالیت خواهند پرداخت و به زائران خدمت می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: البته موکبی را در کمربندی ایلام راه اندازی کرده ایم که قرار است در آن، فقط خادمان دانشجوی خواهر به زائران خدمت کنند تا نقش آنان نیز در کنار خادمان برادر پررنگ شود.  
مسئول ستاد اربعین بسیج دانشجویی استان ایلام با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال پذیرای بیش از ۲ هزار زائر در مرز مهران باشیم، اظهار می‌کند: طی چند روز اخیر حدود ۴۰۰ زائر را در دانشگاه‌ها اسکان داده ایم. البته پارکینگ‌هایی نیز برای زائران در دانشگاه‌های تعیین شده در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه بودجه ستاد از محل نذورات و کمک‌های دانشگاهیان و خیرین تامین می‌شود، اذعان می‌کند: برنامه ریزی شده، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در حوزه سلامت در ایام اربعین فعالیت داشته باشند به این نحو که در قالب گروه‌های ۵ نفره و به عنوان سفیران سلامت در مسیر اربعین به زائران خدمت رسانی می‌کنند و در ایستگاهی که برای خادمان خواهر علوم پزشکی در نظر گرفته شده، مباحث درمانی و فرهنگی به زائران ارائه می‌شود و در موج برگشت زوار نیز در حوزه‌های ویزیت و توزیع رایگان دارو فعالیت خواهند داشت.
مسئول ستاد اربعین بسیج دانشجویی استان ایلام ابراز می‌کند: اکنون در حال ساماندهی دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و آزاد مهران هستیم و قرار است یکی از این دانشگاه‌ها را به عنوان قرارگاه ستاد برای خدمت رسانی به زائران در ایام اربعین تعیین کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اربعین98 پیاده روی اربعین موکب دانشجویی بسیج دانشجویی ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواکب کوچک اربعین ساماندهی می‌شود

مجید نامجو روز چهارشنبه در دیدار با استاندار کرمانشاه در استانداری از وی خواست تا زمین هزار و ۱۷۵ متری کشتارگاه در مرز خسروی را برای ارائه خدمات بهتر در اختیار ستاد عتبات عالیات قرار دهد.

وی افزود: سال گذشته حدود ۲ هزار کامیون از مرز خسروی عبور کرد که برای تسریع در روند ترخیص این کامیون ها نیاز است استانداری زمین دیگری را در اختیار ستاد عتبات عالیات قرار دهد.

نامجو تاکید کرد: مرز خسروی می تواند مرکز ثقل انتقال زائران اربعین در کشور باشد و به مرز اول کشور تبدیل شود و باید خودمان را برای انتقال یک و نیم میلیون زائر از این مرز آماده کنیم.

وی همچنین از استاندار کرمانشاه خواست تا سند ساختمان ستاد عتبات واقع در محله نوبهار این شهر را به ستاد واگذار کند.

در این جلسه علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز گفت: متاسفانه در اربعین سال گذشته نتوانستیم روی بسیاری از موکب هایی که در مرز خسروی مستقر شده بودند حساب باز کنیم.

وی افزود: ما برای اسکان و تردد زوار مشکل داشتیم و مواکب مردمی که باید از بار مشکلات بر می داشتند چالش ایجاد کرده بودند و هیچ موکبی خدمات نمی داد و فقط می توانستیم به زوار آب بدهیم.

شعبانی تصریح کرد: نیاز است برای موکب ها طراحی جدیدی داشته باشیم تا موکب ضعیف نداشته باشیم برای همین بهتر از به جای ۱۰۰ موکب ضعیف ۱۰ موکب قوی ایجاد شود.

وی در خصوص زمین کشتارگاه در مرز خسروی نیز گفت: این زمین محدود است و قابل توسعه نیست و آنقدر کوچک است که نمی توان به عنوان قرارگاه و اسکان از آن استفاده کرد در حالی که بهتر است ستاد عتبات عالیات طرحی را اجرا کند که قابلیت توسعه در آینده داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی
  • قرارگاه رسانه‌ای اربعین در مرکز پیگیری می‌شود
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • مواکب کوچک اربعین ساماندهی می‌شود
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال