Web Analytics Made Easy - Statcounter

بشیر حاجی بیگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه نیاز به خون کامل و گلبول قرمز به شدت رو به کاهش است و این کاهش دلایل متعددی دارد که از آن جمله می توان به مدیریت خون بیمار، انتقال خون محافظه کارانه، جایگزینی مصرف فرآورده ها و مشتقات خون به جای خون کامل مانند فرآورده های پلاسمایی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به بیماری هایی که با داروهای مشتق از پلاسما، درمان و کنترل می شوند، نیاز به فرآورده های پلاسمایی، بیش از پیش احساس می شود.

حاجی بیگی ادامه داد: با استفاده از محصولات پلاسمایی برای بیماری های نقص ایمنی مصرف این فرآورده ها و نیاز به تولید پلاسما افزایش یافته است و اگر فایده IVIG (ایمونوگلوبولین تزریق وریدی وسیع الطیف) در درمان آلزایمر به اثبات برسد به زودی میزان تولید این محصول جوابگوی نیاز دنیا نخواهد بود.

وی گعت: محصولات ایمونوگلوبولینی محصولاتی هستند که باید به طور منطقه ای و بومی تهیه شوند تا در درمان بیماری ها اثر بخش باشند، به همین دلیل برنامه افزایش تولید پلاسما و به دست آوردن محصولات پلاسمایی از برنامه های مهم سازمان انتقال خون ایران است که حال حاضر در دنیا با توجه به افزایش سن جمعیتی از داروهای مشتق از پلاسما برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌های نوپدید استفاده می‌شود.

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: در شرایطی که امروزه صنعت پلاسما در بسیاری از کشورهای جهان گسترده نشده است، این امر در ایران از سال ۱۳۵۶ مورد توجه ویژه قرار داشت و از همان سال های بدو تأسیس در سازمان انتقال خون ایران تولید برخی فرآورده های پلاسمایی مثل فاکتور ۸ انعقادی و آلبومین صورت می گرفته است.

 در ۱۵ استان کشور امکان اهدای مستقیم پلاسما وجود دارد
وی گفت : در حال حاضر زیرساخت ها برای اجرای برنامه های انتقال خون در کشور فراهم شده است و در حال حاضر در ۱۵ استان کشور امکان اهدای مستقیم پلاسما وجود دارد، باید توجه داشت در تأمین پلاسما از اهدای کامل خون، میزان هدرروی پلاسما زیاد است، از همین رو باید اهدای مستقیم پلاسما و پلاکت را ترویج شود.

۲۰۰ هزار لیتر پلاسما را برای تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما، تأمین شد
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : با توجه به مدیریت خون و فرآورده های آن در کشور، از ایران به عنوان یک کشور مدل نام برده می شود، به طوریکه سال گذشته ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما را برای تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما، تأمین شد که در مجموع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار ارزش داشت و موجب ارزان سازی این قبیل داروها می شود.
وی تاکید کرد: همچنین ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما توسط ۸ مرکز دارای مجوز تأمین می شود و با توجه به تهیه ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور، نزدیک به ۶۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما، از طریق پلاسمای ایرانی تأمین می شود و این نکته بسیار مهمی است که با تغییر روند تولید به سمت ریکاور پلاسما و مدیریت بیشتر آن در سازمان انتقال خون ایران می توان به ۳۵۰ هزار لیتر پلاسما دست یافت.

وی افزود: ایران تنها کشوردر حال توسعه است که پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستانی را به دارو تبدیل می کند این در حالی است که گزارش ها نشان می دهد در حدود ۹.۵ میلیون لیتر پلاسما در دنیا تلف می شود که هر لیتر آن تا ۱۱۰ دلار ارزش دارد و در گزارشی از سوی سازمان جهانی بهداشت، ایران در راستای تولید داروی مشتق از پلاسما در جایگاه خوبی قرار گرفته است و به عنوان الگویی توسعه ای مناسب معرفی شده است، باید ظرفیت تولید پلاسما را در کشور بالا بریم تا ۱۰۰ درصد، داروهای مشتق از پلاسما، از پلاسمای ایرانی باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان انتقال خون ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۴۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه آبادان که در دولت گذشته قرار بود رایگان واگذار شود، به سوددهی رسید

وزیر نفت درباره حجم سوددهی پالایشگاه آبادان و روند توسعه آن، همچنین افزایش تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی به رئیس‌جمهوری و هیئت وزیران گزارش داد.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، جواد اوجی بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت) در نشست هیئت دولت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، گفت: با اقدام‌هایی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحدهای تولیدی است که پارسال ۱۲ همت سودآوری داشته است.

وی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از روزانه ۸ میلیون لیتر در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۵ میلیون لیتر در روز، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری می‌رسد و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره به افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت سیزدهم، تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدام‌های انجام‌شده تنها در سال گذشته، ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شد که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه افزوده می‌شود و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

دیگر خبرها

  • پالایشگاه آبادان که در دولت گذشته قرار بود رایگان واگذار شود، به سوددهی رسید
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد