Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت که کشورش وارد یک جنگ در سوریه می‌شود که هدف از آن نابودی "گروه‌های تروریستی" است.

به گزارش ایسنا، پس از ورود حدود ۸۰۰۰ نیروی مسلح مخالف سوری به اضافه نیروهای ارتش ترکیه به همراه تجهیزات نظامی به خاک سوریه، نومان کورتولموش، معاون رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در مصاحبه با شبکه "هابر ترک" اظهار کرد: وارد یک جنگ در سوریه می‌شویم و در نهایت پیروز خارج خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادعا کرد: قصد اشغال هیچ بخشی از خاک سوریه را نداریم و هدف ما نابود کردن گروه‌های تروریستی است. هرگونه تحولی در شمال سوریه برای امنیت ملی ترکیه بسیار مهم است.

معاون اردوغان در ادامه بر حمایت کشورش از تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد و گفت: ترکیه با تمامی حملات "تروریستی" از شمال سوریه مقابله خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که یگان‌های مدافع خلق کرد و دیگر "گروه‌های تروریستی" در این اراضی مستقر شوند.

این مقام ترکیه‌ای ادامه داد: پیش از این به پاکسازی شمال سوریه از لوث گروه‌های "تروریستی" به همراه شریکان آمریکایی‌مان چشم داشتیم و گفت‌وگوها میان دو طرف درباره منطقه امن پس از آن آغاز شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که صبر آنکارا رو به پایان است و کشورمان قصد انجام عملیات نظامی علیه "تروریست‌ها" را دارد.

کورتولموش درباره اهداف عملیات نظامی کشورش در شمال سوریه نیز تصریح کرد: ترکیه قصد اشغال هیچ بخشی از خاک سوریه را ندارد و هدف ما بر نابودی گروه‌های "تروریستی" و فراهم کردن محیطی آرام برای شهروندان سوری متمرکز است. شهروندان سوری می‌توانند از طریق منطقه امن به کشورشان بازگردند و علی‌رغم اینکه آمریکا بدون پس گرفتن سلاح‌هایی که در اختیار گروه‌های "تروریستی" قرار داده، از منطقه خارج می‌شود اما ما در این جنگ با کمترین خسارت پیروز خواهیم شد.

در همین راستا، فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات در ریاست جمهوری ترکیه اظهار کرد، ترکیه بسیار صبور بود و با هماهنگی هم‌پیمانان در زمینه مقابله با گروه‌های "تروریستی" در سوریه اقدام کرد اما دیگر حتی یک دقیقه هم نمی‌تواند منتظر بماند.

وی در توییتر نوشت: هدف ترکیه واضح و روشن است و در نابودی گذرگاه تروریستی در مرزهای‌مان، جنگ با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، مقابله با داعش و جلوگیری از بازیابی قدرت آن خلاصه می‌شود.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای در این باره ادعا: آنکارا مصمم به پاکسازی شرق فرات از گروه‌های "تروریستی" و ایجاد منطقه امن بوده و هدف از این اقدام نیز حفاظت از امنیت ترکیه و تضمین امنیت، صلح و ثبات سوریه است.

وی افزود: اتخاذ تدابیر لازم در قبال تهدیدات تروریستی، اساسی‌ترین حق ترکیه و مبتنی بر حقوق بین‌المللی است. آنکارا تاکنون برای تحقق این تدابیر با همکاری متحدان نهایت تلاش خود را به کار گرفته است.

آکسوی ادامه داد: مقامات نظامی آمریکا به وعده‌های‌شان در قبال ترکیه پایبند نبودند. بروکراسی امنیتی آمریکا متوقف نشده و واشنگتن آن را با "پ‌ی‌د"، (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) و "ی‌پ‌گ"، (یگان‌های مدافع خلق کرد) که شرق فرات را اشغال کرده‌اند، ادامه می‌دهد. آمریکا نه تنها این بروکراسی را متوقف نکرده بلکه آن را تشدید کرده و رویکردی را اتخاذ کرده که متناقض رابطه ناتو با ترکیه است.

وی تصریح کرد: ترکیه نمی‌تواند نظاره‌گر تقویت "پ‌ی‌د"، "ی‌پ‌گ" و "پ‌ک‌ک" باشد. این سازمان‌ها شبیه داعش هستند که جنایات آنها علیه ملت سوریه و شهروندان ترکیه‌ای مشخص است.

این مقام ترکیه‌ای ادعا کرد: از طریق طرح منطقه امن تهدید خطرناک علیه تمامیت ارضی سوریه در منطقه شرق فرات از بین می‌رود و زمینه برای عدم تکرار داعش و مشکلات مشابه در آینده فراهم خواهد شد.

آکسوی در ادامه خاطرنشان کرد که تمامی مسائل مطرح شده بار دیگر در جریان گفت‌وگوی تلفنی اخیر اردوغان و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه امن در شمال سوریه عملیات در شرق فرات حمله ترکیه به شمال سوریه حزب عدالت و توسعه کردهای سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۵۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران

درباره علل این سفر در شرایط کنونی با دکتر جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به گفت‌وگو نشستیم.


پس از ماجراهای مقر موساد و ماجرای انتقال تروریست‌ها از اقلیم اصلاً تصور نمی‌شد هیئتی از اقلیم به تهران بیاید علت این سفر چیست؟ 
جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان هیچ‌گاه وارد روابط خصمانه‌ای که موجب قطع مراودات بشود، نشده‌اند؛ بنابراین این سفر تعجب‌آور نیست و در عرصه سیاسی عادی و در عرف مراودات دیپلماتیک می‌گنجد و با توجه به علت سفر و شرایط فعلی اقلیم کردستان، این سفر مورد اهمیت واقع شده است.

اقلیم کردستان در حال حاضر از دو نظر دارای شرایط ویژه‌ای است که ادامه حیات سیاسی این منطقه خودمختار را می‌تواند به مخاطره بیندازد و هیچ‌گاه تاکنون شرایط برای اقلیم بدین شکل نبوده است. نخست، اختلافات میان دو حزب اصلی بر سر انتخابات است که موقعیت حزب دموکرات را در خطر قرار داده است و بخشی از این دیدار برای کمک ایران به منظور حل مشکلات داخلی است. 

از طرفی، شرایط منطقه‌ای نیز اصلاً به سود اقلیم کردستان نیست و بارزانی‌ها به‌خوبی متوجه هستند ایران دست برتر را در منطقه دارد و می‌تواند برای حل مشکلات اقلیم کمک کند.

 با  توجه به سوابق حملات ترکیه و دست‌اندازی به شمال عراق و سوریه و امکان تکرار آن، این مسئله بارزانی‌ها را نگران می‌کند. ایران به‌عنوان همسایه‌ای مقتدر و با حسن‌نیت در توافق امنیتی با کشورهای مختلف از جمله عراق است و می‌تواند شرایط را برای همکاری با اقلیم فراهم کند. طبیعی است با توجه به این شرایط رئیس اقلیم در دشواری‌های داخلی و خارجی ایران را به عنوان طرف گفت‌وگو انتخاب کند.

آیا در این سفر، امضای قراردادهای بزرگ امنیتی اقتصادی در دستور کار قرار دارد؟
در حال حاضر شرایط برای توافق امنیتی بزرگ و قراردادهای اقتصادی-امنیتی جدی فراهم نشده و سخنی هم به میان نیامده است. البته همکاری‌های محدودی همواره وجود دارد. اقلیم، قابلیت‌های زیادی دارد و ایران نیز می‌تواند با همه کشورهای منطقه و عراق روابط تجاری خوبی برقرار کند، اما همواره همکاری اقتصادی ایران و اقلیم، در چارچوب خاص تعریف شده است که مسلماً باید در ماه‌ها و سال‌های آینده منتظر ورود به آن بود.

آیا ممکن است نزدیک شدن اقلیم به ایران روی قسد و کردهای سوریه هم اثرگذار باشد؟
هرگونه همکاری میان نیروهای منطقه‌ای می‌تواند تأثیراتی را بر گروه‌های مختلف داشته باشد، اما بازی با مهره‌ها در سوریه در چارچوب‌های دیگری حرکت می‌کند و مناسبات ما با اقلیم عمدتاً در پایان دادن به تحرکات مخالفان ایران از خاک اقلیم کردستان دارای اهمیت است و موجب ناامید شدن رژیم‌هایی خواهد شد که در حال بهره‌برداری از خاک کردستان علیه منافع جمهوری اسلامی ایران هستند.

در واقع تأثیرپذیری گروه‌ها در سوریه از روابط ایران و اقلیم غیرمستقیم است و با توجه به شرایط کنونی افزایش قدرت ایران و شرایط فعلی اقلیم ، تأثیر جدی بر گروه‌های کرد قسد ندارد، بلکه بیشتر از تحرکات حضور آمریکایی‌ها در منطقه اثرپذیری دارند و عمدتاً از ضعف حضور آمریکایی‌ها در منطقه متأثر خواهند شد.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • اطلاعیه سپاه درباره بازداشت پشتیبانان یک گروه تروریستی
  • اطلاعیه مهم سپاه پاسداران درباره بازداشت عوامل پشتیبانی یک گروه تروریستی در مدرسه دینی پشامگ راسک
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم