Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه بی‌بی‌سی فارسی به تازگی به بهانه انتشار نتایج پژوهش بنیاد واک فری (یک سازمان غیرانتفاعی استرالیایی) گزارشی را در خصوص برده‌داری مدرن پخش کرد. گردانندگان این شبکه با تهیه این گزارش مدعی شدند ایران حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار برده مدرن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرهام قبادی کارمند بی‌بی‌سی فارسی با ربط دادن این آمار به مدافعان حرم و قالیبافی کودکان ایرانی و ازدواج نوجوانان تلاش کرد وجود برده‌داری مدرن در ایران را تأیید کند!

این درحالی است که بر اساس آمار متعدد منتشر شده از سوی مراجع رسمی و سازمان‌های حقوق بشری، رشد برده‌داری مدرن در کشورهای اروپایی به‌ویژه انگلیس با شتاب قابل توجهی در حال افزایش است. «بردگان مدرن» افرادی هستند که به دلیل اعمال تهدید، خشونت و نیرنگ نمی‌توانند از انجام برخی کارها سرباز زنند و یا به طور کلی دست از کار بکشند.

بنیاد واک فری بر اساس نتایچ آخرین پژوهش خود در این زمینه اعلام کرده است؛ حداقل ۴۰ میلیون برده مدرن در جهان وجود دارد و ۷۰ درصدشان زنان و دختران هستند. ۲۵ درصد کل برده‌های مدرن نیز کودکان هستند. از کل برده‌های مدرن ۲۵ میلیون نفر کار اجباری می‌کنند و باقی برده جنسی هستند. این پژوهش ایران را دهمین کشور دارای برده مدرن (به نسبت جمعیت) معرفی می‌کند و البته جزو ۵ کشوری که برای مبارزه با برده‌داری کمترین اقدام را انجام می‌دهند.

این در حالی است که که گزارش منتشر شده دیگری توسط گروه مبارزه با قاچاق و برده‌داری مدرن در انگلیس اعلام کرده است، برده‌داری در انگلیس در طی سال گذشته میلادی تقریباً ۲ برابر شده است.

این تنها شمای کلی از گزارش مشمئزکننده بی‌بی‌سی فارسی بود. در ابتدای این گزارش مخاطب ابتدا آمار و اطلاعاتی می‌شنود که به دنبال آن یک سری فرض‌های غیرواقعی را مطرح می‌شود. در ادامه دختری را که بدون خواست خودش ازدواج‌کرده و بعد هم مثلاً روی زمین کشاورزی کار می‌کند یا قالی می‌بافد برده محسوب می‌کند. پس از آن تصاویری از کودکان کار در ایران نشان داده می‌شود که به دنبال آن  اعلام می‌شود ۹۲ درصدشان خارجی هستند.

قبادی ارائه دهنده این گزارش به همراه کارشناسی این شبکه با ادعای اینکه بر اساس «برخی گزارش‌ها» در شهر‌های مرزی ایران کودکان را ۵ یا ۱۰ میلیون تومان می‌فروشند تا به کشور‌های عربی یا پاکستان ببرند و از آن‌ها سوءاستفاده جنسی کنند یا بیگاری بکشند، نمونه‌ای از برده‌داری نوین در ایران را مطرح می‌کنند. کمی بعد تصویری از مدافعان حرم به نمایش در می‌آید و کارمند شبکه ملکه ادعا می‌کند که نظامیان ایران از کودکان در جنگ استفاده می‌کنند. همزمان تصویری از نوجوانی رزمنده در دوران دفاع مقدس بر روی صفحه نقش می‌بندد. حالا کارشناس خارجی برای تحلیل این ادعا وارد می‌شود و درباره استفاده اجباری از کودک سرباز‌ها توضیح می‌دهد.

در ادامه دوباره جنبه‌ای دیگری از برده‌داری نوین یعنی قاچاق دختران برای بهره جنسی مطرح می‌شود.کارشناس ایرانی دوباره بازمی‌گردد و بر اساس همان منابع خود می‌گوید که قبلاً دختران ایرانی را می‌بردند امارات و حالا می‌برند کردستان عراق و سلیمانیه. پخش این گزارش در شبکه که بودجه آن را ملکه انگلیس تأمین می‌کنند و بارها دشمنی گردانندگان آن با انقلاب اسلامی ایران اثبات شده است، انتقاد تند کاربران را به دنبال داشته است. کاربران فضای مجازی با برده خواندن کارمندان این شبکه انگلیسی که بر خلاف ادعای خود که اعلام می‌کنند خبرنگار آزاد هستند آنان را برده انگلیس و ملکه خواندند چرا که معتقدند گردانندگان این تلویزیون چشم خود را بر واقعیت بسته‌اند وبا سیاه‌نمایی در تلاش هستند تا در جنگ رسانه‌ای علیه کشورمان پیش‌ قدم باشند.

عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات که چند سالی است به غرب مهاجرت کرده  و ساکن لندن است، بارها در برنامه‌های شبکه‌بی‌بی‌سی فارسی حاضر شده است با انتقاد از این گزارش غیر واقعی این شبکه، گزارشگران این شبکه را  به مطالعه کتابی و دیدن جزیره‌ای  ارجاع داده است:

سایر کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ #برده از اطلاعات مطرح شده در این گزارش و تهیه و تنظیم آن انتقاد کردند. در ادامه نمونه‌هایی از این انتقادات را مشاهده می‌کنید:

برخی دیگر از کاربران نیز ضمن انتقاد از این گزارش بی‌بی‌سی فارسی در زیر پست‌های این شبکه و مجری این برنامه نظرات انتقادی خود را به اشتراک گذاشتند:

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی سوتی بی بی سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۶۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی

به گزارش صدای ایران،معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم را محکوم می‌کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم".

وی افزود: "ابزار‌های مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد".


دیگر خبرها

  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • لگدمال شدن آزادی در کشور‌های مدعی حقوق بشر
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • شبکه تلویزیونی آمریکایی درباره چین به بلینکن خط داد!
  • کره شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم یگان نظامی رژیم صهیونیستی
  • منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی