Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:12:15 GMT

دلایل کاهش بمباران های سعودی در یمن

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۸۱۱۶

دلایل کاهش بمباران های سعودی در یمن

شبکه المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد که ائتلاف سعودی – آمریکایی حملات هوایی خود در تمام جبهه‌ها و مناطق مسکونی یمن را در روزهای اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده است.

این رسانه به نقل از این منابع افزود: توافق آتش بس میان یمنی ها با عربستان پس از عملیات «نصر من الله» علیه دو پالایشگاه نفتی متعلق به شرکت آرامکو در ۲۳ شهریورماه به آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع گفتند که کمیته‌هایی از سوی دو طرف طی روزهای آینده تشکیل خواهد شد و مقاصد سعودی مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

شامگاه جمعه دوازدهم مهر نیز خبرگزاری رویترز گزارش داد که عربستان پیشنهاد انصارالله را برای آتش‌بس بررسی می‌کند و بن سلمان به دنبال خروج آبرومندانه از یمن است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده قرار است محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در راستای پاسخ به اتهامات وارده در زمینه کوتاهی ارتش عربستان در جبهه جنوبی٬ طی یک سفر نمایشی به این منطقه برود.

مجتهد، کاربر معروف عربستانی در صفحه توییتری خود افشا کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قصد دارد تا در تلاش برای پاسخ به اتهامات وارده بر وی در زمینه کوتاهی ارتش در جبهه جنوبی٬ به این منطقه سفر کند.

رزمندگان یمنی ششم مهر در عملیات "نصر من الله" علیه متجاوزان سعودی ضربه دردناکی به متجاوزان و مزدوران وابسته به آنها وارد کردند، عملیاتی که از آن به عنوان بزرگترین عملیات نیروهای یمنی علیه متجاوزان در طول جنگ یمن یاد شده است.

عملیات "نصر من الله" نیروهای یمنی ابعاد استراتژیک سیاسی و نظامی قابل توجهی داشته، چراکه این حمله پس از حمله موفق پهپادی رزمندگان یمنی در ۲۳ شهریور به دو پالایشگاه شرکت آرامکو در شهرهای بقیق و هجره خریص در شرق عربستان که خسارات هنگفتی به آل سعود وارد کرد، ضربه محکمی به ارتش عربستان و مزدوران این کشور وارد ساخت و موازنه را در جنگ نابرابر یمن کاملا به نفع نیروهای مقاوم یمنی تغییر داد و همچنین ابتکار عمل را از متجاوزان گرفت.

عملیات نصرمن الله همچون عملیات ۲۳ شهریورماه رزمندگان یمنی دقیق و کاری بود به حدی که نیروهای یمنی موفق شدند منطقه ای به مساحت ۳۵۰ کیلومتر مربع را به کنترل خود درآورند. علاوه بر آن، توانستند بر همه مواضع نظامی و پایگاه های تازه تاسیس دشمن در استان نجران در جنوب عربستان تسلط یابند که در نتیجه ۳ تیپ نظامی سعودی منهدم شد.

یحی سریع سخنگوی ارتش یمن طی سخنانی شمار کشته های نظامیان عربستانی و مزدوران وابسته را ۴۰۰ نفر و شمار اسیران را ۲۳۰۰ اسیر اعلام کرد.

غنیمت گرفته شدن ۲۰۰ دستگاه تویوتا و هزاران قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین به همراه دهها دستگاه تانک و نفربر قسمتی از دستاوردهای عملیات نصرمن الله می باشد؛ عملیاتی که باعث شد تا بن سلمان تصمیم بگیرد تا برای دادن روحیه به نظامیان سعودی به استان نجران سفر کند.

مجتهد نیز در این باره معتقد است: سفر بن‌سلمان به مرز جنوبی کاملا نمایشی است؛ زیرا وی در خطوط پشتی و بسیار دور از این جبهه فرود خواهد آمد، اما با مشاوره سعودالقحطانی مشاور سابق خود٬ برخی حرکات و صداها را به گونه‌ای به نمایش خواهد گذاشت که نشان دهد در خطوط جلو است و تصویر او در قلب جنگ دیده شود.

این کاربر معروف همچنین اظهار داشت: نظامیان سعودی در خطوط پشتی که به دلیل شرایط مرزداری در خستگی به سر می‌برند مشغول آماده‌سازی برای سفر بن‌سلمان هستند و همین امر موجب خشم عمومی در میان آنها شده است. مجتهد ادامه داد که به ویژه این حالت پس از حوادث نجران و بقیق٬ در میان آنها شدیدتر شده است.

 طبق گفته‌های مجتهد٬ نظامیان سعودی به دلیل اوضاع وخامت‌بار در حمایت‌های لجستیکی و شرایط خانواده‌ها و حقوقشان و نیز پس از اینکه دریافته‌اند جنگ یمن یک جنگ کاملا پوچ بوده و نه دفاع از کشور٬ روحیه خود را از دست داده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد که علت تاخیر در این سفر٬ تردید و سرگردانی بن سلمان و ترس او از سقوط موشک انصارالله بر سرش و نیز نگرانیش از نفوذ نیروهای یمنی به داخل نیروهای اطلاعاتی عربستان و امکان شناسایی این منطقه توسط انصارالله و آگاهی آن به زمان رسیدن ولیعهد سعودی به آنجا است.

بنابر اخبار منتشره حملات اخیر نیروهای یمنی به مواضع ارتش متجاوز سعودی و مزدوران وابسته باعث تضعیف روحیه شددید آنها شده به حدی که بن سلمان به عنوان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان که ادعا داشت می تواند در عرض یک هفته یمن را بگیرد، اما پس از بیش از چهار سال جنگ بی نتیجه، هم اکنون می خواهد برای دادن روحیه به نیروهای ارتش عربستان به مرزهای جنوب کشور سفر کند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، مطمئنا سفر بن سلمان به مناطق مرزی جنوبی مورد استقبال پهپادی و موشکی رزمندگان یمنی قرار خواهد گرفت و از این رو این سفر یا اصلا انجام نخواهد شد و یا به صورت تشریفاتی و بسیار کوتاه و با شرایط امنیتی ویژه خواهد بود، هرچند نتیجه این سفر از قبل مشخص است و در روند شکست های سعودی تاثیری نخواهد گذشت و همچنین به هیچ وجه موجب تقویت روحیه نظامیان خسته و شکست خورد عربستانی نخواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیل گران مسایل منطقه، کاهش بمباران های اخیر یمن از سوی متجاوزان از روی دوستی مردم یمن نمی باشد و به احتمال زیاد برای خریدن زمان و ادامه کشتار مردم مظلوم این کشور با شدت بیشتری می باشد، چرا که هم اینک چندین کشتی حامل سوخت که انرژی بیمارستان های یمن را تامین می کند در دریای سرخ از سوی نیروی دریایی متجاوز سعودی مصادره شده و مجروحان و بیماران یمنی با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می کنند به حدی که وزارت بهداشت یمن هشدار داده که ۱۲۰ بیمارستان این کشور به همراه ۳ هزار مرکز بهداشت یمن به دلیل نبود سوخت با خطر تعطیلی روبه رو هستند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ یمن ائتلاف سعودی محمد بن سلمان انصارالله عملیات نصر من الله عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۸۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

آخرین دیدار امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند ۱۴۰۲ در جده و در جریان اجلاس فوق العاده Oic به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شد.

دیگر خبرها

  • اعتراف جاسوس ها درباره اطلاعاتی که به «گروه ۴۰۰» داده‌اند | افشای جزئیات شکست جاسوسی آمریکا و انگلیس
  • بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی
  • حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند
  • زخمی‌ شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • زخمی‌شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • حماس از مواضع شجاعانه یمنی‌ها در حمایت از فلسطین قدردانی کرد