Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:22:17 GMT

فرماندار: مشکل آب شرب ۳۳ روستای قم باید برطرف شود

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۹۱۶۲

فرماندار: مشکل آب شرب ۳۳ روستای قم باید برطرف شود

مرتضی حیدری روز سه‌شنبه در دومین جلسه شورای بهداشت شهرستان قم، افزود: بر اساس آمار ۱۵۱ روستای قم تحت پوشش تاسیسات آب و فاضلاب روستایی هستند و ۳۳ روستا به دلیل نبود اعتبار فاقد پوشش می‌باشند.

وی بابیان این‌که آبفا جزو دستگاه‌هایی است که حداکثر تخصیص اعتبار را دریافت می‌کند، اضافه کرد: باید اولویت روستاها برای تخصیص اعتبار تعیین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این‌که باید راهبردی ویژه برای این امر اندیشیده شود، بیان کرد: بخشداران، شوراها و دهیاران مسئولیت این کار را بپذیرند و علاوه بر اطلاع‌رسانی، مراقبت‌های بهداشتی لازم را داشته باشند.

حیدری با اشاره به این‌که جابه‌جایی جمعیت از روستاها به شهرها افزایش‌یافته است،‌ تصریح کرد:‌ با توجه به این‌که زندگی لذت بخشی در روستاها فراهم است، اگر مراقبت شود این جابه‌جایی جمعیت معکوس خواهد شد.

وی در ادامه گفت: فاضلاب ۵۰ درصد مناطق مسکونی شهر قم به شبکه فاضلاب شهری متصل نیست و ۵۰ درصد دیگر جمع‌آوری و به سه تصفیه‌خانه هدایت می‌شود.

وی افزود: اتصال ۵۰ درصد شهر قم به شبکه آبفا اعتبار هنگفتی نیاز دارد که به‌سادگی قابل تامین نیست و از سوی دیگر نمی‌شود نادیده گرفت؛ آبفای شهری باید سریع‌تر به این مشکل رسیدگی و راهکارها را ارائه کند.

فرماندار قم همچنین تصریح کرد: اگر برخی مشکلات پساب فاضلاب در بخش‌ها مربوط به تصفیه‌خانه‌های فاضلاب باشد، شرکت آبفا مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: اگر گزارشی برسد که سبزی جات و صیفی‌جات در مزارعی به‌وسیله فاضلاب آلوده آبیاری می‌شود، تمام این محصولات نابود خواهد شد.

وی بابیان این‌که این مساله سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد، افزود: بخشداران ابتدا اخطار دهند و در صورت عدم رسیدگی، ما تصمیم به قلع‌وقمع و نابودی مزارع خواهیم گرفت.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در برخی نقاط ۲ محصول یونجه و پسته توسط فاضلاب آبیاری می‌شود،‌ مرکز بهداشت بررسی نماید تا اگر ازنظر بهداشتی مشکل دارد، برطرف شود.

وی در ادامه گفت: برخی اقدام ها در استان نیازمند همکاری و مشارکت بین دستگاه‌های مختلف است، ولی در قم نسبت به این مساله با خلاء بزرگی مواجه هستیم و بعضی کارها رهاشده است.

وی افزود: مسئولان علت رها شدن کارها را هم تکرار می‌دانند و یا می‌گویند قانون در این زمینه سکوت کرده، درحالی‌که در هیچ‌کدام از موارد قانون سکوت نکرده است.

حیدری اضافه کرد: اگر قانونی در مساله ای وجود ندارد، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند این مساله را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتقل نمایند تا خلاءها برطرف شود.

وی همچنین با اشاره به درایت دستگاه قضا در برخورد با متخلفان، بیان کرد: اگر دستگاه قضایی از ابتدا این‌چنین با جدیت ورود می‌کرد، شاهد تخلف‌ها در بخش‌های مختلف نبودیم.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی بدانند مراقبت شدید است و در مقابل مسئولیتی که دارند باید پاسخگو باشند و شرایط جدی‌تر از قبل شده است.

بخشدار بخش مرکزی قم نیز گفت: از ۳۳ روستایی که تحت پوشش تاسیسات شرکت آبفا نیست، ۲۲ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

سید داود حاج حسینی افزود: برای اتصال روستاهای استان به تاسیسات شرکت آبفا بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان قم نیز گفت: در راستای کنترل کیفیت آب شرب روستایی، از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ هزار و ۴۱۳ مورد کلرسنجی و در پنج ماه امسال ۷۷۸ نمونه میکروبی از منابع آب شرب روستایی انجام‌شده است.

علی فروغی خاطرنشان کرد: ۳۳ روستای قم دارای سکنه می‌باشند، ولی تحت پوشش شبکه آبفای روستایی نیستند.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفار قم نیز گفت: خدمات‌رسانی این شرکت به روستاهای دارای کمتر از ۲۰ خانوار تعریف‌نشده، ولی اگر زیرساخت آماده شود روستاها تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

سید احسان صائبی نیا بابیان این‌که پارسال ۳۷ میلیارد ریال برای نگهداری تاسیسات روستایی اختصاص یافت، افزود: آب و فاضلاب روستایی قم ازنظر آب مطلوب رتبه نخست را در کشور دارد.

رضا انصاری مدیر کنترل کیفت شرکت آب و فاضلاب قم نیز گفت: ۳۵ درصد فاضلاب قم جمع‌آوری و وارد سه تصفیه‌خانه موجود در شهر می‌شود و مناطقی از شهر که تحت پوشش شبکه جمع‌آوری نیست، دارای چاه جذبی می‌باشد.

/۲۰۸۵/ ۱۱۷۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم توسعه روستایی فرمانداری قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۹۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ داراب بیرنوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در تشریح عملکرد سال ۱۴۰۲ حوزه فاضلاب از ۱۱۰۰ کیلومتر شسشوی شبکه فاضلاب شهرها و نیز ویدئو متری ۳۷ کیلومتری شبکه و خطوط انتقال فاضلاب در سطح استان قزوین خبر داد.

وی تکمیل و افتتاح اولین تصفیه خانه مدرن فاضلاب روستایی در نیکویه، تکمیل فاز اول تصفیه خانه شریفیه، پیشرفت ۸۵ درصدی تصفیه خانه فاضلاب آبگرم و استفاده از سامانه نانو کلر در سیستم گندزدایی تصفیه خانه فاضلاب تاکستان را از دیگر خدماتی برشمرد که با هزینه ای بالغ بر ۷۸۵ میلیارد ریال صورت گرفته است.

بیرنوندی، در بخش دیگری از توضیحات خود از اتمام ۸ قرارداد مربوط به پروژه های فاضلاب، انعقاد ۶ قرارداد جدید و ۱۰ قرارداد در حال انجام خبر داد و برگزاری مناقصات احداث مدول اول تصفیه خانه شهرستان البرز، تجهیز تصفیه خانه نیکویه، احداث لاگون های جدید در تصفیه خانه فاضلاب قزوین با مجموع هزینه ۲۷۶۰ میلیارد ریال را از عملکردهای سال گذشته برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در پایان عقد قرارداد مطالعات پژوهشی بومی سازی دانش تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک استان و انجام مطالعات مرحله دوم فاضلاب در شهرهای قزوین و تاکستان و نیز مطالعات فاضلاب اقبالیه،اسفرورین و چوبیندر، ضیاء آباد و روستاهای آتان و آکوجان منطقه الموت را از جمله فعالیت های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899495

دیگر خبرها

  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور درحال حل‌شدن هستند
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب