Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@11:58:58 GMT

زباله آمل از مرز فاجعه گذشت/ عمارت گنجایش ندارد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۹۵۱۹

زباله آمل از مرز فاجعه گذشت/ عمارت گنجایش ندارد

خسرو ابراهیم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محل دپوی زباله این شهر درمنطقه عمارت دیگر گنجایش زباله ندارد واز مرز فاجعه نیز فراتر رفته است، گفت: متاسفانه اینکه اکنون بعد از شش سال از عمر دولت تدبیر وامید باید راهکارهای عملی واجرایی ایجاد کارخانه های زباله سوز در شهرهای مازندران به خصوص آمل فعال شود، نه اینکه وزیر کشور به دنبال طرح مطالعاتی در خصوص پسماند استان های شمال کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم زاده افزود: درهمین راستا در نامه ای خطاب به رئیس جمهور به آقای رییس جمهور نوشتم که مدیریت پسماند مازندران اکنون عمل می خواهد نه حرف.

وی ادامه داد، در خصوص پسماند مازندران، تاکنون مصوبه هایی که شامل مدیریت پسماند، حمایت ها، تسهیلات و سیاست هایی که به مدیریت پسماند کمک خواهد کرد توسط دولت داشتیم، اما متاسفانه تاکنون به علت عدم حمایت و تخصیص بودجه لازم کاری انجام نشد.

رییس شورای اسلامی شهر آمل دربخش دیگری با بیان اینکه با ایجاد تاسیسات مجتمع بازیافت و تبدیل زباله های شهری به انرژی، علاوه بر ایجاد نیروگاه و مدیریت پسماند، فروش انرژی منبع درآمد خوبی برای شهرداری ها می شود، تصریح کرد، با اقدامات و پیگیری های فراوانی که در این راستا انجام شد، متاسفانه شهرداری ها با وضعیت کنونی توان اجرای کار وپشتیبانی مالی برای اجرای کارخانه های زباله سوز ازجمله در شهر آمل را ندارند.

ابراهیم زاده درعین حال خواستار حمایت های مالی لازم از سوی مسئولان کشوری برای اجرایی شدن زیرساخت های لازم برای مدیریت پسماند در عمل شود.

بحرانی شدن وضعیت دپوی زباله عمارت

رئیس شورای اسلامی شهر آمل در بخش دیگری، با بیان اینکه وضعیت دپوی زباله درمنطقه عمارت از چند سال قبل به مرز اشباع رسیده و اکنون از وضعیت بحرانی نیز گذشته است، گفت: شورای اسلامی شهر وشهرداری آمل در سال های اخیر همواره پیشگام برای ایجاد کارخانه زباله سوز ویا کمپوست بوده وحتی چند زمین پیشنهادی برای عملیاتی شدن آن پیشنهاد وسرمایه گذاران زیادی را نیز دعوت کرده است.

ابراهیم زاده با بیان اینکه حداقل درصدورمجوزهای لازم برای زمین پیشنهادی انتظار بوده که مسئولان استانی وکشور حامی شهرداری وشورای شهر باشند، اما درعمل این فرایند به داراز کشیده شد، افزود: البته شهرداری با بودجه محدودی که دارد ، به تنهایی توان ساخت نیروگاه زباله سوز را ندارد و با انتخاب زمین مورد نظر، منتظر با حمایت از سرمایه گذاران  وصدورمجوزهای قانونی برای عملیاتی شدن مدیریت پسماند در شهرستان هستیم.

وی اضافه کرد، از سوی دیگر با توجه به گردشگرپذیربودن استان های شمالی کشور، وحضور مسافران زیادی در طول سال دراین استان وسکونت شهروندان این استانها، وضعیت فعلی ونابه هنجارپسماند مدیریت نشود با نفوذ شیرابه زباله به سمت آب های زیرزمینی، ساحل و دریا هم آسیب های جدی به مردم و محیط زیست وارد خواهد شد.

وی ابرازامیدواری کرد، واقعا  از رییس جمهور محترم و وزیرکشور تقاضا داریم این موضوع را مورد توجه قرار دهند و با شوراها و شهردارانی که درگیر این معضل هستند جلسه ای برگزار نمایند و ما هم استقبال خواهیم کرد و مطمئنا با تلاش مضاعف خادمان مردم خبرهای خوبی به گوششان خواهد رسید.

 فرهنگ سازی وتفکیک زباله درآمل

رئیس شورای اسلامی شهرآمل با اشاره به اینکه، در حوزه آموزش همگانی وکاهش تولید زباله، اقدام های ارزشمند در حوزه پسماند انجام شده است، افزود : در شهر آمل تاکنون 25 ایستگاه تفکیک و جمع آوری زباله خشک در سطح شهر ساخته شده که تاثیری قابل توجهی در سطح شهر برای کاهش زباله تولیدی شهروندان داشته است.

وی ساماندهی و بازیافت زباله را از دغدغه های جدی مسئولان و شهروندان برشمرد و تاکید کرد : فرهنگ سازی همگانی کاهش تولید زباله در بین خانواده ها، اجرای طرح تفکیک پسماندها، استفاده از فناوری های روز در جمع آوری و بازیافت زباله و نظارت دقیق بر مکان های انباشت زباله بر اساس شاخصه های زیست محیطی می تواند راهکاری برای ساماندهی زباله به کار گرفته شود همچنین با ترویج فرهنگ پیشگیری از رهاسازی زباله در طبیعت گام های خوبی در جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست برداشت .

«عمارت» نام مکانی است که در 30کیلومتری جنوب شهرآمل در مسیرجاده هراز واقع شده و حدود سه دهه زباله های آمل و چندین شهر دیگر مازندران در آن دفن می شود.

تبدیل شدن معضل زباله آمل به فاجعه انسانی وخطرات ناشی از احتمال آلوده شدن آب شرب شهروندان و ورود دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم وتعیین مهلت برای شهرداری آمل باعث شده تا حساسیت هابرای حل این مساله در این شهرستان بیش از پیش احساس شود.

کد خبر 4740750

منبع: مهر

کلیدواژه: زباله شهرداری آمل آمل اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر مرز مهران قزوین گرگان ایلام گردشگری خطبه های نماز جمعه بیرجند شیراز شهرکرد استانداری سمنان نیروی انتظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۹۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی صبح یکشنبه در نشست تخصصی به مناسبت هفته زمین پاک در دانشگاه اراک با اشاره به مدیریت پسماندها اضافه کرد: در ایران، قانون مدیریت جامع پسماند ایجاد و آئین نامه اجرایی برای آن تصویب شده و از دهه ۸۰ تاکنون به اجرا درآمده و باید اذعان کرد مدیریتی که در این عرصه انجام می‌شود نیازمند بازنگری است و باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: متأسفانه جهش‌های مدنظر در راستای حل مشکلات زیست محیطی اتفاق نیفتاده و امیدواریم در این خصوص اتفاقات جدید در استان صورت پذیرد.

یوسفی تاکید کرد: سازمان مردم نهادی تحت عنوان حافظان طبیعت و محیط زیست در شهرستانهای ساوه و زرندیه، از پسماندهای قابل بازیافت از پوست میوه‌ها، سبزی‌ها وصیفی جات تحت عنوان خشکاله برای مصرف دام درست می‌کنند و داوطلبانه به دامداری‌ها تحویل می‌دهند.

وی افزود: این خشکاله‌ها حدود ۷۰ درصد وزن پسماندهای خانگی است و به جای تولید شیرابه و هزینه‌های حمل و نقل و دفن به عنوان علوفه مورد نیاز دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در طول شبانه روز ۷ و نیم تن پسماند عفونی در استان تولید می‌شود که باید پس از طی یک مرحله اتوکلاو در سایت‌های ویژه دفن شوند که اقدامات در این راستا در سطح استان در شهرستان‌های ساوه و اراک در حال انجام است.

وی با اشاره به پسماند صنعتی معمولی و ویژه گفت: پسماند صنعتی ویژه حدود یک میلیون تن سالانه در استان تولید می‌شود که یک سایت در این خصوص از دهه ۹۰ در ساوه ایجاد شده که کم و بیش در حال فعالیت است.

وی در ادامه یکی از اقدامات جدی در دانشگاه‌ها را ارائه راهکار برای پساب‌های تولید صنایع و صنایع ویژه و همچنین پساب‌های کشاورزی برشمرد.

یوسفی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۲، در قالب پویش ملی مسیر سبز- ایران پاک، پاکسازی محورهای مواصلاتی و جاده‌های استان با بکارگیری اقشار آسیب دیده و حمایت افراد خیر و شرکت‌های صنعتی صورت گرفته است؛ که در این پویش تاکنون ۴۰ تن زباله در قالب ۱۰ هزار پاکت جمع آوری شده است.

وی بر تحقیق علمی و فرهنگ سازی خطاب به دانشجویان تاکید کرد و گفت: هر اقدام زیستی محیطی نیازمند ۲ اهرم قانون و فرهنگ سازی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: آموزش مدیریت پسماند در مدارس، روش‌های مدیریتی پسماند عفونی برای منشی مطب‌ها، مدیریت پسماند صنعتی و ویژه برای صنایع و آموزش مدیریت پسماندهای عادی برای شهرداران و دهیاران از جمله مواردی است که در حوزه آموزش و فرهنگ سازی باید مورد نظر قرار گیرد.

یوسفی با بیان اینکه بیش از هزار لیتر در ثانیه در استان پساب صنعتی وجود دارد که قابلیت بازچرخانی دارند که برای این نیز باید راهکار لازم ارائه و پیاده سازی شود.

کد خبر 6090585

دیگر خبرها

  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود