Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشوند با اشاره به اینکه در "بوی باران" درباره همه‌چیز اغراق شد، گفت: این بی‌هوش نشان دادن پلیس به نفع هیچ‌کس نیست، به زودی همراه با قوه‌قضائیه سریال پلیسی ۱۱۰ قسمتی می‌سازیم. ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون، سینما و پلیس در دهه‌های قبل ارتباط خوبی با هم داشتند و حتی‌الامکان نکات کاربردی و آموزشی خوبی از پلیس در آثار نمایشی می‌دیدیم؛ هیجان‌هایی که در «خواب و بیدار» دیدیم تا «کلانتر» و قصه‌های جنایی امثال شاه‌محمدی و مهدی فخیم‌زاده و در سینما هم کارهای پلیسی و هیجانی زیادی روی پرده می‌رفتند؛ اما امروز حرف و حدیث‌هایی در برخی آثار تلویزیونی و سینمایی پلیس و دامنه مسئولیت‌های این نیروی تلاشگر را زیر سوال می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا در سریالی تلویزیونی جایگاه پلیس زیرسوال می‌رود؟ یا در سینما با اشتباهات عدیده‌ای در فیلم‌ها مواجه می‌شویم؟ در این خصوص مجتبی رشوند مدیرعامل ناجی‌هنر به این اشتباهات در فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» سعید روستایی و «کم‌هوش» نشان دادن و اغراق زیاد در سریال «بوی باران» نسبت به پلیس و نیروی انتظامی اشاره دارد؛ البته او در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، با معصوم نشان‌دادن پلیس در آثار تلویزیونی و سینمایی نیز مخالف است.

امسال نیروی انتظامی در هفته ناجا ترجیح داد به جای مینی‌سریال‌های بدون سرنوشت و نتیجه، به سراغ تله‌فیلم‌های 90 دقیقه‌ای برود که حتی ظرفیت سینمایی شدن هم داشت.

مجتبی رشوند مدیرعامل ناجی‌هنر درباره طرح پخش تله‌فیلم‌های تلویزیونی به جای سریال‌های کوتاه به خبرنگار تسنیم، گفت: ما اعتقادی به مینی‌سریال نداریم و تجربیات نسبتاً ناموفقی در این حوزه داریم؛ تجربیاتی که بدون سرمنزل نهایی مؤثر، مخاطب را رها کرده‌اند. به این نتیجه رسیدیم که مینی‌سریال، ماندگاری ندارد و تا مخاطب می‌خواهد با این کار ارتباط برقرار کند تمام می‌شود. ضمن اینکه ما در بازه زمانی‌ای بودیم که نمی‌توانستیم در این زمان سریال بلند خوبی تحویل دهیم برای همین ریسک نکردیم.

وی با اشاره به اینکه به سراغ فرهنگسازی و آگاه کردن مردم با پرونده‌های واقعی رفتیم، تأکید کرد: مهمترین هدف ما در «ناجی هنر» اثرگذاری در زمینه فرهنگسازی است چرا که بار اصلی تمام اتفاقات در کشور بر دوش نیروی انتظامی است. مثلاً مشکلات در حوزه اقتصادی باعث افزایش سرقت می‌شود یا وقتی خشم زیاد می‌شود آمار نزاع بالا می‌رود و در بخش‌های دیگر هم همین طور؛ برای همین مهم، فرهنگسازی لازم است و «ناجی هنر» دنبال همین است؛ از این رو به سراغ پرونده‌های واقعی رفتیم و مردم آنها را در این هفته از قاب تلویزیون می‌بینند.

نمایی از سریال «دلدادگان»

رشوند با انتقاد از پایانِ ناتمام و نادرست سریال «دلدادگان» شبکه سه، توضیح داد: برخی از آثار تلویزیون مردم ما را تنبل کرده است چون این آثار را با جزئیات غیرضروری، می‌سازند و قصه‌ها روایت می‌شود و هنگام نتیجه‌گیری و اصل ماجرا، سریال تمام می‌شود؛ سال گذشته سریالی به نام «دلدادگان» پخش می‌شد که شخصیت‌ها به‌خاطر کینه همدیگر را می‌کشتند و سرآخر هم بازیگر اصلی نیامد و پایان و نتیجه‌گیری و عقوبت ضدقهرمان هم مشخص نشد! این یعنی زیاده‌گویی بی‌تأثیر! این در مخاطب کم‌سن‌وسال آثار غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت.

مدیرعامل ناجی‌هنر با اشاره به اینکه من هنوز تعریف سلبریتی را نمی‌دانم، افزود: در تولید 7 فیلم جشنواره پلیس از چهره‌های جوان و کمتر شناخته‌شده استفاده شد و همین یک ویژگی محسوب می‌شود. واقعاً هنوز تعریف سلبریتی را نمی‌دانم! افرادی بودند که چهره‌های درجه دو تلویزیونی محسوب می‌شدند اما دستمزدهای عجیب و غریبی مطالبه می‌کردند. خیلی از ما هنوز نمی‌دانیم که مبنای این دستمزدها چیست و چرا اینقدر زیاد است؟ به هرحال ما هم برای جوان‌گرایی و هم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها سعی کردیم در گروه بازیگران اغلب کارهای جشنواره فیلم پلیس به جوان‌ها و تازه نفس‌ها یا کسانی که مجال کمتری داشتند فرصت بدهیم و از نتیجه هم راضی‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که پلیسی که در سینما و تلویزیون می‌بینیم چقدر به واقعیت نزدیک است، خاطرنشان کرد: من هم اعتقاد دارم نباید پلیس را غیرواقعی و سفارشی نشان داد؛ در برهه‌ای در آثارِ صرفاً اکشن، زد و خورد بالایی دیدیم و گاهی، در آثار حوزه انتظامی اغراق‌ شده بود و مخاطب وقتی چیزهای متافیزیک و بعضاً غیرواقعی از پلیس می‌دید فکر می‌کرد پلیس این شکلی است و وقتی فردای آن روز با پلیسی مواجه می‌شد و می‌دید او شکل دیگری‌است باورهایش به هم می‌ریخت و به همه چیز شک می‌کرد.

رشوند با اشاره به اینکه با معصوم نشان دادن پلیس در آثار مخالفیم، گفت: ما پلیس را معصوم و دارای ابعاد الهی مطلق جلوه ندادیم؛ به هرحال پلیس ما سومین پلیس سایبری دنیا است اما نمی‌تواند به یقه همه مردم رادار وصل کند. ناگزیر، جرم اتفاق می‌افتد اما طبق آمار، بیشتر از 90 درصد تصمیمات پلیس در تشخیص مجرم درست بوده و ناآگاهی مردم باعث این حجم از جرم شده است باید این تفکر را اصلاح کرد.

مدیرعامل ناجی هنر در پاسخ به این سؤال که آیا شاهد سریال بلند پلیسی خواهیم بود، تأکید کرد: درنظر داریم که این اتفاق بیفتد و در همکاری با نهادهای همسو به صورت مشترک، پروژه‌ای را تحویل دهیم که هنوز جدی نشده است و صرفًا در مرحله مذاکرات مشترکیم که سریال بلند بسازیم، حتماً به محض اینکه جدی شد خبرش را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

او با اشاره به اشتباهات ساختاری فیلم «متری شیش و نیم» تصریح کرد: من معتقدم فیلم «متری شیش و نیم» فیلم شریف و محترمی است فقط ایراداتی دارد که غیرقابل کتمان است؛ ایرادات فیلم لابه‌لای پروپاگاندای زیاد برای آن گم شد؛ مثلاً به‌عنوان مخاطب می‌گویم، نه کسی که در این حوزه دارد کار می‌کند؛ روایت این فیلم طوری پیش می‌رود که تا نیمه‌ داستان پلیس قهرمان است و در نیمه دوم همان شخصیت ضدقهرمان می‌شود. نیروی انتظامی با فیلم مشکلی نداشت که نشود حلش کرد و حتی خود سعید روستایی کارگردان این فیلم هم شاهد بود که من از فیلم دفاع کردم و گفتم تا فلان دقیقه قصه خوب پیش می‌رود یا به طور نمونه گفتم که این فیلم مصائب یک پلیس را خیلی خوب نشان می‌داد.

2 چهره خاطره‌انگیز "تلویزیون دهه 60" در تسنیم/ برای دیدن فیلم آنها "یک متر به عقب بروید!"اخبار جعبه جادو |کنایه سنگین «ترور خاموش» به سیاسیون و نظرسنجی تلویزیون درباره اخبار + فیلمحسام منظور: اهتمام به کارهای اقتباسی در تلویزیون لازم است/ چرا در سریال‌سازی به ادبیات‌مان رجوع نمی‌کنیم؟

نمایی از فیلم «متری شیش و نیم»

وی افزود: فیلم «متری شیش و نیم» از منظر نیروی‌انتظامی، چند خطای سیستماتیک داشت که پیام بدی را منتقل می‌کرد. مثلاً اگر زجر دادن زن "رضا مرادی" را وقتی که سگ به سراغش می‌آید، نمی‌دیدیم بهتر بود. یا نباید بد شدن حال بچه‌ها را در همان پلان می‌دیدیم. بچه آینده کشور است و گناهی ندارد چرا تصویر او را باید از پلیس خراب کنیم؟ پلیس باید حافظ خانواده باشد و ما در آن صحنه‌ها کنار خانه "رضا مرادی" استرس و عذاب زن و بچه‌ای را از حضور پلیس می‌بینیم که تصویر همه بچه‌ها را درباره پلیس بهم می‌زند. رفتار پلیس برای کودکان ایجاد ارعاب، ترس و بهم زدن آرامش خانواده می‌شود! درحالی که ماجرا از این قرار است که پلیس تا وقتی قریب به یقین مطمئن نباشد وارد خانه کسی نمی‌شود که آن خانه را بهم بزند و دنبال مواد بگردد.

رشوند با بیان اینکه در هر کار نمایشی تخیّل و واقعه‌پردازی سهم بسزایی دارد، اظهار کرد: نویسنده و کارگردان ممکن است به خاطر وجه دراماتیک کار چیزی را اضافه کرده باشند، ما این را متوجه می‌شویم اما بالأخره وقتی بعضی از اتفاقات این فیلم می‌تواند باعث تغییر ذهنیت افراد عادی از مجموعه پلیس شود و وجهه پلیس را برای مخاطب زیر سؤال ببرد و احساس ناامنی برای او به وجود بیاورد و یا تصویر ذهنی نسل آینده را بهم بریزد، ما مجبور می‌شویم حداقل در این فیلم حاضر نشویم. مثلاً ما در همین هفت کار که در جشنواره پلیس در حال پخش است پلیس واقعی را می‌بینیم، پلیسی که متافیزیک و غیرواقعی نیست و حتی اشتباه هم می‌کند.

نمایی از سریال «بوی باران»

مجتبی رشوند در پاسخ به این سؤال که چرا آنقدر پلیس در سریال «بوی باران» ضعیف و ناتوان نشان داده شده و حتی در میزگرد بررسی آن جای یک نماینده‌ای از ناجا خالی است، تأکید کرد: اعتیاد بحث مهمی است و باید درباره آن فیلم و سریال ساخته شود اما باید با هوشمندی، هم آسیب اجتماعی و هم پلیس را نمایش بدهیم. در سریال «بوی‌ باران» درباره همه‌چیز اغراق شد، "آقای ضیایی" قرار بود پلیس باشد که تبدیل به بازپرس شد. بازپرس اساساً این حیطه اختیارات را ندارد چون عنصری پشت میزنشین است. در کل می‌خواهم بگویم اینکه پلیس "کم‌هوش" نشان داده شود درست نیست؛ چون اساساً پلیس اینچنینی به نفع هیچ‌کس نیست. متأسفانه آنقدر سریال «بوی باران» پلیس را بد نشان داد که با همکاری سیما، چند سکانس را طراحی کردیم و گروه هم همکاری کردند تا این نواقص حداقلی در نمایش روزهای پایانی کار قدری بهتر روی آنتن برود.

مدیرعامل ناجی هنر با اشاره به برنامه‌های جدید پلیسی در تلویزیون فارغ از ساخت سریال بلند به خبرنگار تسنیم گفت: مستند «زنگار» با همان حال و هوای کار «شوک» برای شبکه یک آماده می‌شود که هفته‌ای یک قسمت روی آنتن خواهد رفت؛ مردم در این مستند همه حوزه‌های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی را خواهند دید و با همکاری با شبکه کودک، مجموعه برنامه 50 قسمتی را برای کودکان 9 تا 12 ساله جلوی دوربین خواهیم برد. آگاهی‌های انتظامی، امنیتی و حتی اجتماعی که کودکان به آن نیاز دارند.

"داداش سیا" کاراکتر آیتم‌های نمایشی هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی

او در خصوص بازگشت آیتم‌های نمایشی چون "داداش سیا" گفت: تجربه اشتباهی بود که این آیتم "داداش سیا" را از حالت و قالب راهنمایی و رانندگی به نیروی انتظامی آوردیم؛ امروز انیمیشن دو بعدی را دنبال می‌کنیم. با قوه قضائیه هم تفاهم‌نامه‌ای داشته‌ایم که سریال 110 قسمتی بسازیم. اینکه معاون سیما هم گفتند هر فصل آمادگی داریم یک سریال پلیسی بسازیم یعنی تلویزیون هم این استقبال را انجام داده است تا پذیرای نمایش‌های پلیسی مختلف و متنوعی از اقدامات ناجا در سیما باشیم.

رشوند در پایان با اشاره به شروع کارهای کوتاهی مثل «کلید اسرار» با قالبِ پلیسی افزود: یکی از اتفاقات جذاب، هشدارهای کوتاهی مثل «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و نسخه خارجی آن «کلید اسرار» بود که ما با همان قالب، آگاهی‌های پلیسی و هشدار دهنده 10 تا 15 دقیقه‌ای را در دستور کار داریم و حتی در آخر به بینندگان پر و پاقرصی که بتوانند نسبت به سؤالات پیش آمده پاسخگو باشند در قالب مسابقه‌ای هدایای ارزنده‌ای تقدیم خواهد شد.

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سینما شهدای ناجا رسانه ملی تلویزیون

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینما شهدای ناجا رسانه ملی تلویزیون سینما شهدای ناجا رسانه ملی تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۱۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد | همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار

به گزارش همشهری آنلاین، بهمن سال گذشته زن جوانی با پلیس تماس گرفت و ازمرگ شوهرش در خانه خبر داد. به دنبال اعلام این خبر تحقیقات آغاز شد و همسر این مرد به پلیس گفت: من به خانه پدرم رفته بود و شب خانه خودمان نبودم. قرار بود امروز صبح همسرم دنبالم بیاید و بعد از خوردن صبحانه مرا به محل کارم برساند. اما وقتی خبری از او نشد، چندین بار با تلفن همراهش تماس گرفتم که جواب نداد. با تلفن خانه تماس گرفتم باز هم پاسخگو نبود. نگران شدم و به خانه آمدم اما به محض ورود متوجه بوی گاز شدیدی شدم. بعد هم در اتاق خواب جسد همسرم را دیدم. وقتی به دنبال علت بوی گاز بودم متوجه شدم شیلنگ اجاق گاز پاره شده است.

در حالی که زن جوان چنین ادعایی داشت، به دستور بازپرس محسن اختیاری، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت برای بررسی بیشتر ماجرا وارد عمل شدند. اما بررسی شیلنگ گاز نشان داد علت پارگی پوسیدگی نبوده است بلکه حدود یک ماه قبل تعویض شده بود و با یک برش عرضی و عمدی پاره شده است. بدین ترتیب فرضیه گازگرفتگی و حادثه رنگ باخت و تحقیقات روی موضوع قتل متمرکز شد.

این بار کارآگاهان در تحقیق از همسر مرد جوان با سناریوی دیگری از جانب وی روبه‌رو شدند، زن جوان در ادعای جدیدی گفت: تصور می‌کنم همسرم دست به خودکشی زده باشد. او این اواخر دچار افسردگی شده بود و صحبت از خودکشی می‌کرد. احتمالا خودش با بریدن شیلنگ اجاق گاز به زندگی‌اش پایان داده است.

دو مظنون برای قتل

در حالی که وی چنین ادعایی داشت، بررسی‌ها نشان می‌داد مرد جوان کاملا سالم و در حالت طبیعی بوده و هیچ مشکل روحی و مالی نداشته است. اما در ادامه مشخص شد وی با همسرش اختلافات خانوادگی زیادی داشته است؛ اختلافاتی که می‌توانست انگیزه‌ای برای قتل باشد.

بدین ترتیب زن جوان به صورت نامحسوس زیر نظر گرفته شد و بررسی‌ها نشان می‌داد وی با یکی از همکاران شوهرش به نام کیوان در تماس بوده است. شب قبل از حادثه نیز با این مرد تماس گرفته و با هماهنگی او خانه را ترک کرده است.

نام کیوان نیز به عنوان دومین مظنون پرونده در لیست مأموران نوشته شد و تحقیقات نشان می‌داد که کیوان با مقتول بر سر مسائل کاری اختلاف شدیدی داشته است. کارآگاهان در شاخه دیگری از تحقیقات به بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف خانه مقتول پرداختند.

دوربین‌ها نشان می‌داد که ساعت یک بامداد کیوان با کلید وارد ساختمان محل زندگی مقتول شده و حدود ساعت ۵ صبح از ساختمان خارج شده است. این ورود و خروج در شبی رخ داده بود که به نظر می‌رسید آرش بر اثر گازگرفتگی جانش را از دست داده بود.

به دستور بازپرس جنایی زن و مرد جوان بازداشت شدند. این بار زن جوان کیوان را عامل قتل شوهرش معرفی کرد و گفت: کیوان در ظاهر با شوهرم دوست صمیمی بود، اما در باطن به شدت به او حسودی می‌کرد. چند روز قبل از جنایت، به صورت اتفاقی، زمانی که قصد داشتم به محل کارم بروم، کیوان را کنار خیابان دیدم. او مرا به محل کارم رساند. نمی‌دانم چطور او کلید خانه را از کیفم برداشته بود که من متوجه نشدم. شب حادثه هم که به خانه مادرم رفتم، او از فرصت استفاده کرده بود و همسرم را به قتل رسانده بود.

دو ادعا برای قتل

باتوجه به مدارکی که در تحقیقات به دست آمده بود، از کیوان به عنوان عامل جنایت تحقیق شد. مرد جوان ابتدا منکر قتل شد اما در ادامه گفت: با مقتول اختلاف داشتم. همه او را دوست داشتند. با اینکه من و او همکار بودیم، اما حقوق او بیشتر از من بود و همکارانم جور دیگری با او برخورد می‌کردند. همه اینها باعث شده بود به او حسودی کنم و دلم می‌خواست از او انتقام بگیرم. در رفت و آمدهایی که به خانه‌اش داشتم، رابطه‌ام با همسرش صمیمی‌تر شد و متوجه شدم که او نیز دل خوشی از شوهرش ندارد. حسادت من و اختلاف همسرش باعث شد که رابطه‌مان بیشتر شود. درنهایت تصمیم به قتل او گرفتیم.

در ادامه تحقیقات مرد جوان به قتل همکارش به خاطر حسادت اعتراف کرد. او در رابطه با جنایت گفت: کلید خانه را از همسرش گرفتم و شب قبل، او به بهانه دیدن مادرش خانه را ترک کرد. نیمه شب، در حالی که مقتول خواب بود، وارد خانه شدم و به او داروی بی‌هوشی با مقدار زیاد تزریق کردم. مدتی در خانه ماندم و وقتی مطمئن شدم که فوت کرده است، شیلنگ اجاق گاز را بریدم تا به نظر گازگرفتگی بیاید و از خانه خارج شدم. روز بعد هم زن جوان با پلیس و اورژانس تماس گرفت و مدعی گازگرفتگی و مرگ شوهرش شد.

در حالی مرد جوان به قتل اعتراف کرد که متخصصان پزشکی قانونی نیز علت مرگ را مسمومیت با دارو اعلام کردند. به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی پایتخت، متهمان به اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت منتقل شده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

کد خبر 849238 منبع: ایران برچسب‌ها خبر مهم قتل - قاتل حوادث ایران

دیگر خبرها

  • «رباط صلیبی» تراژدی ۱۹ قسمتی فوتبال ایران
  • ۳۰ درصد پلیس‌های ترکیه در فکر خودکشی
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • گاز شهری قسمتی از کرج قطع می‌شود
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • راز قتل مرد جوان پس از ۳ ماه برملا شد
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت
  • سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد | همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی
  • مسدود شدن محور سربندر - آبادان