Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید یوسفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر پرنده‌نگاران بر این باورند که دُرناها در ایران مهاجر هستند، اما تحقیقات نشان داده که این پرنده زیبا در تالاب‌های «ناور» و «پیراحمدکندی» در شهرستان چالدران لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کند.

وی با بیان این که تالاب «ناور» و «پیراحمدکندی» در منطقه مرزی و شکار ممنوع قرار دارد افزود: تالاب «ناور» ۲۸۰ هکتار وسعت دارد و جزو ۳۰ تالاب ثبت شده آذربایجان‌غربی در فهرست تالاب‌های کشور است که مقدمات ثبت آن در فهرست تالاب‌های بین‌المللی هم در حال فراهم شدن است و تالاب «پیراحمدکندی» نیز با ۶۵ کیلومتر مساحت در ۱۰ کیلومتری بخش دشتک چالدران در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این منطقه به دلیل داشتن هوای بسیار سرد در زمستان و هوای خنک در تابستان یکی از زیستگاهای انوع پرندگان بوده و سالانه پذیرای بیش از ۱۰ هزار پرنده مهاجر از جمله دُرناهای مهاجر است.

وی با اشاره به مهاجرت هزاران قطعه دُرنا مهاجر به آذربایجان‌غربی نیز گفت: دُرناها از جمله نخستین پرندگان مهاجری هستند که کوچ خود را از مناطق سیبری به آذربایجان‌غربی شروع می‌کنند و از نیمه دوم شهریورماه هر سال به تدریج وارد مناطق شمالی استان شده و تا اواسط و یا اواخر مهرماه در این مناطق ماندگار خواهند بود.

وی پیش‌بینی کرد که در این مدت بیش از ۱۵ هزار قطعه دُرنای معمولی و طناز وارد تالاب‌ها و دشت‌های آذربایجان‌غربی شده و به استراحت و تغذیه بپردازند.

وی اضافه کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

یوسفی گفت: این پرندگان مهاجر با فرود در دشت‌ها به ویژه گندم‌زارها و یونجه‌زارهای استان، انرژی و چربی از دست رفته خود در هنگام مهاجرت را دوباره به دست آورده و سپس مهاجرت خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

دُرناها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتا کوتاه، بال‌های دراز و منقاری بلند و کلفت، ظاهر شبیه لک‌لک بوده و شاه‌پرهای نخستین و دومین بالهایش سیاه و انتهای سیاه رنگ شاهپرهای دومین به حدی بلند است که بر روی دم خاکستریش آویزان می‌شود و در حال ایستاده مانند دم‌سیاه و پرپشت به نظر می‌رسد، پاها و انگشتانش سیاه و چشمانش نارنجی مایل به قرمز است.

گله‌های این پرنده که نر و ماده آن هم‌شکل بوده و به طور معمول روی زمین آشیانه می‌سازند، هنگام مهاجرت در یک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند و اغلب در مناطق آبی، دشت‌های بوته‌زار، کشتزارها و حاشیه دریاچه‌ها به سر می‌برد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاجرت پرندگان محیط زیست آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۱۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است

لیدا شجاعی‌فر رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب درگه سنگی نقده با بیان اینکه این تالاب بیشترین حجم آب را در بین تالاب‌های فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی با بیش از ۶۰۰ هکتار از اواخر آذرماه پارسال آغاز شده و بیش از ۸ میلیون مترمکعب آب به داخل تالاب رها شده است.

وی با اشاره به اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: در سال‌های گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد، اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود.

شجاعی‌فر اضافه کرد: تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوها است به‌طوریکه این تالاب پارسال پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

وی در ادامه گفت: این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی همچنین بیان کرد: تالاب درگه سنگی از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان نقده است و تالاب‌های سولدوز، آق قلعه (شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان به ترتیب در رتبه‌های بعدی تالاب‌های این شهرستان از نظر وسعت قرار دارند.

به گفته شجاعی‌فر، چنگر، مرغابی‌ها، اردک سرسفید و فلامینگو‌ها از پرندگان شاخص این تالاب هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود