Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین میر محمدصادقی روز سه شنبه در نشست تخصصی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت؛ فرصت ها و چالش ها که در تالار سلام کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: مقوله خشونت امروز به موضوع مهم در سطح دنیا تبدیل شده چرا که اگر خشونت توسعه یابد به نقض صلح می انجامد و هر چه صلح را نقض کند باید با آن مقابله کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه به ضرورت تدوین لایحه منع خشونت علیه زنان به عنوان یکی از دغدغه های دنیای امروز اشاره کرد و ادامه داد: تدوین لایحه صیانت از خشونت علیه زنان از سابقه طولانی برخوردار است و با پیگیری های بسیار سرانجام قرار است این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد اما شایان ذکر است که اشکالاتی بر آن متصور است.
میرمحمد صادقی با تاکید بر این که این لایحه هم از نظر آیین نامه‌ای و هم از نظر موازی بودن با قانون دارای اشکال است، یادآورشد: بخشی از این لایحه شأن آیین نامه ای دارد نه قانونی. به این معنا که می توانست بسیار خلاصه تَر به سازمان های مرتبط ابلاغ شود و نیازی به قانون شدن نداشت.
رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو ادامه داد: از نظر محتوا هم بخشی از این لایحه با قانون موازی کاری است به عنوان نمونه در فصل چهارم لایحه درباره جرایم و مجازات ها صحبت شده که پیش از این در قانون مجازات اسلامی به صورت جرم نوشته شده و نیازی به بحث های کیفری تکراری ندارد.  
وی یادآور شد: ماده ٣٦ این لایحه هم عینا همان مباحث ماده ٦٠٨ قانون تعزیرات است. همچنین مفاد ذکر شده درباره هجو که شان زن خانه دار را مطرح می کند هم همان ماده ٦٠٠ قانون است. ماده ٤٢ هم در قانون ذکر شده است.  
رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو با بیان این که برخی مفاد لایحه در برخی موارد گسترده است، تصریح کرد: به همین دلیل نمی توان نصوص کیفری بر آن متصور کرد و نیاز به تشریح بیشتر دارد مثلا آنجا که عنوان می کند هر کس همسر خود را تحقیر کند مجرم شناخته می شود، ذکر نشده چه نوع تحقیری.  
وی تاکید کرد: یا مثلا جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی نیازی به لایحه جداگانه قانونی ندارد.
میرمحمدصادقی إبراز خرسندی کرد که بخش های خوبی هم در این لایحه وجود دارد که پیش از این در قانون نداشتیم مثلا ماده ای که عنوان شده اگر مردی به عمد تماس بدنی با زن داشته باشد جرم انگاشته می شود یا ماده ٥٥ که الزام همسر به تمکین نامشروع را جرم انگاری کرده است.
وی در پایان متذکر شد: به طور کلی برخی مواردی که در لایحه مطرح شده خوب است اما برخی اضافه و دارای اشکال شأن آیین نامه ای است و مواردی هم نیاز به لایحه به طور خاص درباره زنان نیست.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۴۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس و معترضان گرجستانی در تفلیس درگیر شدند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رویترز به نقل از شاهدان نوشت، پلیس با معترضانی که تخم مرغ و بطری پرتاب می‌کردند، درگیر شد.

پلیس برای متفرق کردن معترضانی که مقابل پارلمان گرجستان تجمع کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که پلیس از گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان استفاده کرد و آنها را مورد ضرب و جرح قرار داده و شماری از معترضان را بازداشت کرد. تاکنون آماری از تعداد بازداشتی‌ها منتشر نشده است.

این لایحه جنجالی، سال گذشته با نام «عامل نفوذ خارجی» پیشنهاد شده بود و بعدا به «شفافیت نفوذ خارجی» تغییر نام یافت. معترضان این لایحه را بازتابی از یک قانون مشابه روسی می‌دانند و در تظاهرات خود شعار می‌دادند: نه به قانون روسی.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «عامل خارجی» یک اصلاح مربوط به اتحاد جماهیر شوروی سابق است و چنین افرادی خائن یا دشمن کشور شناخته می‌شوند.

اگر این لایحه در پارلمان گرجستان تصویب شود سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر خارجی شناخته می‌شوند.

معترضان می‌گویند که این لایحه تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

دیگر خبرها

  • افشاگری کیهان درباره مخالفت با لایحه عفاف و حجاب
  • تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
  • واکنش مقام اتحادیه اروپا به حوادث گرجستان
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • غضنفرآبادی: نیاز نبود موضوع «طرح نور» در صحن مجلس مطرح شود
  • مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • لایحه «امنیت شغلی» قانونی مضاعف و غیرکارشناسی
  • پلیس و معترضان گرجستانی در تفلیس درگیر شدند