Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجیهه کریمی هسنیجه کارگردان نمایش «شاهباز سدره نشین» در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ،درباره متن نمایش نامه «شاهباز سدره نشین» گفت: متن این نمایش در خصوص دیدار تیمورلنگ با حافظ شیرازی به منظور تحلیل اشعار آن شاعر بلند آوازه‌ قرن هشتم است.

کریمی هسنیجه با اشاره به هدف اصلی خود از به کار گیری متن نمایش «شاهباز سدره نشین» برای اجرای روی صحنه اظهار داشت: این نمایش ۳۰ سال پیش توسط پدر مرحوم بنده نوشته شده و همان موقع به عنوان یک اثر نمایشی اجرا شد و در حال حاضر هم به علت آرزوی بنده و احساسی که به پدرم داشتم توانستم با کارگردانی تخصصی خودم این نمایش را روی صحنه ببرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از دلایل اصلی برای اجرای نمایش «شاهباز سدره نشین» مضمون و محتوای مناسب و شیوه اجرایی آن برای جلب توجه ویژه مخاطب است.

کارگردان نمایش «شاهباز سدره نشین» درباره انتخاب اسم این اثر به عنوان «شاهباز سدره نشین» گفت: از آن جایی که پدر بنده بسیار انسان فرهیخته و عاشقی بودند و کلمه شاهباز سدره نشین غرضی به حضرت حافظ دارد. این نام مناسب‌ترین عنوان برای این نمایش است.

وی افزود: کلید واژه «شاهباز سدره نشین» نمونه یک انسان کامل و اشرف مخلوقات است یعنی عشق انسان به خدا و عشق خدا به انسان به منظور هدف آفرینش انسان‌ها است و این یک نام کامل برای نشان دادن شخصیت انسان اصیل است.

کریمی هسنیجه درباره تاثیر نمایش «شاهباز سدره نشین» بر مخاطب گفت: استقبال مخاطبان از این نمایش بسیار عالی بوده است و این نمایش به علت دارا بودن مفاهیم با کیفیت و شعر گونه مثل آرایه سجع می‌تواند تاثیر زیادی بر ذهن مخاطب داشته باشد.

کارگردان نمایش «شاهباز سدره نشین» با اشاره به انتخاب بازیگران برای اجرای این نمایش اظهار داشت: بنده هنگام مطالعه متن نمایش، به ذهنم رسید که از افرادی استفاده کنم تا از لحاظ حسی، ذهنی و ظاهری با داشتن یک پیشینه فعالیت در حوزه تئاتر آماده بازی برای نقش این نمایش باشند که تنها ۵۰ درصد در این امر موفق شدم و ۵۰ درصد بازیگران ما بقی را هنگام تمرین آماده کردم.

کریمی هسنیجه درباره ارتباط بازیگران با نمایش «شاهباز سدره نشین» گفت: متاسفانه در ابتدا به دلیل سنگینی متن نمایش، بازیگران با کمبود اعتماد به نفس کافی تمایل زیادی به بازی و گفتن دیالوگ‌ها نداشتند و همین عامل به شدت موجب آزار و اذیت بنده شد، اما الان از اجرای نمایش «شاهباز سدره نشین» رضایت کافی را دارم.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در ابتدا بسیاری از بازیگران نمایش «شهباز سدره نشین» توسط بنده یا به علاقه خودشان به علت نداشتن استعداد و اعتماد به نفس کافی و شیوه سنگین و دارا بودن تقطیع در متن از ادامه همکاری با بنده منصرف شدند.

کریمی هسنیجه با اشاه به تمرینات قبل از اجرای نمایش «شاهباز سدره نشین» اظهار داشت: ما برای اینکه بتوانیم یک نمایش عالی داشته باشیم ۳ الی ۴ ماه یک روز در میان به مدت ۴_۵ ساعت به طور جدی تمرینات خود را با موفقیت سپری کردیم.

این کارگردان درباره اجرای مجدد نمایش «شاهباز سدره نشین» گفت: بنده به عنوان کارگردان بسیار زیاد به اجرای مجدد این نمایش فکر کرده ام و اگر خدا بخواهد تصمیم داریم این نمایش را در شهر‌هایی مثل شیراز و اصفهان در آینده به روی صحنه ببریم.

کریمی هسنیجه با اشاره به فعالیت خود در تئاتر اظهار داشت: از آن جایی که بنده به عنوان بازیگر شاگرد پدرم بودم، اما از سال ۸۷ که ایشان فوت شدند در کنار فعالیت بازیگری در حوزه کارگردانی تئاتر هم مشغول به کار شدم.  

وی افزود: اگر لیاقتش را داشته باشم دوست دارم اثر هنری و ادبی پدرم را برای لذت بردن افراد به عنوان مطالعه یا به اجرا بردن نمایش آن چاپ کنم.

در ضمن نمایش «شاهباز سدره نشین» به نویسندگی ابراهیم کریمی هسنیجه و کارگردانی وجیهه کریمی هسنیجه با هنرمندی حسن اسدی، جمال فوادیان، هوشنگ کاشیلو، مرتضی صباغ، هوشنگ عباسی، امیر محمد آتشی، علی ریاحی زاده، مهران نبی، کیاوش خدایی، محمد مهدی جورابلو، ناصر نصر از ۱۰ تا ۲۱ مهر ماه هر شب ساعت ۲۱:۰۰ به مدت یک ساعت و ده دقیقه در تالار حافظ  روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر کارگردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۵۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز معلم ویژه برنامه استاد فلسفه و غرب شناس برجسته کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و اصحاب علوم انسانی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم گفت: بنده در دوره دکتری سال ۱۳۸۱ خدمت مرحوم مجتهدی بودم و دو نیم سال را نزد ایشان درس گرفتم. یک نکته جالب تاکید ایشان بر استفاده و پاسداری از زبان فارسی بود. به طوری که ما حتی برای دوره تحصیلی نمی‌توانستیم از کلمه «ترم» استفاده کنیم. این در حالی است که ایشان دانش وسیعی در حوزه غرب و زبان‌های لاتین داشت. بنده در روزهای پایانی عمرشان هم به دیدن شأن رفتم و همیشه به شاگرد ایشان بودن افتخار می‌کردم.

وی افزود: در سال ۹۲ و ۹۳ که هنوز مسئولیت اجرایی در دولت و وزارت خانه نداشتم وقت بیشتری در پژوهشگاه می‌گذراندم. خاطرم است یک بار وقتی از جلوی در اتاق ایشان رد شدم، رفتم داخل تا با ایشان سلام و علیکی داشته باشم، از من پرسیدند چه می‌کنی و گفتم در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم. ایشان گفت بنشین تا برائت یکسری نکات معلمی را بگویم که باید یاد بگیری و در آن جلسه که حدود ۴۰-۳۰ دقیقه طول کشید به طور مفصل درباره اخلاق معلمی صحبت کردیم. بنده همیشه از ایشان درس گرفتم.

اسماعیلی ادامه داد: مرحوم مجتهدی تا آخرین لحظه کار معلمی را رها نکرد و از این جهت می‌توان به ایشان لقب معلم همیشگی را داد. ایشان در کلاس درس دقت بسیاری داشتند، علاوه بر اینکه بسیار منظم و وقت شناس بودند. به طوری که هیچکس نمی‌توانست سر کلاس‌های ایشان دیر بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: ایشان غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود، در عوض شیفتگی عمیقی به دارایی‌های ایران و سنت اصیل ایرانی-اسلامی داشت. مرحوم مجتهدی زنده است چون آثارش در بین هزاران دانشجو و اساتید وجود دارد.

کد خبر 6092085 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • رمزگشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • (تصاویر) دانشجویان شیرازی هم تجمع کردند
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • تجمع دانشجویان شیرازی در حمایت از خیزش دانشگاه‌های غربی
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟