Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:45:18 GMT

امارات بخشی از نیروهایش را از جنوب یمن خارج کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۷۰۰۵

امارات بخشی از نیروهایش را از جنوب یمن خارج کرد

به گزارش پایگاه خبری "العربی الجدید"، این اقدامات امارات همزمان با آن صورت می گیرد که خبرهایی از طرح عربستان مبنی بر توافق میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت دولت ابوظبی است، شنیده می شود.

از سوی دیگر، دو  مسؤول دولت مستعفی یمن که خواستند، نامشان فاش نشود به رویترز گفته اند: کاروان نظامیان اماراتی وارد یک کشتی جنگی در بندر نفتی "البریقه" در نزدیکی پالایشگاه عدن  شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهار کارمند پالایشگاه عدن نیز تأیید کردند که آنها این کاروان نظامی اماراتی مرکب از خودروهای نظامی و سه کامیون حامل ۲۰۰ نظامی را مشاهده کرده اند که به سوی بندر البریقه در حال حرکت بودند.

دفتر اطلاع رسانی دولت امارات و سخنگوی ائتلاف عربی تاکنون به این خبر هیچ واکنشی نشان نداده اند.

این تحولات درحالی رخ می دهد که خبرهایی از طرح سعودی برای توافق میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب به گوش می رسد، اطلاعات اولیه حکایت از آن دارد که دولت سعودی در عدن به سود ابوظبی که حامی جدایی طلبان جنوب است، کنار می کشد.

"محمد الحضرمی" وزیر امورخارجه دولت مستعفی یمن در دیدار با نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در ریاض؛ پایتخت سعودی از حمایت کشورش از طرح صلح عربستان در شهر جده حمایت کرد و بر اهمیت بازگشت دوباره کنترل شهر عدن به اختیار دولت هادی تأکید کرده است.

"انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز روز یکشنبه گذشته (۱۴ مهرماه) بر حمایت ابوظبی از تلاش های ریاض برای متحد کردن نیروهای یمنی مخالف جنبش انصارالله تاکید کرده بود.

شورای انتقالی جنوب یمن در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی شروع به کار کرد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است. این شورا با رهبری 'عیدروس الزبیدی' استاندار وقت عدن طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی و پیشین یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد.

از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن به عرصه درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) شد و به دنبال اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی از یمن در تابستان امسال و عیان شدن اختلافات در ائتلاف سعودی - اماراتی، جدایی طلبان به طور رسمی به مواضع وابستگان سعودی در جنوب یمن حمله کردند.

پس از تشدید درگیری ها در استان های جنوبی یمن در تابستان امسال و خارج شدن کنترل این مناطق از دست نیروهای منصور هادی(متحد عربستان)، ریاض تصمیم گرفت تا در قالب "نشست جده" که کار خود را از اوایل ماه گذشته میلادی (اوایل شهریور) آغاز کرده، بار دیگر نیروهای مخالف انصارالله را متحد کند.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی در قالب ائتلاف عربی پس از حمله فروردین ماه ۹۴ به یمن، هر یک کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست دارند و از مزدوران محلی برای عملیات علیه نیروهای یمنی استفاده می‌ کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت مستعفی یمن عربستان شورای انتقالی جنوب امارات متحده عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد