Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماران دیالیزی با مشکلاتی معیشتی و اقتصادی مواجه هستند که درد و رنج ناشی از بروز این مشکلات به مراتب بالاتر از درد ناشی از انجام دیالیز است.

خبرگزاری خراسان جنوبی- شبستان؛ رنگ از رخسار و طراوت از لب های مرد جوانانی كه روزی کارگر یکی از شرکت‌های پخش مواد غذایی این شهر بوده رخت بسته و نگاهش به دستگاه دیالیز خیره مانده است، دستگاهی كه قطعه ای از آن می چرخد و می چرخد تا گوشه ای از كار كلیه ها را برای بدنش انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
ناخوشی ها و عوارض جسمی، روحی، مالی و حتی اجتماعی بیماران دارای نارسایی‌های كلیوی و به ویژه بیماران تحت درمان با دیالیز، چنان سنگین است كه به آهستگی و پنهانی، احساس خوشبختی و حس شیرین زندگی را بی رحمانه از دست قوی ترین مردان و زنان می رباید.

 

اکثر چهره‌ها رنگ پرید‌ه‌اند، صورت بعضی‌ها هم به زردی می‌زند، که علتش کم‌خونی و تجمع مواد زائد ناشی از کار نکردن کلیه‌هاست. «سید حسین حسینی» 33 سال سن دارد و چهار سال است كه در هفته سه روز و روزی چهار ساعت برای انجام دیالیز به مرکز بیماران خاص بیرجند مراجعه می‌كند.

 

آن تابستان گرم را فراموش نمی‌کند. وقتی برای مشکل تنگی نفس در بیمارستان بستری می شود و دکتر به او می‌گوید «کلیه هایت کوچک شده و باید دیالیز شوی». از همان موقع دردسرهایش شروع شد.

 

تا پیش از بیماری کارگر یک شرکت پخش موادغذایی بود و تا یکسال پس از مریضی هم می‌رفته اما بخاطر شرایطش او را بیرون می‌کنند چون یک روز درمیان باید دیالیز شود. هرجایی دیگری هم که می رود وقتی شرایطش را می گوید، قبول نمی کنند. بخاطر ناراحتی قلبی‌اش کار سخت هم نمی تواند انجام دهد.

 

افزایش قیمت داروهای تخصصی و به ویژه از دست دادن امكان فعالیت های اجتماعی روزانه و تكرار هر روزه مراجعه به بیمارستان بخشی از قصه های تلخ این پدر جوانی است كه یک فرزند دختر دارد.

 

حسینی که در تمام طول این دوران خواب راحتی نداشته، می‌افزاید: بیکاری و مشکلات اقتصادی از یک سو و ناتوانی در پرداخت اجاره خانه و هزینه‌های درمان از سوی دیگر فشار اقتصادی زیادی را بر ما تحمیل می‌کند.

 

وی می گوید: تاکنون ماهانه 200 هزار تومان اجاره خانه می دادم اما حالا صاحب‌خانه گفته باید 500 هزار تومان بدهی. آخر یکی نیست بپرسد با این وضعیت جسمانی‌ام و بیکاری باید از کجا پول بیاورم؟

 

مستاصل مانده، سرش را بین دستانش فرو می‌برد و بلندتر از دردش گریه می کند چرا که فکرش را هم نمی‌کرد این روزها رنجی فراتر از درد بیماری و دیالیز سراغش بیاید که گنجایش تحملِ آن را ندارد.

 

 

«منصوره سلطانی» نیز یکی دیگر از بیمارانی کلیوی است که روی یکی از تخت‌های دیالیز مرکز بیماران خاص لحظات عمرش را به سختی می گذراند. زن جوانی از شهر اسدیه (شهرستان درمیان) که سالهاست حیاتش گره خورده به چرخش این دستگاه‌های بی روح و انتظاری كه شاید تا آخر عمر پایانی ندارد.

 

روزهای زوج كابوسش است. بايد برای دياليز به بيمارستان برود. حدود 5 سالی می‌شود كه كليه‌هايش از كار افتاده‌اند و حالا دستگاهی با لوله‌ها و ظاهری كه هيچ‏ وقت به آن عادت نمی‌كند، كار كليه‌هايش را انجام می‌دهد. از زمانی كه فهميد ديگر به كليه‌هايش اميدی نيست، در نوبت پيوند عضو قرار گرفته است.

 

با چهره ای رنگ پریده و ضعیف ادامه می‌دهد: سال 83 ازدواج کردم و تاکنون هشت نوزادم به خاطر فشار بالا سقط شده‌اند. دکترها گفته‌اند دیگر نمی توانم حامله شوم. خانم سلطانی از دستگاه دیالیزی می‌گوید كه این سال‌ها شریک اصلی زندگیش شده‌اند و خاموشی كلیه هایش را به تعویق می اندازند.

 

هفته ای سه جلسه برای دیالیز به بیمارستان مراجعه می كند و هر جلسه چهار ساعت طول می كشد. در طول مدت انجام عمل دیالیز، همه خاطره‌های بد و شاید بعضی وقت‌ها خوب، از جلوی چشمانش می گذرد ولی این درد همچنان ادامه دارد و در عمل دیالیز آینده نیز تکرار می شود.

 

وی می‌گوید: بیماری كه برای دیالیز مراجعه می كند، قبل از انجام دیالیز به دلیل سمومی كه در بدن دارد و پس از دیالیز نیز به دلیل گرفتگی عضلات، افت فشار خون و قند درگیر مشكلات است و كاری نمی‌تواند انجام دهد.

 

این بیمار دیالیزی با اشاره به هزینه های بالای رفت و آمد و درمانش، می‌افزاید: انجام دیالیز رایگان است، ولی داروهایی كه برای مصرف و یا آزمایش هایی كه باید انجام شود بیمه قبول نمی كند و هزینه‌های بالایی دارد.

 

داستان زندگی پردرد و رنج بیماران دیالیزی برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. نارسایی کلیه با کسی تعارف ندارد. شاید ماه‌ها بگذرد و زمانی معلوم شود کلیه‌ها از کار افتاده‌اند که دیگر راهی نباشد جز دستگاه دیالیز و پیوند...

 

«عشرت سعیدی» مسئول بخش دیالیز مرکز بیماران خاص بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه 115 بیمار کلیوی در این مرکز دیالیز می‌شوند، می‌گوید: بیماران متقاضی پیوند كلیه باید به مراكز درمانی تهران و مشهد مراجعه کنند که اگر بخش پیوند در استان راه اندازی شود بسیاری از مشکلات این بیماران برطرف می شود.

 

وی بیکاری بيماران دياليزی را يكی ديگر از مشكلات اين بيماران می‌داند و می‌افزاید: خيلی از بيماران دياليزی دارای مدارک تحصيلی هستند ولی به دليل بيماری‌ كه مبتلا هستند هيچ مجموعه‌ای آنها را به كار نمی‌‌گيرد.

 

سعیدی بیان می‌کند: بیمارانی كه به این بخش مراجعه می نمایند، به جز مشكلات رفت و آمد و از كارافتادگی از هزینه سنگین داروها گلایه می كنند.

 

همین حالا که این گزارش را می‌خوانید، بیش از 327 بیمار دیالیزی در استان خراسان جنوبی برای ادامه زندگی هفته‌ای سه بار دیالیز می‌شوند و آمارهای رسمی بیانگر رشد سالانه این بیماری در استان است.

 

دياليز يا همان روش پزشكی تصفيه خون از مواد زائد به وسيله دستگاه، آخرين و نهايت كار درمانی برای ادامه زندگی افرادی است كه دچار نارسايی كليه شدند و هر بيمار كليوی كه به اين مرحله می‌رسد، برای زنده ماندنش می بايست هفته ای سه بار رنج و مشقت چند ساعته قرار گرفتن زير اين دستگاه به همراه درد ناشی از مكش خون از رگ ها و تزريق دوباره آن را تحمل كند.

 

اما مشكلات دارو، بیمه، اشتغال، مسكن و هزینه های درمانی بالا از عمده مشكلات بیماران كلیوی است كه باید فریاد مظلومیت آنها را شنید و دست آنان را گرفت.

 

 

وجود 327 بیمار دیالیزی در خراسان جنوبی

«جلال احمدی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وجود 327 بیمار دیالیزی در استان می‌گوید: این بیماران در 10 مرکز دولتی و تامین اجتماعی خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

 

وی می‌افزاید: تا پایان سال جاری 2 مرکز دیالیز در شهرستان درمیان و عشق آباد طبس راه‌اندازی خواهد شد تا رفت و آمد بیماران کمتر شود.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد تخت‌های فعال دیالیز استان را 77 تخت اعلام کرد و می‌گوید: بر اساس استاندار کشور، به ازای هر چهار بیمار یک دستگاه دیالیز نیاز است.

 

به گفته وی تا ابتدای امسال این میزان در استان به ازای هر 3.8 بیمار بوده است در حالیکه تعداد بیماران دیالیزی از 380 نفر به 327 بیمار افزایش یافته و اکنون به ازای هر 4.1 نفر یک دستگاه دیالیز در استان فعال است.

 

احمدی می گوید: تا پایان امسال 20 تخت دیالیز به مجموعه تخت‌های استان افزوده می‌شود.

 

پیوند کلیه از فرد زنده تا پایان امسال در بیرجند انجام می شود

«هادی دهقانی» رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص خراسان جنوبی هم با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 84  بیمار دیالیزی استان در نوبت پیوند کلیه هستند، می‌گوید: با رایزنی های انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا پایان امسال شرایط پیوند کلیه از فرد زنده در بیرجند فراهم می شود.

 

وی با اشاره به مشکلات بیماران دیالیزی، ادامه می‌دهد: اکنون با توجه به گرانی دارو و عدم برخی از تعهدات بیمه مهمترین مشکل هزینه دارو و هزینه رفت و آمد برای بیماران دیالیزی است.

 

علائم و علل بیماری

بیماری کلیه، بیماری خاموش و بی صداست و به همین دلیل، بیشتر مبتلایان این بیماری تا زمان بروز نارسایی کلیه از بیماری خود مطلع نمی شوند و به موقع با اقدامات پیشگیرانه از بروز بیماری جلوگیری نمی کنند. به علت همین ناآگاهی از بیماری، سالانه بر تعداد بیماران دیالیزی کشور ما اضافه می شود.

 

شاید خیلی از مردم هنوز نمی دانند دیابت و فشار خون دو علت اصلی از كار افتادن كلیه ها مبتلا هستند و اینكه 50 درصد بیماران كلیوی دیابت و فشار خون هم دارند.

 

اولین علائم این بیماری دفع نشدن ادرار، ورم دست و پا، ورم و پف اطراف چشم ها و در سن های پایین نیز عفونت و سوزش ادرار است. اگر بیمار در اثر دیابت و پرفشاری خون به این بیماری دچار شود ممکن است دردی نداشته باشد که با انجام یک آزمایش سرپایی می توان تشخیص داد.

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین مسجد زائران اربعین حسینی بیرجند کانون های مساجد خراسان جنوبي کانون های فرهنگی هنری مساجد هزینه دارو درد بیماری بیماران دیالیزی بیکاری مشکلات خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در پنجمین روز از هفته سلامت،مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  با محوریت مراقبت و درمان دیابت در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد.

به گفته  دکتر گلفیروزی بیماری دیابت باید جدی گرفته شودو بیماریهای غیر واگیر باعث ۸۰ درصد مرگ و ۵۳ درصد بار بیماری ها در دنیا  و کشور هستند و در این بین ، دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در دنیاست.

دکتر گلفیروزی گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی و افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ دیابت خصوصا چاقی و کم تحرکی ، روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران دیابتی به حدود ۶۳۰ میلیون نفر برسد.

وی از هزینه های بالای بیماری دیابت سخن گفت و افزود: حدود ۹ درصد از هزینه های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می شود که در راستای کاهش هزینه ها علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات در حوزه بهداشت در راستای  تشخیص به هنگام بیماریهای دیابت و فشار خون ، باید جهت افزایش سواد سلامت مردم  برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر برنامه ریزی و افراد را از دوران کودکی آموزش داد و ترغیب کرد تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و با مدیریت وزن و فعالیت بدنی سلامت خود را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اجرای پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران دیابت و فشار خون در کشور اجرا گردید اشاره کرد و گفت :در این پویش بیش از یک میلیون و دویست هزار بیمار دیابتی و فشار خونی شناسایی شد که درمان به موقع این بیماران، گام بسیار مهمی در پیشگیری از عوارض بیماری و کاهش هزینه های  بسیار سنگین آن در حوزه درمان خواهد شد.

دکتر گلفیروزی در زمینه عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد اظهار داشت: در  بسیاری از بیماران دیابتی حداقل ۵ تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری تشخیص داده میشود که در این زمان ممکن است فرد دچار  حداقل یکی از چشمی ،عصبی،قلبی  یا کلیوی شده باشد ،لذا جهت جلوگیری از افزایش عوارض این بیماری، هدف این است که با خدمات تشخیصی و درمانی مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های دیابت برنامه ای است که می تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه نماید افزود :در این مرکز جامع ، علاوه بر خدمات مراقبتی سطح یک که شامل مراقبت پزشک و پرستار آموزش دیده دیابت ،مشاوره روان و تغذیه می باشد ،ویزیت متخصص داخلی به بیماران ارایه خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان:این مرکز مجهز به دستگاه های ازون تراپی ،پلاسما تراپی ،وکیوم زخم و خدمات درمانی با پانسمان های نوین می باشد که به بیمارانی دچار زخم دیابتی هستند ارایه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت بیمه ها  و مردم بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای کنترل این بیماری در استان داشته باشیم .

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • آغاز عملیات توسعه بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) خاش
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • چهارمین دستگاه دیالیز در بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد