فصل تازه اکران و بیرونقی گیشه سینما
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۷۳۳۹
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بعد از پشتسرگذاشتن فصل تابستان، حالا بسیاری از سینماداران چشم به اکرانهای تازه سینما دوختهاند که شاید با نمایش فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر توجهبرانگیز بودند، بار دیگر بتوانند سانسهای فوقالعاده را به فهرست سانسهای معمول هرروزه اضافه کنند. اما از چهارشنبه «مسخرهباز»، به کارگردانی همایون غنیزاده، اکران عمومیاش را آغاز خواهد کرد؛ فیلمی که نخستین تجربه کارگردانی است که پیش از این در تئاتر موفق ظاهر شده و «مسخرهباز» ورود جدی او به عرصه سینماست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کیوان کثیریان، سینمایینویس، درباره این فیلم سینمایی نوشت: «مسخرهباز یک فیلم تجربی متفاوت است که به پشتوانه سابقه تئاتری کارگردانش، از حیث محدودیت لوکیشن کاملا به یک نمایش شباهت دارد که مدیوم سینما و تقطیع نماها به آن وارد شده است.
تسلط کارگردان روی تکنیک چشمگیر است و همایون غنیزاده تلاش کرده با استفاده از مؤلفههای تئاتر ابزورد، این نوع از تئاتر را جلوی دوربین بسازد. شیوه روایت، بازیهای زبانی، هجو و مسخرگی (که این یکی به اسم فیلم هم راه یافته)، عنصر تکرار، فضای سوررئال، اغراق، تخیل، فانتزی، همنشینی شوخی، تراژدی و... از جمله مؤلفههای تئاتر ابزورد (عبثنما) است که در «مسخرهباز» به سادگی قابل ردیابی است. غنیزاده بازیگوشانه و با رهایی هرچه تمامتر کلیشههای فرمی را میشکند و تمهیدات تصویری و تدوین نیز به کمکش میآیند. فیلمبرداری، طراحی صحنه و کار صدا در این فیلم، فراتر از اندازههای معمول هستند و کارگردان هرکاری که میخواهد با فضا، قصه، آدمها، مکان و آکسسوار در فیلم انجام میدهد. ارجاعات پیاپی به برخی فیلمهای مهم تاریخ سینما مثل کازابلانکا، پاپیون، لئون و همچنین سریال هزاردستان و البته بازسازی برخی لحظات آن آثار، از جمله نکات قابلتوجه فیلم است که کارکرد داستانی نیز مییابد. بازیهای بسیار خوب بازیگران اصلی، بهویژه حضور شگفتانگیز علی نصیریان در یاد میماند. فیلم بیش از حد طولانی است و در چند نقطه حس پایان را منتقل میکند، اما تمام نمیشود. همچنین فیلم بیش از اندازه از سینما دور و به تئاتر نزدیک است و قصه بهشدت لاغری دارد. به نظر میرسد کارگردان از سویی مرعوب و مشغول تکنیکها و تمهیدات و امکانات و جلوههای بصری شده و از سوی دیگر با لذتبردن خود از علاقهمندیهای سینماییاش سرگرم شده و عملا از کیفیت داستان و فیلمنامه غفلت کرده است. اما در نهایت «مسخرهباز» آنقدر جسور، رادیکال، خلاقانه، پر از ایدههای نو و متفاوت هست که بشود از آن لذت برد».
«مسخرهباز» نخستین سیمرغ بلورین را برای علی نصیریان به همراه داشت، هرچند که همایون غنیزاده زمان دریافت سیمرغ بلورینش از دست یکی از داوران جشنواره نارضایتیاش را از نگاه داوران و ندیدن جایگاه واقعی فیلمش اعلام کرد و صحبتهایش روی سن اختتامیه جشنواره برای بسیاری گنگ و مبهم باقی ماند. بههرروی بعد از ماهها از پشتسرگذاشتن حواشی متعدد، این فیلم به زودی اکرانش را آغاز خواهد کرد و باید دید در نمایش عمومی نظر علاقهمندان سینما درباره این فیلم چطور خواهد بود؟ «درخونگاه»، به کارگردانی سیاوش اسعدی نیز به تازگی اکرانش را آغاز کرده است؛ فیلمی که در نخستین اکرانش در جشنواره فیلم فجر موافقان و مخالفان بسیاری داشت. برخی این فیلم را به لحاظ لحن و بیان نزدیک به سینمای کیمیایی توصیف کردند و برخی دیگر این فیلم را متفاوتتر از سایر ساختههای اسعدی دانستند و از بازی خوب بازیگران و فیلمنامهای که برگرفته از دغدغهای اجتماعی است نوشتند. بااینحال «درخونگاه» تازهترین حضور سینمایی امین حیایی در قالب نقش اول داستان است و از زمان اکران 10 مهرماه تا به امروز به فروش 266 میلیون و 768 هزار رسیده است. «سال دوم دانشکده من»، تازهترین ساخته سینمایی صدرعاملی را هم باید در فهرست تازههای اکران دستهبندی کرد؛ فیلمی با بازی سها نیاستی، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی و نیلوفر خوشخلق که دغدغههای نسل جوان را به تصویر کشیده است؛ فیلمی که در جشنواره فیلم فجر نتوانست توجه ویژهای را جلب کند. صدرعاملی درباره نادیدهگرفتهشدن فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: «فیلم اصلا دیده نشد! البته قصدم این نیست که داوریها و جشنواره فجر را قضاوت کنم، چون خودم بارها در این میزانسن قرار گرفتهام و میدانم آدمها نهایتا به چیزی رأی میدهند – اگر غیر از این شود، شرمنده خود میشوند- که دلشان میخواهد، اما این باعث نمیشود که فکر کنم لابهلای ۲۲ فیلمی که در جشنواره فجر به نمایش درآمد، بین سینمای عامهپسند، جذاب و گیشهای، سینمای «هنر و تجربه» و سینمای سومی که سینمای اجتماعی است و این روزها بیش از حد به شکل آزاردهندهای واقعگرایی میکند و از آن نکبت میبارد، فیلم من خیلی پایینتر بوده! اما بحث من فراتر از اینهاست». این روزها اما فیلم صدرعاملی در اکران عمومی توسط مخاطبانش قضاوت میشود و در هفته نخست اکران نمیتوان تحلیل دقیقی از میزان رضایتمندی مخاطبانش ارائه داد. با گذشت روزها و هفتههای باقیمانده از مدتزمان اکرانش میتوان ارزیابی دقیقتری از موفقیت فیلم داشت.
«آبی به رنگ آسمان»، ساخته امیر برفیعی، دیگر فیلمی است که به تازگی اکرانش را آغاز کرده. این فیلم مروری بر تاریخ باشگاه استقلال ایران از زمان تأسیس تا به امروز است. این باشگاه در سال ۱۳۲۴ با نام «دوچرخهسواران» تأسیس شد، در سال ۱۳۲۸ به «تاج» تغییر اسم داد و ۱۳۵۸ تا به حال نیز «استقلال» است. قدمت این مجموعه توسط ستارههای مطرح سینما روایت میشود.
همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی از جمله هنرمندانی هستند که در ساخت این فیلم مشارکت داشتهاند و دیدن این فیلم برای علاقهمندان به فوتبال تجربه متفاوتی است.
اما در این میان فیلم «ماجرای نیمروز، رد خون»، تازهترین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده است. این فیلم تاکنون بیش از یک میلیارد فروش در گیشه را به خود اختصاص داده است. او در این فیلم به سراغ روایت عملیات مرصاد رفته است. هادی حجازیفر، جواد عزتی، محسن کیایی، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
منبع: اقتصاد آنلاین
کلیدواژه: سینمای ایران سینما بلیت سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همواره قبل از اکران فیلمهای سینمایی، تماشاگران بر اساس پیشبینیهای خود نسبت به کیفیت اثر تولید شده و فضاسازی پیشینی که پیرامون فیلم وجود دارد، در روز اول پرده از آن استقبال کرده و به سینما میروند. البته استقبال روز اول اکران قطعا ملاک مفیدی جهت ارزیابی اقبال مخاطب به آثار نیست، اما این مولفه میتواند از ابعادی قابل توجه باشد.
به گزارش هنرآنلاین، در همین راستا شاه بودیم که فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند.
مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوقالعاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.
مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلمهای دهههای ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمیتواند چندان دقیق باشد.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.
دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
245245
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902764