Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@10:07:09 GMT

ثروتمندان23برابربقیه یارانه‌بنزین میگیرند!

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۷۹۴۰

در حالی سهم بالایی از یارانه‌های پنهان به بخش سوخت به ویژه بنزین اختصاص دارد که دهک‌های بالای درآمدی بیشترین سهم آن را دریافت می‌کنند؛ یارانه‌ای که دولت بابت بنزین به دهک‌ دهم پرداخت می‌کند ۲۳ برابر بقیه دهک‌هاست. ناطقان: یارانه‌های پنهان، یارانه‌های غیرمستقیمی است که سالانه با رقم چند صد هزار میلیاردی پرداخت می‌شود، در واقع عدم نفع دولت به دلیل فروش کالاهای تولیدی در داخل با قیمت پایین‌تر از خارج از کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق آنچه پیش از این مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند در سال معادل ۹۸۷ هزار میلیارد تومان پرداختی از این بابت وجود دارد که عمدتا در سوخت، کالاهای اساسی و دارو خلاصه می‌شود؛ از رقم  بیش از ۹۰۰ هزار میلیاردی یارانه‌های پنهان حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه انرژی و نفت و مشتقات آن اختصاص دارد که بیش از ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان آن متعلق به بنزین است.

سهم چند برابری دهک دهم در یارانه پنهان

توزیع ناعادلانه ضریب اصابت یارانه پنهان به ویژه در حوزه انرژی بین دهک‌ها بارها مورد بحث قرار گرفته است، چراکه دهک‌های ثروتمندان معمولا مصرف کالا و خدمات بیشتری دارند و در این حالت از یارانه بیشتری نیز بهره‌مند می‌شوند.

این در حالی است که در حال حاضر و  در حوزه یارانه‌ای که در حوزه سوخت پرداخت می‌شود، دهک دهم که ثروتمندترین گروه جامعه به شمار می‌رود ۲۳ برابر سایر دهک‌ها از آن بهره‌مند است.

همچنین دهک‌های بالا ۳.۶ برابر سایر دهک‌ها از یارانه برق و ۲.۵ برابر یارانه گاز دریافت می‌کنند.

در مورد کالاهای اساسی نیز که دولت به ویژه در تامین ارز آن هزینه سنگینی را متحمل می‌شود سهم دهک‌ دهم نسبت به سایر دهک‌ها ۴.۷ برابر است.

یارانه پنهانی که گروه ثروتمند بابت دارو دریافت می‌کنند نیز قابل تامل است؛ به گونه‌ای که ۱۹.۵ برابر سایر دهک‌ها که از درآمد پایین‌تری برخوردار هستند از یارانه دارو استفاده می‌کنند.  

از سال گذشته قرار بود که با ارائه‌ بسته‌ای از دولت به مجلس و با پیشنهادهایی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود، راهکاری برای ساماندهی وضعیت یارانه‌های پنهان اندیشیده شده و برای سال جاری اجرایی شود، اما در نهایت به نتیجه‌ای نرسید.

این در حالی است که احتمالا برای سال آینده برنامه جدی‌تری در مورد یارانه‌های پنهان در نظر گرفته شود، چرا که دولت در بودجه منابع نفتی را به طور کامل از هزینه‌های جاری جدا خواهد کرد و در این حالت باید منابع جدیدی معرفی شود.

آن‌طور که نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرده جایگزین‌های نفت در سال آینده افزایش درآمدهای مالیاتی با تعریف پایه‌های جدید و احتمالا حذف یارانه‌های پنهان در برخی بخش‌ها خواهد بود.

در حالی این روزها دولت حذف یارانه‌ نقدی را در دستور کار دارد که نتایج نشان داده معترضان به حذف یارانه، افراد حاضر در دهک‌های بالای درآمدی هستند که گردش چند میلیاردی مالی دارند، این افراد نه تنها از یارانه بالای پنهانی برخوردار می‌شوند که راضی به از دست دادن یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم نیستند! منبع: ایسنا برچسب ها: ثروتمندان ، یارانه ، بنزین

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ثروتمندان یارانه بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پول این کشور رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد | خط جدید برای دلار آمریکا

به‌گزارش همشهری آنلاین، خاویر میلی رئیس‌جمهور راستگرای آرژانتین که به‌تازگی ریاست دولت را برعهده گرفته است، اقدامات بنیادینی در اقتصاد این کشور آغاز کرده است که مهم‌ترین آنها مربوط به کاهش هزینه‌های دولت، مقابله با تورم و تقویت ارز ملی این کشور است.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که با گذشت ۴‌ماه از عمر دولت او ارزش پزوی آرژانتین، پول ملی این کشور، نه‌فقط نزول خود را در برابر دلار آمریکا متوقف کرده است، بلکه در ۳‌ماه گذشته ارزش این ارز در برابر دلار ۲۵درصد افزایش یافته و منجر شده است که پزو در میان ۱۴۸ ارز دنیا رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار باشد. به زعم اقتصاددانان، این آماری تکان‌دهنده برای کشوری است که سال‌ها است ارز ملی آن به‌طور مداوم با نزول‌های سنگین مواجه می‌شود.

سیاست‌های او همچنین منجر به کاهش شدید هزینه‌های دولت شده و به رشد اقتصادی این کشور کمک کرده است.

خط جدید برای دلار آمریکا

مروری دیگر بر اخبار اقتصاد جهان نشان می‌دهد که سیاست‌های آمریکا برای تحریم کشورها رفته‌رفته بر ضدش عمل خواهد کرد و منجر به شکل‌گیری بلوک‌های اقتصادی جدیدی خواهد شد که در مبادلات خود از دلار استفاده نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند حاکمیت دلار را در اقتصاد جهانی به خطر بیندازد که برای اقتصاد آمریکا بسیار حیاتی است.

به‌تازگی خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک مقام سابق صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که استفاده ابزاری آمریکا از دلار به‌عنوان سلاح در ضبط دارایی‌های ارزی روسیه می‌تواند منجر به کنار گذاشتن دلار شود.

به‌زعم او، تحریم‌های آمریکا می‌تواند بر شدت گرفتن روند فاصله گرفتن کشورها از این ارز سرعت ببخشد. براساس قانونی که این هفته به امضای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا رسید دولت این کشور اجازه یافته است تا دارایی‌های دولتی روسیه در بانک‌های آمریکایی را ضبط کند.

آمریکا و کشورهای اروپایی درمجموع ۳۰۰میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کرده‌اند که ۵میلیارد دلار از این رقم در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید

زلزله خاویر میلی اقتصاد آرژانتین را تکان داد | آرژانتین به کدام سو خواهد رفت؟ لحظه اخراج وزیر کار آرژانتین در برنامه زنده تلویزیونی | ببینید تولید خودرو برقی ارزان توسط تسلا

تازه‌ترین خبرها از فضای کسب‌وکار جهانی نشان می‌دهد که شرکت خودروسازی‌ تسلا متعلق به ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی که به تولید خودروهای برقی گران‌قیمت در جهان معروف است، به‌دلیل تنگناهای مالی در تلاش برای تولید خودروهای ارزان برقی است و حتی در این زمینه به چین هم سفر کرده. هدف اصلی تسلا افزایش حاشیه سود شرکت و رشد درآمدهایش است.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد حاشیه سود تسلا در ۳ماهه اول سال‌ جاری میلادی ۱۶.۴درصد بوده است، درحالی ‌که برآورد می‌شد میزان آن رقمی نزدیک به ۱۷.۶درصد باشد.

کد خبر 848187 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ارز - بازار داخلی آرژانتین دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • پول این کشور رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد | خط جدید برای دلار آمریکا
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است