Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان انعقاد تفاهم نامه بین معاون امور جوانان و رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای اولین بار را گامی مثبت برای ساماندهی، نظارت و بهره برداری صحیح از این حوزه دانست و گفت: اگر بخواهیم فرزندانمان را در این زمینه لجام گسیخته به حال خود بگذاریم، خطرهای روحی، روانی و جسمی آنان را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعظم کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاریخچه بازی‌های رایانه‌ای به دهه ۱۹۷۰ میلادی بر می‌گردد، افزود: امّا بازی‌های یارانه‌ای در مدّت کوتاهی پس از پیدایش، نه تنها تحوّل عمیق و اساسی در نظام تفریحات و سرگرمی کودکان به وجود آورد، بلکه در حال حاضر، گستره بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک وسیله گذران اوقات فراغت، به زندگی بزرگسالان نیز کشیده شده است. توسعه صنعت دیجیتال موجب شده تا کیفیت گرافیکی تصاویر بازیها بهبود یافته و از این طریق جاذبه‌های تصویری زیادی برای نوجوانان و جوانان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این تحولات موجب شده است تا امروزه ساخت بازی­‌ها به یک صنعت با گسترده‌ترین و سودآورترین حرفه تبدیل شود، افزود: محبوبیت و گسترش روز افزون بازی‌های رایانه‌ای موجب شکل­‌گیری دو دسته از نظرات عمده در مورد آن شده است. عده­‌ای معتقد به کارکرد مثبت  و مفید این بازی­‌ها بوده و بر این باورند که آثار فرهنگی و اجتماعی آنها به گونه­‌ای است که دیگر نمی‌­توان آن را فقط به عنوان یک وسیله گذران اوقات فراغت دانست، بلکه می‌توان گفت که زمینه رشد و تکامل شخصیت، پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت، پرورش تمرکز و دقت، افزایش بهره هوشی، گسترش جهان بینی، تقویت ذوق هنری، آموزش مفاهیم پیچیده، انتقال فرهنگ و ... را فراهم می کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: اما برخی دیگر  از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی پیامدهای زیانباری مانند بروز رفتارهای پر خطر، خشم ، اعتیاد به بازی، وسواس، اضطراب، پرخاشگری‌، کم‌شدن‌ علاقه‌ به‌ فعالیت‌های‌ بدنی‌ و اجتماعی و... را برای کاربران را به عنوان کارکردهای منفی بازی‌های رایانه‌ای می‌دانند.

کریمی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان بیش از آنکه از طریق تجربه مستقیم یاد بگیرند از راه مشاهده رفتار و اعمال دیگران می­‌آموزند، تصریح کرد: به همین­ دلیل برنامه‌های تلویزیونی و رایانه­‌ای با ارایه الگوها و سرمشق‌های جذاب و دوست داشتنی یکی از منابع عمده تأثیرگذار بر رفتار کودکان و نوجوانان هستند.

وی افزود: بازی رایانه‌ای به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، باعث لذت و رضایت می شود، بسیاربرانگیزاننده است و مفاهیم و واقعیت های بسیاری از موضوعات را به خوبی منتقل می‌کنند. به بیان دیگر فناوری رایانه‌ای می‌تواند آموزش‌های چندحسی را فراهم آورد و این درگیری چند حسی یادگیری را در سطح عمیق تری امکان پذیر می‌کند بنابراین، ترکیب بازی و یادگیری، انگیزه فراگیران را برای یادگیری افزایش می‌دهد و فرایندیادگیری را جذاب می‌کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه امروزه ما با مخاطبانی مواجه­یم که نسبت به نسل گذشته روش فکرکردن، پردازش اطلاعات و ترجیحات و انگیزه‌هایشان تغییر کرده است، افزود: یکی از حوزه‌های متاثر از این تغییرات آموزش نسل جدید است که با نیاز به روش­های جدید آموزشی و ایجاد انگیزه و حفظ آن مواجه شده است. بازی‌های رایانه‌­ای با توجه به ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و محبوبیتی که میان نسل جدید دارد، پتانسیل زیادی برای برآورده کردن این انتظارات دارد.

کریمی ادامه داد: خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم که بازی­های رایانه­‌ای همانند بسیاری دیگر از پدیده‌های عصر فناوری اطلاعات به زندگی ما راه یافته و یکی از سرگرمی‌های کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این بازی‌های مهیج و پر کشش ساعت‌ها کودک و نوجوان ما را در مقابل صفحه نمایشگر میخکوب کرده، او را از دنیای واقعی به عالم تخیلات فرو می‌برد و در این گیر و دار یا چیزی را به او می آموزد یا چیزی را از او می‌گیرد که اگر بخواهیم فرزندانمان را در این زمینه لجام گسیخته به حال خود بگذاریم، خطرهای روحی، روانی و جسمی آنان را تهدید می‌کند. لذا در این راستا والدین و دست اندرکاران امور فرهنگی و آموزشی باید با برنامه‌ریزی صحیح راه را برای استفاده صحیح نسل جدید از این بازی ها هموار کنند و برای تحقق این امر ضروریست تا بازار این محصولات با تولیدات داخلی و بازی هایی همسو با فرهنگ اسلامی و ایرانی غنی شده  و حتی به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه به آموزش سواد رسانه­‌ای به نوجوانان، جوانان و والدین در نحوه استفاده مطلوب و موثر از یک سو و توسعه کمی و کیفی بازی های آموزشی و سرگرم کننده بسیار حایز اهمیت است، گفت: بر این اساس از آنجا که بازی‌های رایانه‌ای بستر مناسبی در ایجاد ارتباط مؤثر با جوانان بوده و نقش مؤثری در تقویت ارزش ها و نگرش‌های دینی و ملی آنان دارد و از سوی دیگر امروزه بسیاری از جوانان در این صنعت اشتغال به کار دارند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان انعقاد تفاهم نامه بین معاون امور جوانان و رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای اولین بار را گامی مثبت برای ساماندهی، نظارت و بهره برداری صحیح از این حوزه دانست و گفت: ضروریست تا بیش از پیش به توسعه کمی و کیفی بازی­‌ها و ارتقای محتواهای آموزشی آن توجه ویژه کرد تا از این طریق  بستر ایجاد اشتغال برای جوانان بیش از پیش فراهم شده و امکان تقویت مهارت های ذهنی و اجتماعی آنان در شرایط مناسب منطبق با الگوهای اسلامی ایرانی بوجود آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازی های رایانه ای وزارت ورزش و جوانان جوانان فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۹۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه و پیشرفت بی سابقه بولینگ و بیلیارد لرستان

سید احمد موسوی: به گزارش خبرآنلاین لرستان ، سعید هدایتی در مراسم تجلیل از مدال آوران رشته ورزش بولینگ و بیلیارد استان لرستان با حضور دکتر وحید والی‌زاده مرادی مدیر کل ورزش و جوانان و جمعی از پیشکسوتان گفت : قهرمانان این ورزش در سال گذشته در دو رشته اسنوکر و ایتبال در رده‌ های مختلف سنی زیر 17سال تا 21 سال و بزرگسالان مقام های اول تا سوم کشوری را کسب کرده اند.

سعید هدایتی که از مجریان توانمند و خاص کشور نیز می‌باشد و تجربیات زیادی از عرصه رسانه و عرصه اجتماعی برای توسعه ورزش بهمراه دارد افزود: در تلاش هستیم که زیرساختهای مناسب را برای همه ورزشکاران و قهرمانان مهیا نموده تا در آینده بیلیارد استان بیشتر از گذشته در سطح ملی موفق عمل نموده و عناوین درخشانی توسط قهرمانان لرستانی کسب گردد.

رییس هیات بولینگ و بیلیارد استان ادامه داد : ‌با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و اعزام بازیکنان و مربیان به مسابقات مختلف مهم و ملی خوشبختانه نگاه فدراسیون به لرستان تغییر یافته و عم‌اکنون نگاه ویژه ای به استان دارند که توسعه و پیشرفت این رشته ورزشی در سال گذشته را بدنبال داشته که در قیاس به ادوار گذشته کاملا بی سابقه است ‌

همچنین در ابن مراسم وحید والی‌زاده مدیرکل ورزش و جوانان استان از رشد ۲۵۰ درصدی این ورزش در لرستان خبر داد و گفت : بولینگ و بیلیارد یکی از هیئت های برتر ورزش استان هستند که حاصل تلاش و کوشش رییس هیات و هیات‌های شهرستانی می‌باشد ‌.

وی افزود : از طرف فدارسیون مربوطه هم اعلام شده که لرستان جز پنج هیت کشور است که در این راستا نیز اداره کل ورزش و جوانان نیز حمایت‌های لازم را از این هیات‌های موفق بعمل خواهد آورد.

در پایان این مراسم با اهدا لوح یادبود و هدایا از قهرمانان این رشته ورزشی تجلیل بعمل آمد و به رسم تقدیر از حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان از هیات بولینگ و بیلیارد استان لوح یادبودی به وحید والی‌زاده مرادی مدیرکل ورزش و جوانان لرستان از سوی رییس هیات اهدا گردید .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903090

دیگر خبرها

  • توسعه و پیشرفت بی سابقه بولینگ و بیلیارد لرستان
  • طرح آمایش سرزمین با هدف توسعه ورزش در استان اجرا می شود
  • مد خوب، مد بد!
  • احداث دو سالن ورزشی در شهرک شهید یاغچیان تبریز
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • برگزاری مسابقات پرس سینه قهرمانی استان در سقز
  • کلارآباد میزبان مسابقات قهرمانی ووشو در رده نوجوانان و جوانان
  • سجادیه بر سکوی نخست جوانان ایستاد
  • مسابقات آزاد تپانچه؛ ارشدنیا بر سکوی نخست نوجوانان ایستاد
  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی یک سردار دراصفهان