Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب گاوخونی در۳۰ کیلومتری شهرستان ورزنه و ۱۴۰ کیلومتری اصفهان است؛ با توجه به بارش های مناسب بهاری و احیای بسیاری از تالاب های کشور حق گاوخونی ادا نشد و همچنان تشنه است؛ بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری حیات خود را از دست دادند و حتی برخی پرنده های مهاجر هم تاوان مسیر اشتباه به مقصد گاوخونی را با جان خویش دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ روزی می شود که به علت پایان فصل کشت کشاورزان شرق اصفهان، توزیع آب کشاورزی متوقف شد و دریچه های سد رودشتین باز شد تا زنده رود جانی به گاوخونی دهد.

اگرچه به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان ۹۷ درصد از وسعت تالاب بین المللی گاوخونی خشک است و حفظ این تالاب به تامین حقابه آن وابسته است که تاکنون محقق نشده اما همین ۳ میلیون مترمکعب آبی که از سد رودشتین در این شش روز روانه تالاب گاوخونی شده هم دل دوستداران محیط زیست را شاد کرده است.

تامین یک صدم حقابه تالاب گاوخونی

کارشناسان بر دبی ۲۰ تا ۳۰ مترمکعب بر ثانیه برای آب خروجی از سد رودشتین تاکید داشتند و تاثیر دبی بالا در مدت زمان کم را موثرتر از دبی کم و مدت زمان طولانی تر می دانستند اما این آب توانست با دبی ۱۷ مترمکعب بر ثانیه آخرین بند زاینده رود را پشت سر بگذراند تا با با ادغام زهاب‌هایی که از منطقه سگزی در بند شاخ کنار وجود داشت بیش از یک صدم حقابه تالاب گاوخونی را تامین کند.

 در این ارتباط فعال محیط زیستی، در حاشیه سفر خود به اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۱۰ درصد از آب حوضه زاینده رود مربوط به تالاب گاوخونی است به این معنا که باید ۱۶۰میلیون مترمکعب آب به گاوخونی برسد تا حیات تالاب پایدار بماند.

در تمام کشورها اولویت دوم بعد از تامین آب شرب، حقابه محیط زیست است

محمد درویش افزود: تامین این ده درصد آب نباید کار دشواری باشد؛ در تمام کشورها اولویت دوم بعد از تامین آب شرب، حقابه محیط زیست است؛  بر این اساس اگر در کشور ما هم بلافاصله بعد از تامین آب شرب، حقابه گاوخونی داده می شد زاینده رود همیشه جریان داشت.

وی با اشاره به اینکه خشکی تالاب گاوخونی باعث افزایش تفاوت بیشینه و کمینه دما در استان اصفهان شده است، ابراز داشت: باید بدانیم که ته مانده آب زاینده رود را روانه تالاب گاوخونی کردن اقدامی نسنجیده است؛ وقتی تالاب گاوخونی خشک شود کانون گردو غبار و ذرات سمی می شود و نه تنها زیست موجوداتی که زندگی شان به تالاب وابسته است نابود می شود بلکه شهروندان هم تاوان سنگینی خواهند داد.

وی ادامه داد: خشکی تالاب گاوخونی در نهایت منجر به افزایش هزینه های درمانی افراد می شود.

احیای تالاب گاوخونی و رونق گردشگری در  شرق اصفهان

درویش تاکید کرد: اگر در همان ابتدای سال برای ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب تالاب گاوخونی  برنامه ریزی شده و حق آبه آن تامین شود زاینده رود همواره جریان خواهد داشت؛ به این ترتیب نشاط اجتماعی برای مردم اصفهان  نیز حاصل می شود و صنعت گردشگری در استان اصفهان برای ساکنان شرق اصفهان نیز درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

کد خبر 4740155

منبع: مهر

کلیدواژه: تالاب گاوخونی زاینده رود محمد درویش اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر مرز مهران گرگان ایلام قزوین گردشگری خطبه های نماز جمعه بیرجند شهرکرد شیراز نیروی انتظامی یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۹۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مخلصی از آماده باش کامل پرسنل و تجهیزات اکیپ‌های مدیریت بحران در این شرکت خبر داد و گفت: با توجه به شدت بارش‌ها در برخی شهرستان‌های استان تمامی تجهیزات حوزه آب و فاضلاب، ماشین آلات سنگین و تجهیزات مقابله با بحران در حال امدادرسانی به مردم و هم استانی‌ها هستند.
وی، تعداد اکیپ‌های عملیاتی و پشتیبانی مدیریت بحران آبفا را ۱۱۹ تیم عنوان کرد و افزود: بیش از ۲۶۰ نفر اعم از پرسنل این شرکت و پیمانکاران با ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در حال آماده باش کامل برای مقابله با هر گونه حوادث احتمالی هستند.
مدیر دفتر بحران و پدافند غیر عامل شرکت آبفای استان یزد، از بیش از هزار و ۵۰۰ تماس مردمی و انجام بیش از ۴۰۰ عملیات امدادی در حوزه آب و فاضلاب طی روز‌های چهارم و پنجم اردیبهشت خبر داد و گفت: علاوه بر این تعداد عملیات، در صورت نیاز با فرمانداریها، شهرداری ها، ادارات راهداری و آموزش و پرورش همکاری لازم انجام شد.
مخلصی ادامه داد: علیرغم بروز شرایط اضطراری در استان طی چهار روز بارندگی، جریان تامین و توزیع آب شرب در شهر‌ها و روستا‌های استان پایدار بوده و فقط پنج مورد قطعی آب با میانگین یک ساعت گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • پیشنهادی برای تداوم اجرای طرح شیر مدارس