Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه گفت: توسعه تجارت جهانی و کم رنگ شدن مرز دو حوزه داخلی و خارجی نویدبخش کشور‌های در حال توسعه برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان است. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کنفرانس بین المللی «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» که هم‌اکنون در دانشگاه الزهرا (س) درحال برگزاری است، گفت: عصر حاضر، عصر در هم تنیدگی اقتصاد و تجارت در جهان است، توسعه تجارت جهانی و کم رنگ شدن مرز دو حوزه داخلی و خارجی در کنار پدیده‌های اقتصادی نوظهور که رتبه بندی اقتصاد‌های بزرگ را متحول ساخته و همچنین موجب شده است تا اطلاعات و فناوری گسترش یابد و سرعت مطالعات پولی و بانکی و جهانی شدن توزیع کالا و خدمات را در پی داشته است، کنش‌های نویدبخش و مخاطره آمیزی را از خود بروز داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ظریف ادامه داد: مسائل موجود را از این جهت می‌توان نویدبخش بدانیم که بستری را برای کشور‌های در حال توسعه ایجاد کرده است تا شرکت‌های دانش بنیان را تاسیس کند و از آن جهت می‌توانیم آن را مخاطره آمیز بدانیم که آسیب پذیری کشور‌های در حال توسعه را در مقابل کشور‌های قدرتمند و زورگو افزایش داده است.

وی با بیان اینکه یکی از شرایط لازم برای رسیدن به امنیت ملی و آرامش داخلی و حفظ نظام سیاسی از تهدیدات جهانی مدنظر قرار دادن ملاحظات اقتصاد سیاسی است، تصریح کرد: دیپلماسی، دیگر مانند گذشته تنها به موضوعات امنیتی نمی‌پردازد بلکه سیاست خارجی با درون مایه مفاهیم اقتصادی و اجتماعی بروز و ظهور یافته است، به همین جهت است که دولت یازدهم و دوازدهم رسیدگی به معیشت مردم را در دستور کار قرار داده است.

وزیر امور خارجه افزود: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، دیپلماسی شاهد پیچیدگی‌هایی بود، پیچیدگی‌های اقتصاد‌ها در سطح جهانی بستری را فراهم ساخته است تا دولت آمریکا با حدود یک چهارم ظرفیت اقتصاد جهانی در برخورداری از شرایط برتر از این موقعیت خود استفاده کند و کشور‌های مستقل دیگر همچون ایران، ونزوئلا، چین و کوبا را تحت فشار قرار دهد. استفاده نادرست از ابزاری همچون دلار در سطح وسیع می‌تواند به کاهش این قدرت منجر شود، اما این روند همچنان ادامه دارد و متاسفانه آمریکا می‌تواند هم اکنون از این سلاح برای تحت فشار قرار دادن ما استفاده کند.

ظریف با اشاره به اینکه تبدیل دلار به عامل جنگی، اصطلاحی رایج برای تحریم‌ها شده است، اظهار کرد: در گذشته دلار تنها برای محدود کردن برخی از فعالیت‌های کشور‌های دیگر مورد استفاده واقع می‌شد، اما آنچه که ترامپ رسما به عنوان جنگ اقتصادی مطرح کرده است، مردم عادی را در نظر دارد.

وی با بیان اینکه مفهوم تحریم و تروریسم اقتصادی دو مفهوم متفاوت است، تاکید کرد: با توجه به اینکه اقدامات ایالات متحده آمریکا مبانی حقوقی ندارد نمی‌توانیم به آن اصطلاح تحریم را اختصاص دهیم این اقدامات نه تنها برای اجرای قانون نیست بلکه برای نقض آن است بهتر آنکه اقدامات آمریکا را یا تروریسم اقتصادی بنامیم یا اقدامات سیاسی قهرآمیزی که به کشور‌های دیگر اعمال می‌شود.

ظریف ادامه داد: در حقیقت تروریسم اقتصادی علیه غیرنظامیان انجام می‌شود در این زمینه پمپئو می‌گوید اگر مردم ایران می‌خواهند غذا برای خوردن داشته باشند باید دولت شان را وادار کنند تا سیاست‌های ما را دنبال کند این اقدام آمریکا از آن جهت که شهروندان غیرنظامی را هدف اصلی قرار داده است جنایت جنگی محسوب می‌شود.

ظریف تصریح کرد: با توجه به این تروریسم اقتصادی شرکت‌ها برای همکاری تمایل کافی را ندارند همچنین عدم دسترسی به منابع ارزی حاصل از فروش نفت و افزایش قیمت کالا‌ها و کاهش تعامل اقتصادی، تضعیف پول ملی و ... را به همراه داشته است. اجرای برجام شرایطی را ایجاد کرد تا با لغو تحریم‌های هسته‌ای به سمت پیشرفت حرکت کنیم با خروج آمریکا از برجام فعالیت‌های اقتصادی با مشکلات زیادی روبرو شد و این فشار‌ها افزایش یافت. جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه با این مشکلات و ارائه راهکار به مقاومت حداکثری و تکیه بر توان داخلی را پیش روی خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکار‌های موجود برای مقابله با مشکلات، استفاده از روش‌هایی در تجارت خارجی است که تا حد ممکن از سوی آمریکا قابل رصد نباشد؛ اظهار کرد: کاهش استفاده از دلار و افزایش بهره مندی از پول ملی در مبادلات داخلی و خارجی می‌تواند قدرت دلار را کاهش دهد.

ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی باید تنش‌های غیرضروری را با کشور‌های دیگر به حداقل برساند، خاطرنشان کرد: از همین جهت باید توان ملی خود را بر روی هدف آنی خود یعنی مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا متمرکز کنیم و اجازه ندهیم آمریکا مانند دوره‌های گذشته سیاست‌های خصمانه خود را مبدل به یک موضع جهانی کند اگر بتواند با استفاده از برخی سوء تدبیر‌ها مسئله خود را بین المللی کند و این مسئله را از یک قانون شکنی به یک الزام بین المللی تبدیل کند، فشار به ایران در دستور کار تمام کشور‌ها قرار خواهد گرفت. وظیفه داریم با امتناع از برخورد‌های احساسی از این اتفاق جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحریم علیه ایران محمدجواد ظریف شرکت های دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی حکیم‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان در دیدار با احمد حیدری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه امام علی (ع) شهرستان تنگستان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج را به‌عنوان نماد عزت و اقتدار جهادگران عرصه پژوهش و علم و فناوری  در ساحت دانشگاه دانست و اظهار کرد: حضور و نقش بسیج اساتید و بسیج دانشجویی در توسعه و پیشبرد برنامه‌های علمی و پژوهشی دانشگاه حائز اهمیت است و می‌تواند با تربیت سرمایه‌های اجتماعی، دانشگاه را دانشگاهی کارآفرین و در تربیت نسل جوان دانشجو در طراز اول، انقلاب بیش‌ازپیش یاری رساند.

وی افزود: سپاه در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی خود را اثبات کرده و امروز هر شهری از ظرفیت سپاه در حوزه‌های مختلف بهره برده، پیشرفت‌های خوبی داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان عنوان کرد: امروز کشور با توجه به جنگ ترکیبی دشمن در همه زمینه‌ها نیاز به حضور نخبگان و پژوهشگران دارد که بتواند در زمینه تولید و تجاری‌سازی علم و نیز در زمینه پژوهش ایفای نقش کرده و در این راستا دانشگاهیان به‌عنوان افسران علمی در مقابله با تهاجمات فرهنگی و بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی می‌توانند با پژوهش‌های علمی و با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌های خودکفایی را فراهم کند.

دانشگاه آزاد اسلامی سنگر تدافعی در برابر جنگ ترکیبی دشمن است

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه امام علی(ع) شهرستان تنگستان نیز از دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان سنگر تدافعی در برابر جنگ ترکیبی دشمن یاد کرد و گفت: دانشگاه محل تولید علم و پرورش نخبگانی است که می‌توانند در ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی نقشی سازنده و اساسی را ایفا کند.

احمد حیدری اضافه کرد: دانشگاه باید در همه زمینه‌ها و فعالیت‌های علمی مسئله محور باشد و با مشارکت نخبگان دانشگاهی در کارهای تخصصی، مطالعاتی و تحقیقاتی زمینه‌های خودکفایی را در کشور فراهم کرده و نقش دانشگاه را در توسعه و سازندگی کشور بیش‌ازپیش در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان سازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • استاندار سیستان وبلوچستان برتوسعه شرکت‌های دانش بنیان تاکیدکرد
  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند