دام خود پیروز پنداری جریان اصولگرایی!
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۰۶۰۷
وضعیت اصولگرایی الان در شرایط «دیدید آن چه ما گفتیم درست بود» هست و خود را دست برتر صحنه سیاسی کشور و احتمالا برنده قطعی انتخابات میدانند و این همان دام خود پیروز پنداری جریان اصولگرایی است. گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- حمزه دستیار*؛ هر چقدر به ایام انتخابات نزدیکتر میشویم، احزاب، شخصیتها و جریانات سیاسی بیشتر خودنمایی میکنند و هر کدام سعی میکند فکر و برنامههای خود را به فکر و اولویتهای مردم نزدیکتر کند، تنور انتخابات امسال هنوز در ملا عام داغ نشده است، ولی جلسات خانگی، درون حزبی، ائتلافی و رایزنیهای سیاسیون بشدت داغ هست و در زیر پوست شهر در جریان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همزمان کاسبی ها، سهم خواهیها و سیاسی بازیها هم در جریان است، هر حزب یک الگوی انتخاب مثلا شایسته سالارانه و بهمراه چند جوان معرفی میکند تا خود را عقلانی تر، پویا و دارای برنامه معرفی کند.
دعوای بین اصولگراها، اما جنس متفاوتی دارد، آنها با یک پیش فرض موهومی به جدل میپردازند!
اصولگراها دولت ضعیف و ناکارآمد یازدهم و دوازدهم و همچنین مجلس دهم بعنوان یکی از ضعیفترین مجالس ممکن در تاریخ میخوانند و هر دو را محصول تفکر اصلاح طلبی میدانند و اقبال مردمی را به سمت جناح خود میبینند.
وضعیت اصولگرایی الان در شرایط «دیدید آن چه ما گفتیم درست بود» هست و خود را دست برتر صحنه سیاسی کشور و احتمالا برنده قطعی انتخابات میدانند؛ اما در این پیش فرض و نگاه خود پیروز پندار چند مسئله مهم و اساسی دیده نشده است:
۱. مردم مطمئنا فهمیده اند که اصلاح طلبها در زمینه مدیریت، اجرا و تصمیم گیری حرفی برای گفتن نداشته اند، اما «اثبات شی نفی ما عدا نمیکند» یعنی نقدها، ناکارآمدیها و ضعفهای اصلاحات، مهر تاییدی بر کارآمدی و موفقیت اصولگرایان نیست.
۲. اصولگرایان هنوز گفتمان مشترک و غالبی ارائه نکردند و در این چند سال صرفا حالت نقادانه به عملکرد دولت و مجلس داشتند و در موضع سلبی عمل میکردند و وارد مرحله ایجابی نشدند، برنامه و طرح اصولگرایان برای عبور از مشکلات فعلی چیست؟ اولویتهای مردم واولویتهای اصولگرایان در برنامه ریزیها یکی است؟
۳. آیا معیار مردم برای انتخابات و انتخاب پیش رو، نگاه به مجلس گذشته است؟ در این گزاره یک مسئله بسیار مهم وجود دارد، آیا تغییر چهرههای نمایندگی نمیتواند اصلاح طلبان را از موضع ضعف خارج کند؟ آیا چهرهای معرفی شده توسط اصولگرایان چهرههای مقبول تری خواهند بود؟
۴. تعدد نگاههای متفاوت و فکرهای متعدد و گاها متناقض در اصولگرایان اجازه وحدت میدهد؟ آیا اختلافات در نگاه به مسئله FATF و برجام در چهرههای سنتیتر اجازه همدلی میدهد؟ قضیه اصلح و صالح حل شده است؟ آیا حلقه جوانتر اصولگرایی و نواصولگرایی میتواند با افرادی، چون حداد عادل، باهنر و محصولی هم راستا شود؟ جریان شیخوخیت در اصولگرایی چقدر میتواند از دل شاجا و جمنا و پایداری یک لیست خارج کند؟
۵. پیش فرض غلط «از پیش برنده بودن» اصولگرایان را از حضور در کف میدان انتخابات و شنیدن صحبت مردم به پستوهای احزاب کشانده تا بر سر سهم شان در لیست چانه زنی کنند و در همین ایان طیف مقابل با در دست گرفتن پرچم مطالبات اجتماعی سعی در تغییر زمین بازی دارد، روندی که به ظن من بسیار هوشمندانه است.
۶. مسئلهای مهمتر از همه این مسائل وجود دارد، آن هم این که هویت حزبی در توده مردم چقدر قدرتمند و مستحکم است و آیا مردم دنباله روی احزاب هستند؟ چند درصد مردم کنشها و فضای حزبی را منفعت طلب و فاسد میدانند و آیا مردم وضع فعلی جامعه را فقط نتیجه اصلاحات میدانند یا اصولگراها را نیز سهیم میدانند؟
۷. اصولگرایان در حوزه گفتمانی برای قشر متوسط جامعه ارمغان خاصی تا بحال نداشته و یا هنوز ارائه نکرده است، قشری که اکثریت رای جامعه را تشکیل میدهد و زمینه ساز جریانات و موجهای اصلی در جامعه است.
برخلاف برخی اظهارنظرات به عقیده بنده اصولگرایان شخص مناسب برای لیدری دارند و مسئله الان که مانع از وحدت میشوند در وهله اول اختلافات بنیادین در بین برخی نگاه هاست و دیگری سهم خواهیهای احزاب! این مسائل یک کاسه شدن اصولگرایان را به تعویق میاندازد و همین باعث عقب ماندن از کورس انتخابات میشود و انتخابهای ناباورانه ای، چون ۸۴ و ۹۲ را رقم میزند، مرور این دو انتخابات به خوبی گویای مسائل و اختلافات دو دوره مذکور است و ماحصل آن نیز به وضوح مشخص است.
حمزه دستیار- دبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جریان اصولگرایی جریان اصلاحات وحدت اصولگرایان در انتخابات م
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۰۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با زور نمیتوان دینداری و حجاب ترویج کرد | توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد | رئیسی مدافع گشت ارشاد است
سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات با انتقاد از روش های تند و سلبی در موضوع حجاب می گوید: بعید می دانم اینها توجهی به توصیه های رهبری داشته باشند و با توجیه و سهل انگاری سبب آزار واذیت مردم می شوند.
«اگر میگویند رئیسی مخالف گشت ارشاد است، خلاف واقع است.» این نکتهای است که جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به آن اشاره میکند. او همچنین در ادامه به نقش وحیدی در راهاندازی مجدد گشت ارشاد اشاره میکند.
خانجانی بر این نکته تأکید میکند که رفتارهای خشونتآمیز ما را به نتیجه مطلوب در حوزه حجاب نمیرساند و برای رسیدن به مقصود در این حوزه باید از روشهای مسالمتآمیز استفاده کرد.
در ادامه گفتگو با جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات را میخوانید:
*****
*آقای مهدی فضائلی اخیرا در توئیتی از تذکر رهبری به مسئولان در موضوع حجاب روایت کردند و علی رغم حملات تندروها به ایشان، روز گذشته سردار جعفری هم این توئیت را تایید کردند، فکر می کنید این تذکرات در نهایت باعث تغییر رویکردها و رویه های حامیان گشت ارشاد شود؟
بررسی برخی اظهارنظرات طیفهای وابسته به جریان به ظاهر ارزشی نشان دهنده این نکته است که این افراد از توئیت آقای فضائلی آشفته هستند، کما اینکه پرخاشگرانه میگویند چرا چنین توئیتی زده شده است.
مشکل اساسی کشور این است که ما تحلیل مناسبی از جامعه شناسی رفتار مردم نداریم، به نظر من موضوع حجاب در نگاه اول امر شخصی است و مانند نماز خواندن است به این ترتیب که نمیتوان فردی را مجبور کرد که نماز بخواند، هر چند نماز خواندن برای هر فرد مسلمان از جمله واجبات است اما اینکه به شیوهای عمل شود که خدایی نکرده فضای روانی جامعه را آشوبزده و دچار ناامنی کند، نشاندهنده این نکته است که ساختار حاکمیت و دولت نگاه عمیقی نسبت به بحرانها و جامعه ندارد.
البته این قبیل برخوردها نسبت به حجاب مربوط به امروز نیست چنانچه از بدو انقلاب تا امروز با نگاه ایدئولوژیک به مقوله حجاب و رفتارهای مردم پرداخته شده، لذا هر از چند گاهی گروهی خود را مجاز میدانند که رفتارهای خشنی با مردم در مورد پوشش، رفتار، گفتار و حتی مناسبات خصوصی داشته باشند. لذا باید با ارزیابی دقیق، جامعالاطراف و درعین حال کارشناسانه و مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی در موضوع حجاب بررسی داشته باشیم.
با توجه به گذشته تاریخی مشاهده کنیم که با اجبار و زور نمی توان دینداری که حجاب یکی از مقولات آن است، را ترویج کرد .هر جا که رفتار رأفتآمیز داشته ایم، توانستهایم علاقه مردم به دین را افزایش دهیم. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در رژیم پهلوی آزادی در مورد پوشش وجود داشت اما گفتمان مناسب انقلاب اسلامی و رهبری امام سبب شد که طیف وسیعی از مردم حجاب را انتخاب کنند و به عنوان پوشش ارزشی آن را قلمداد کنند اما شرایط امروز به نحوی شده که رفتارهای غلط و خشونتآمیز سبب شده که بسیاری از افراد متدین و حتی معتقد نسبت به این قضیه واکنش منفی نشان دهند و حتی عدهای در مواجهه با چنین رفتار خشونتآمیزی کنش انفعالی و رفتار معکوسی داشته باشند.
در مجموع اگر ما برای حجاب قانون داریم که باید طبق قانون عمل شود، اگر قانون نداریم بنابراین مجلس قانونی تدوین کند که براساس آن بتوانیم رفتار متعارفی در جامعه شاهد باشیم. نه اینکه با رفتار خشونت آمیز مردم را ازدین منزجر کنیم .
در حال حاضر طیف وسیعی از مردم که اتفاقاً متدین هم هستند و نماز هم میخوانند، بنابر هر دلیلی حجاب به این صورت را قبول ندارند و یا انجام نمیدهند آیا باید با خشونت و زور و یا با رفتارهای نامناسب آنها را مجبور به رعایت حجاب کنیم؟ کما اینکه در کلیپهای منتشر شده از کسانی که مردم را مجبور به رعایت حجاب میکنند همه نوع رفتار زشتی در راستای اینکه حجاب رعایت شود، انجام میشود، و به نوامیس مردم توهین شده و رفتار نامناسبی میشوند و گاها بدن زنان لمس میشود، کجای قرآن و دین چنین چیزی را توصیه شده است؟
بنابراین بنده احتمال میدهم که رهبری از این رفتارها بیزاری جستند که مشاور بیت رهبری این مطلب را گفتند. در هر صورت بنده بر این باور هستم تا وقتی که قانون با این افراد خودسر برخورد نکند، اینها این شیوه و روش را ادامه خواهند داد.
*ـآقای رئیسی در زمان انتخابات در مورد گشت ارشاد و حجاب...
رئیسی سخن ناروا زیاد گفته و حرفهایی گفته که به بسیاری از آنها عمل نکرده، در نتیجه اصلاً نباید امیدی به دولت رئیسی و ساختار تحت پوشش او داشت. طرح نور تحت نظر نیروی انتظامی انجام میشود قطعاً این رفتارها با شورای هماهنگی متشکل از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور انجام میشود و به نظر میرسد همه اینها تحت نظارت وحیدی، وزیر کشور است.
البته بنده پیش از این در توئیتی نوشتم که جناب آقای اشتری، فرمانده سابق فراجا طی گزارش منطقی گشت ارشاد را نادرست میدانست و معتقد بود که این رفتار گشت ارشاد میتواند زمینهساز بسیاری از رفتارهای خشن باشد لذا این قبیل رفتارها نباید انجام شود اما مشاهده کردیم که وحیدی اصرار داشت که گشت ارشاد ادامه پیدا کند وفاجعه درگذشت مرحوم مهسا امینی اتفاق افتا. برداشت بنده این است که همه رفتارها در حوزه حجاب از جمله گشت ارشاد ذیل اندیشه وحیدی به عنوان وزیر کشور است و اگر دولت مدعی است که مدافع گشت ارشاد و طرح نور نیستیم با آن مخالفت کند درحالیکه خلاف واقع میگویند.
*فکر می کنید تذکر رهبری در حوزه حجاب بر روی رفتار مجمومه وزارت کشور تاثیرگذار خواهد بود؟
بعید می دانم اینها توجهی به توصیه های رهبری داشته باشند و با توجیه و سهل انگاری سبب آزار واذیت مردم می شوند.