Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه سفید بودن نان دلیل بر کیفیت آن نیست، گفت: نان سفید؛ منشاء بسیاری از بیماری های شایع امروزی در کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامعلی گنجعلی در گفت وگو با عصرهامون، با بیان اینکه امروزه فرهنگ مصرف نان در کشور به سمت بیراهه رفته و این مساله زمینه ساز بروز بیماری و مشکلات جدی در امر سلامت و تندرستی مردم شده، گفت: متاسفانه تفکر و نگاه نادرست مردم کشورمان به نان باعث شده تا اغلب اینگونه گمان کنند که هر چه نان سفیدتر باشد، کیفیت و ارزش غذایی بیشتری دارد، در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: اتفاقا برخلاف این باور عمومی، بررسی های کارشناسان حوزه سلامت چیزی خلاف این را به اثبات رسانده؛ یافته های علمی و آزمایشگاهی ثابت کرده که هر چه نان تیره تر باشد، کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد و به لحاظ ارزش غذایی مغذی تر است.

وی عامل بروز طیف گسترده ای از بیماری هایی که امروز مردم کشور با آن مواجه اند را استفاده از نان بی کیفیت دانست، تصریح کرد: شاید به نظر عجیب برسد اما اکثر بیماری ها و ناراحتی های گوارشی، کلسترول و ... در افراد از همین نان بی کیفیت ناشی می شود. امروزه ما نانی را مصرف می کنیم که آرد آن از تنها از مغز گندم تشکیل شده؛ این آرد به تعبیری تفاله ای از گندم به حساب می آید، چرا که پوسته ی گندم که در معرض نور خورشید قرار داشته و سرشار از مواد مغذی است قبل از تبدیل شدن به آرد جداسازی می شود.

وی در ادامه از فرآوری و عمل آوردن غلط خمیر توسط نانوایان به عنوان عامل تاثیرگذار دیگر در افت کیفی و بیماری ساز بودن نان یاد کرد و گفت: قدیمی تر ها به خوبی با مراحل خمیر کردن آرد و نحوه و مدت زمان لازم برای آماده سازی یا عمل آمدن خمیر آشنایی دارند. مساله ای که متاسفانه امروزه از طرف نانوایان ما چندان رعایت نمی شود و باعث شده تا نان با گذشت چند ساعت از پخت، مانند چوب سفت و غیرقابل استفاده شود.

قیمت پایین؛ عامل اسراف و بی توجهی به اهمیت نان
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به اینکه سالیان زیادی است که استان ما درگیر خشکسالی است؛ در سال جاری نیز آمار خرید گندم کاهش بسیار محسوسی داشته، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استانی 100درصد مصرف کننده گندم است، این نیاز 12 استان کشور تأمین می شود که بخشی از آن از طریق جاده، بخشی از طریق ریل و بخشی از نیاز نیز از طریق کشتی تأمین می شود. هر کیلو گرم از این گندم بالای 2 هزار تومان برای دولت تمام می شود و در نهایت کیلویی 665 تومان در اختیار کارخانه آرد قرار می گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نازل بودن قیمت نان باعث شده تا از طرفی مصرف کننده الزامی برای استفاده صحیح برای خود قائل نشود و نانوا هم نسبت به پخت آن صحیح و به اندازه بی توجهی کند. نانوایی ها از صبح اقدام به پخت بی حساب و کتاب نان می کنند، چرا که نگرانی بابت سهمیه آرد خود ندارند، هرچه فروش رفت می فروشند و هر چه ماند به نان خشکی هایی که برای تهیه خوراک دام اقدام به جمع آوری نان های خشک و مانده می کنند، می فروشند. کمبود نیروی نظارتی در این بخش نیز مضاف بر علت شده و شرایط را برای تخلفات هموارتر کرده است.

کاهش درصد سبوس گیری گندم امری اجتناب ناپذیر است
گنجعلی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی گسترده اقشار مختلف جهت آشنایی مردم از مضرات استفاده از نان های سفید، تصریح کرد: همه ما باید نقش خود را برای آگاه سازی هر چه بیشتر افراد از تاثیر وجود سبوس در نان بر سلامت جامعه ایفا کنیم. کاهش درصد سبوس گیری گندم امری اجتناب ناپذیر است اما لازمه آن روشنگیری اذهان عمومی و تغییر ذائقه و سلیقه مردم است. شهروندان باید خود به این باور برسند که هر چه نان تیره تر باشد، سلامت و ارزش غذایی بیشتری دارد.

وی با اشاره به اقدامات گسترده فرهنگی در جهت آشنایی اذهان عمومی از مضرات نان های سفید و فواید استفاده از نان سبوس دار، اذعان داشت: با توجه به اینکه فرهنگیان فرهیخته و دانش آموزان عزیز می توانند به عنوان اقشار تاثیرگذار در بیان و انتشار گسترده اطلاعات نقش آفرین باشند هماهنگی های خوبی با اداره کل آموزش و پرورش استان برای تحقق این هدف از کانال مدارس صورت گرفت و جلسات تعامل و ارائه مفاهیم آموزشی در این خصوص نیز با معلمان در سطح مدارس در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۲۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند

ایسنا/گلستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص بروز بیماری در مزارع سیب زمینی هشدار داد و گفت: کشاورزان اگر در مزارع خود آب‌ماندگی دارند حتماً برای خروج آن از سطح مزارع اقدام کنند زیرا رطوبت بیش از حد باعث پوسیدگی غده سیب زمینی می‌شود.

علی اکبر مهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کشاورزان گلستانی در مجموع امسال ۳۸۰ هزار هکتار گندم، ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا، ۸۵ هزار هکتار جو، ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار سیب زمینی، ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار چغندر قند، هزار و ۵۰۰ هکتار باقلا، هزار و ۳۰۰ هکتار نخودفرنگی و ۷ تا ۱۰ هزار هکتار محصولات پاییزه علوفه‌ای در مزارع خود کشت کرده‌اند.

وی در خصوص میزان خسارت زنگ زرد در مزارع گلستان گفت: با توجه به اطلاع‌رسانی و آموزش‌های ترویجی جهاد کشاورزی و سم پاشی‌هایی که کشاورزان در مزارع خود داشتند، بیماری زنگ زرد تا حدود زیادی کنترل شده ولی حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گندم مناطق شرق استان و کوهستانی که تازه در مرحله پنجه زنی و ساقه دهی هستند در مراحل بعدی امکان درگیری با بیماری زنگ زرد را دارند که در آن مناطق نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون تن گندم، ۱۰۰ هزار تن کلزا، ۱۶۰ هزار تن جو، ۱۴۰ هزار تن سیب زمینی و ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن چغندر قند از سطح مزارع گلستان برداشت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سم پاشی اولیه تاکنون در بیش از ۹۰ درصد اراضی زیر کشت سیب زمینی معادن ۴ هزار و ۸۰۰ انجام شده است، اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد سطح کشت سیب زمینی در استان گلستان رقم جیلی است که این رقم سیب زمینی و به طور کلی ارقام دیررس‌تر نسبت به بیماری بادزدگی مقاوم‌تر هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه میزان درجه هوا نسبت به بلند مدت و سال قبل بیشتر شده که به موجب آن زمان رسیدگی گندم جلو افتاده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال گندم در مزاع شمال گلستان ۱۰ روز زودتر از سال‌های قبل برداشت شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • ۱۳۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان کرمان ذخیره شد
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان