Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی کاظمی باباحیدری نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»، در تشریح عملکرد مجلس دهم اظهار داشت: در هر دوره مجلس نقاط قوت و ضعف وجود دارد، علیرغم اینکه کشور در سال گذشته تحت تاثیر مسائل بین المللی قرار گرفت و شرایط را سخت تر کرد مجلس در این دوره طرح و قوانین خوبی را تصویب کرد که بعضی از آنها اگر خوب اجرا شود می‌تواند نقش پررنگ و محسوسی در جامعه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مقام ذکر یک مثال ادامه داد: قانون منع بکارگیری بازنشستگان یکی از این مصوبات خوب است و  بهتر بود که در سالهای قبل این قانون را اجرا میکردیم و تلاش برای ایجاد تاخیر در اجرای آن نمیشد، زیرا در بعضی از وزارتخانه ها  می بینیم که نیروهای پیر و ارشد وجود دارد که دیگر توانایی کار کردن ندارند، خصوصا در بعضی از وزارتخانه های استراتژیک ما مانند صمت، نیرو، نفت و راه.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: البته در اجرای این قانون نیز مشکلاتی وجود داشت و اگر قدم به قدم پیش می رفتیم خیلی موفق تر می توانستیم عمل کنیم و به این صورت نبود که جامعه و نهادهای ما به یکباره از نیروی ارشد تخلیه شود و مجبور شوند به اینکه اذن بگیرند.

کاظمی باباحیدری ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مجلس به آن ورود کرد مالیات و ارزش افزوده است که اگر همه همت کنند، درست تحلیل کنند و به خوبی اجرا شود، از مشکلات فراروی کشور که ناشی از رانت است جلوگیری میشود. زیرا یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد فرارهای مالیاتی است.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف مجلس این بود که موقع خروج آمریکا از برجام و بروز آشفته بازار اقتصادی در کشور، مجلس خیلی ضعیف عمل کرد و می توانست بهتر عمل کند. اگر به موقع وارد می‌شد تا نظارت‌های دقیق تری انجام دهد، میتوانست در مورد وضعیت معیشت مردم جدی تر عمل کند و دولت را به انجام کارهایی ملزم میکرد که به اقشار ضعیف و متوسط جامعه فشار کمتری بیاید. متاسفانه دولت هم ضعیف عمل کرد و میتوانست کنترل و نظارت بهتری بر بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از قوانین مهمی که در این مجلس تصویب شد قانون رتبه بندی معلمان است.

کاظمی برداشت پول از صندوق توسعه ملی را یکی از ضعف های مجلس دهم عنوان کرد و گفت: مجلس با توجه به شرایط کشور به دولت کمک کرد ولی دولت با ضعف هایی مواجه بود که در این موارد مجلس ضعیف عمل کرد و می توانست بهتر عمل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بودجه کشور وابستگی کامل به نفت دارد، همین وابستگی باعث شده که خیلی از نهادهایی که می توانستند درآمدهایی داشته باشند به دلایل نفتی بودن بودجه آنها، همیشه دچار کسری بودجه شوند.

کاظمی افزود: در کشور ما علاوه بر میعانات گازی که وجود دارد کشوری چهار فصل داریم و در همه ابعاد می توانیم درآمدزایی داشته باشیم. هم از خاک و هم از آب و هم از معادن و هم از نیروی انسانی و... ، چندین سال این مسئله بحث شده بود که ما چگونه می‌توانیم از بودجه نفتی بیرون بیاییم.

وی توضیح داد: خاطرم هست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ بین کاندیداها بحث بر این شد که چگونه می توانیم بودجه بدون نفت داشته باشیم که بتوانیم از وابستگی به بودجه نفت بیرون بیاییم. اگر سیر بودجه را نگاه کنیم استاندارد بودجه این است که ۲۵ درصد هزینه‌ای ۷۵ درصد عمرانی و توسعه ای باشد اگر ۳۰ به ۷۰ هم حساب کنیم، اما متاسفانه این قضیه برعکس شد و به همین دلیل است که بودجه هزینه ما نزدیک به ۹۰ یا ۸۵ درصد جاری است و ۱۵ تا ۲۰ درصد عمرانی است.

کاظمی ادامه داد: وقتی دولت ها بودجه را به مجلس ارائه می دهند، هیچ وقت مجلس در بودجه شرکت‌ها ورود نمی کرد، البته در یکی دو سال گذشته مجلس کمی جدی تر وارد شد و هر چند با مقاومت‌هایی مواجه شدیم، ولی مجلس به آنها ورود کرد و امیدواریم که این کار محقق شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه گفت: مقام معظم رهبری هم اخیراً فرمودند که تغییر کلی در ساختار بودجه انجام شود و بحث بر این شد که بودجه را بر اساس کارآمدی و عملکردی بیان کنیم. موضوعی نیز که آقای نوبخت گفتند فقط بودجه نهادهای سیاستگذار را به مجلس خواهند داد، نمی تواند صورت بگیرد و الان مجلس جدی شده که به تصمیم گیری برای کل بودجه وارد شود.

نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم به شرایطی برسیم که بودجه به صورت واقعی ارائه شود و بودجه متکی به نفت نداشته باشیم؛ البته بحث خروج از برجام باعث شد که شرایط برای ایران سخت شود. امیدوارم از این تهدید بتوانیم به عنوان یه فرصت استفاده کنیم و منابع نفتی را در جهت توسعه پیش ببریم و بتوانیم بودجه را از طریق راههای متنوع درآمدزایی در کشور که سیر آن از طریق مالیات است و لایحه اش هم در مجلس هست پیگیری کنیم، البته به شرطی که به مردم فشار نیاوریم و رونق را برای مردم ایجاد کنیم و از طریق رونق مردم بتوانند مالیات درآمدی خودشان را بپردازند.

کاظمی ابراز امیدواری کرد اصلاح ساختار بودجه سریعتر مطابق آن چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری هم بوده، برسد.

منبع: نماینده

کلیدواژه: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۴۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد اسرائیل به آمریکا برای قطع بودجه سازمان ملل

یک مقام اسرائیل پیشنهاد داد در صورت تصویب قطعنامه‌ای در حمایت از به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین، آمریکا تمامی حمایت‌های مالی خود از نهادهای سازمان ملل را قطع کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اسرائیل پیشنهاد داده چنانچه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای برای حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به تصویب برساند آمریکا ممکن است بودجه تمامی نهادهای این سازمان را قطع کند. 

فلسطین در حال حاضر «عضو ناظر دائم» سازمان ملل است و علی‌رغم شرکت در جلسات این سازمان قادر به رأی دادن نیست.

مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رأی بدهد که خواستار به رسمیت شناختن تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل است. این پیش‌نویس از شورای امنیت خواسته در تصمیم پیشین خود تجدید نظر کند.

خبرگزاری رویترز نوشته این رأ‌ی‌گیری در مجمع عمومی نشان‌دهنده میزان حمایت از فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشور مستقل است.

ماه گذشته اکثر کشورها در جلسه شورای امنیت از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کردند اما آمریکا این قطعنامه را وتو کرد. عضویت کامل در سازمان ملل در صورتی حاصل می‌شود که 15 عضو شورای امنیت قطعنامه عضویت آن کشور را به تصویب برسانند. 

در قوانین آمریکا تصریح شده واشنگتن قادر به حمایت مالی از هیچ سازمان زیرمجموعه سازمان ملل که به گروه‌های فاقد «شاخصه‌های به رسمیت‌شناخته‌شده» کشور شدن عضویت کامل اعطا کند، نخواهد بود. در سال 2011  بعد از آنکه یونسکو به تشکیلات خودگردان عضویت کامل داد  آمریکا حمایت مالی خود از این سازمان را قطع کرد.

گیلاد عردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل با اشاره به رأی‌گیری روز جمعه مجمع عمومی درباره فلسطین گفت: «اگر این قطعنامه تصویب شود انتظار دارم ایالات متحده به طور کامل بودجه سازمان ملل و نهادهای آن را مطابق با قوانین ایالات متحده قطع کند.»

اعضای کنگره آمریکا دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کردندآمریکا محموله تسلیحات به رژیم صهیونیستی را نگه داشته است

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهاد اسرائیل به آمریکا برای قطع بودجه سازمان ملل
  • خرید دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور /با متخلفان برخورد شود
  • هشدار جدی مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت/ چالش حقوق معلمان در کمین آموزش و پرورش
  • وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد/ مرتضوی: وزرات نفت بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را رفع کرد 
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • آینده اپل چگونه خواهد بود؟
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • «وعده صادق» بخشی از توانایی های ایران را نشان داد