Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@15:52:27 GMT

غربالگری رایگان شایع‌ترین سرطان زنان یزدی

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۴۸۱۰

غربالگری رایگان شایع‌ترین سرطان زنان یزدی

مدیر برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی یزد از برگزاری طرح رایگان غربالگری سرطان سینه در این استان برای بانوان 30 تا 69 ساله خبرداد.

«علی‌محمد افشاری» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از اجرای طرح غربالگری سرطان سینه در بیمارستان شهید صدوقی یزد، خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه به علت شایع بودن انواع سرطان‌های سینه، دهانه رحم و کولن در یزد و دیگر استان های کشور، همزمان با مناسبت جهانی اطلاع رسانی سرطان سینه، این برنامه غربالگری به صورت رایگان در مرکز تشخیص زودهنگام سرطان سینه اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی زنان با سنین 30 تا 69 سال را گروه هدف این طرح عنوان کرد و گفت: میزان بروز سرطان سینه در جمعیت به ازای هر 100 هزار نفر شامل 45 نفر در هر سال و سرطان کولن از هر 100 هزار نفر شامل 16 نفر است که جزو شایع‌ترین سرطان‌های استان و کشور محسوب می‌شوند.

مدیر برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با بیان این که سرطان دهانه رحم جمعیت زیادی را شامل نمی‌شود، افزود: چهار تا پنج درصد از جمعیت 100 هزار نفری به آن مبتلا می‌شوند اما به علت کشندگی بالا و ضرورت درمان به موقع جزو اولویت‌های غربالگری به شمار می‎رود.

این مسئول از ارائه خدمات رایگان ویزیت و اقدامات بعدی برای افراد پرخطر و متقاضی شرکت در این برنامه خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر غربالگری و ویزیت افراد پرخطر که احتمال بروز این نوع سرطان‌‎ در آنها نسبت به افراد عادی بیشتر است، به صورت رایگان و تحت حمایت مرکز انجام می‌شود.

وی با بیان این که سه نفر شامل یک فوق تخصص سرطان و سه پزشک عمومی، یک ماما در این مرکز به ارائه خدمات می‌پردازند، ادامه داد: متقاضیان شرکت در غربالگری می‌توانند از امروز 17 مهرماه تا دوشنبه 22 مهرماه با شماره 31833399 و از دوشنبه 22 مهرماه تا پنجشنبه 25 مهرماه با شماره 318342463 در ساعات اداری تماس و با دریافت وقت ویزیت، از خدمات این برنامه بهرمند شوند.

افشاری در ادامه به ارائه خدمات غربالگری در درمانگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: محل شروع برنامه‌ غربالگری مراکز جامعه سلامت استان است و پس از این مراحل افراد پرخطر به مرکز بیمارستان شهید صدوقی که چند ماهی از فعالیت آن می‌گذرد، ارجاع داده می‌شوند.

وی در رابطه با مرکز غربالگری سرطان در آزادشهر یزد گفت: این مرکز نیز فعالیت خود را در زمینه سه نوع سرطان مذکور آغاز کرده که البته با هدف حساس کردن و خودارزیابی زنان در جامعه نسبت به بروز این سرطان‌ها، به تمام مراکز تعمیم داده خواهد شد.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: يزد غربالگري سرطان زنان دانشگاه علوم پزشکی یزد استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۴۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز

ایسنا/خوزستان رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه محققان مرکز اهواز در حال تحقیق و پژوهش روی درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیرز مادون قرمز هستند، گفت: این کار مشترک با گروه‌های فیزیک، شیمی، ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است.

محمد صباییان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت‌های شاخص مرکز لیزر دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهارکرد: مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای غرب کشور در سال ۹۹ آغاز به کار کرد؛ این مرکز روی لیزرهای پالسی کوتاه و فوق کوتاه یعنی لیزرهای نانوثانیه و فمتوثانیه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: لیزر در بخش‌های مختلفی از جمله صنایع، کشاورزی، پزشکی، داروسازی و... کاربردهای فراوان و متنوعی دارد. پلاسما نیز در شیمی و زیست‌شناسی کاربرد دارد.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه مرکز روی تصویربرداری فراطیفی کار می‌شود که در صنایع غذایی کاربرد دارد، گفت: یکی از مهمترین کاربردهای لیزر و اپتیک در پزشکی، دندانپزشکی، زیست‌شناسی و کشاورزی است و محققان و دانشجویان این مرکز نیز در حال فعالیت در این بخش‌ها هستند.

وی با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی نو در این مرکز عنوان کرد: برخی از کارهای تحقیقاتی این مرکز در فناوری بسیار بالا اجرا می‌شوند به عنوان مثال محققان مرکز اهواز در حال تحقیق و پژوهش روی درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیرز مادون قرمز هستند. این کار مشترک با گروه‌های فیزیک، شیمی، ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است و در فاز تحقیقاتی است.

صباییان گفت: برای تولید غشاء تصفیه‌خانه‌ها نیز از پلاسما در پلیمر استفاده می‌شود. از این غشاء در تصفیه‌خانه‌ها، برای تصفیه آب استفاده می‌شود. این طرح نیز در فاز پژوهشی و تحقیقاتی قرار دارد.

وی افزود: دستگاه و سامانه لیدار نیز در مرکز اهواز طراحی شده است؛ این سامانه ذرات گرد و غبار را آشکارسازی می‌کند که این فرآیند با استفاده از لیزرهای پالسی کوتاه انجام می‌شود. این سامانه وجود ذرات گرد و غبار در هوا را به صورت دقیق تشخیص می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در بخش فیزیک اتمی و مولکولی نیز چندین پژوهش در دست اجرا هستند که عموما سطح بالا و در مرحله تئوری هستند. این بخش، برهم‌کنشی لیزر، اتم‌ها و مولکول‌ها را مورد مطالعه قرار داده است. در طرحی دیگر نیز از لیزر برای تسریع در جوانه‌زنی بذر استفاده شد.

وی عنوان کرد: طراحی و ساخت سنسورهای گازی با استفاده از لیزر نیز از دیگر فعالیت‌های موفق در مرکز تحقیقات اهواز بود که خوشبختانه به ثمر رسیده است. این طرح در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت. در این طرح، از لیزر برای تشخیص وجود گاز استفاده می‌شود. اسپکترومتر نیز که دستگاه طیف‌سنج است و برای اندازه‌گیری تغییرات یک مشخصه فیزیکی در یک محدوده مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای یک شرکت دانش بنیان ساخته شد.

صباییان گفت: علاوه بر این، مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای اهواز با مراکز علمی مهم و معتبری همچون بنیاد ملی علم ایران، ستاد ملی کوانتوم و اپتیک و ستاد ملی نانو ارتباطات علمی و پژوهشی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • شایع ترین نوع سرطان در استان