Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سالیان خیلی دور رفتن به فضا برای انسان‌ها یکی از آرزو‌های محال بشمار می‌رفت، اما با گذشت زمان دیگر محال به حساب نمی‌آمد چرا که برای مردان محقق شده بود تا اینکه نوبت خانم‌ها رسید، اما رفتن آنها بیشتر دچار اختلال می‌شود چرا که لباس اندازه خودشان نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که از سال‌های دور به دلیل اینکه بیشتر فضانوردان مرد بودند لباس‌ها برای آن‌ها متناسب بود، اما در سال‌های اخیر تعداد بیشتری از فضانوردان را زنان تشکیل می‌دهند و این باعث بروز چالش در فضانوردان خانم شده است.

در فضا به دلیل اثر‌های میکروگرانشی بسیار ناچیزی که وجود دارد اگر لباس فضانوردی (Spacesuit) بزرگ‌تر از جثه او باشد دچار نوعی شناور شدن درون لباس خود می‌شود و در نتیجه به خوبی نمی‌تواند به انجام ماموریت خود از جمله تعمیر وسایل یا نصب تجهیزات بپردازد.

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید خلبان عقاب های ایرانی شوید، بخوان

همچنین کوچک بودن جثه فضانورد سبب می‌شود تا دستگاه‌ها و تجهیزات مخصوص بررسی وضعیت سلامت او مانند درجه حرارت به خوبی نتوانند به اندازه گیری بپردازند و این سبب احتمال بروز آسیب در فضانورد می‌شود، بزرگ بودن سایز لباس فضانوردی می‌تواند سبب ایجاد آسیب در سرشانه‌های فضانورد شود.

قد انسان ها در فضا بلند تر می شود!

فضا به دلیل نداشتن جاذبه، قد فضانوردان به تناسب چند سانتی متر بلند می‌شود. این به دلیل فاصله گرفتن مهره‌های ستون فقرات از یکدیگر است که می‌تواند حتی تا ۵ سانتی متر سبب افزایش قدن آن‌ها شود.

این افزایش قد باعث می‌شود لباس فضایی برای فضانورد مناسب نباشد و ایمنی آن‌ها به خطر بیفتد، کارشناسان اعلام کرده اند باید نسل جدید لباس‌های فضانوردی طراحی و تولید شود، زیرا فناوری به کار رفته در لباس‌های فضانوردی کنونی متعلق به ۴۰ سال پیش و در زمان برنامه ریزی برای ساخت سفینه‌های فضایی شاتل بوده است.

ساخت لباس های جدید مخصوص خانم های فضانورد

ناسا با همکاری شرکت بوئینگ تصمیم به ساخت نسل جدید لباس فضانوردی برای خانم دارد که هم از لحاظ وزنی سبک ترهستند واین امکان را به فضانوردان می‌دهد تا تحرک بیشتر داشته باشند، همچنین طراحی و ساختار رنگ آن هم متفاوت است.

افزون بر بوئینگ، ایلون ماسک، مدیر شرکت اسپیس ایکس نیز اعلام کرده است فضانوردان این شرکت در آینده لباس فضانوردی مخصوص مورد استفاده قرارخواهند داد.

برای انتخاب فضانوردان استاندارد‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها داشتن قدی متناسب است، اما تمام فضانوردان هم قد نیستند، ناسا هم برای کاهش هزینه‌های غیرضروری، لباس‌های فضانوردی را تنها در سه سایز متوسط، بزرگ و فوق العاده بزرگ طراحی کرده است. به عباراتی دیگر لباس‌های فضانوردی بیشتر برای مردان طراحی شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۸۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟

اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟

آنگونه که عصرایران روایت کرده، تصاویر منتشره از تجمع طلاب و روحانیون در قم در حمایت از برخوردهای انتظامی در مقولۀ حجاب از این منظر مورد توجه قرار گرفته که روحانیون حاضر لباس نظامی پوشیده‌اند. به این بهانه چند نکته را می‌توان طرح کرد:

۱. سابقه داشته که افرادی کفن بپوشند یا روحانیون بلندمرتبه در جبهه لباس نظامی بر تن کنند و مشهورترین تصاویر مورد اخیر مربوط به دهه ۶۰ و حضور آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و بعد رییس این شورا به اقتضای ریاست جمهوری و مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در جبهه‌هاست اما این شکل سابقه ندارد. خاصه این‌که به جای عبا لباس نظامی پوشیده‌اند. به عنوان رزمنده البته پیشینه داشته اما به منظور تأکید بر تلفیق رزمندگی و تبلیغ بوده یا سلاح و صلاح با هم. در این فقره اما آن حس منتقل نمی‌شود. همچنین می‌دانیم پوشیدن لباس نظامی نیاز به اجازه و هماهنگی دارد. در جبهه حاوی پیام ایثار و از جان گذشتگی بود و اینجا وجه زور و اجبار آن می چربد.

۲. لباس نظامی یعنی آمادۀ جنگ‌ایم. اما جنگ با که؟ با زنان و و دختران این سرزمین که به هر دلیل پوشش و سبک زندگی دیگری دارند و الزاما انگیزه سیاسی هم ندارند؟ آن هم در حالی که شخص سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی به صراحت گفته است این طرح جنبه امنیتی و نظامی ندارد و بیشتر فرهنگی است و حتی مایل نیست صرفا انتظامی معرفی شود؟ از این منظر نقض غرض نیست؟

۳. اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟

۴. اگر منظور روحانیون محترم این است که از نیروهای پلیس حمایت می‌کنند چرا لباس کامل آنها را نپوشیده‌اند؟ آیا تصور نمی‌کنند تلفیق لباس نظامی با عمامه در تاریخ شیعه سابقه نداشته باشد؟ حتی شهید محراب آیت‌الله اشرافی اصفهانی با آن سن و سال وقتی در جبهه جنگ با صدام حسین لباس سپاه پوشید کامل پوشید از کلاه استفاده کرد نه عمامه.

۵. هر صنفی باید با زبان خود آن و در مواردی با لباس خاص خود آن شناخته شود. این که طلاب که غالبا به خدمت سربازی نرفته اند یا نمی روند لباس نظامی بپوشند آن هم نه برای مقابله با اسراییل که در حمایت از برخورد با زنان و دخترانی که پوشش مطلوب آنان را رعایت نمی‌کنند چه تصویری از آنان در ذهن شماری از مردم خاصه زنان و دختران مورد نظر در این «جنگ»! ترسیم می‌کند؟

۶. این نکته البته قابل درک است که بعد از آن که جمعیت قابل توجهی در حمایت از طرح نور در تهران گرد نیامد چون بسیاری از خانم‌های چادری مثل سابق مایل نیستند در حمایت از برخوردهای پلیسی تجمع کنند جای دیگر این تجمع را شکل دادند و نه با محوریت خانم ها بلکه با روحانیون لباس نظامی پوشیده که طبعا وجه صنفی و طبقه ای‌ دارد و قاعدتا در موضوع مرتبط با زنان اگر خانم‌ها حمایت کنند موثرتر است تا مردان آن هم با تلفیق لباس نظامی و روحانیت.

۷. برداشت نویسنده این است که طرح جاری تنها برای آن است که تلقی مخالفت علنی با حکومت درنگیرد و در این حد رعایت کنند کفایت می کند تا جایی که به لطیفه گفته می شود اگر می توانستند عکس مهسای طفلک را به عنوان حجاب کنونی مقبول منتشر می‌کردند به همین خاطر فرماندهی کل نیروهای انتظامی اصرار دارد موضوع نظامی و انتظامی و پلیسی نیست و فرهنگی است و آن وقت وسط این معرکه طلاب آمده‌اند و لباس نظامی پوشیده‌اند!

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!
  • واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • پس لرزه‌های تجمع روحانیون قم با لباس نظامی