Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:00:31 GMT

ازدواج‌های زودهنگام بحران‌آفرین است

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۰۰۱۹

ازدواج‌های زودهنگام بحران‌آفرین است

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا سالاری فر چهارشنبه شب درنشست علمی بررسی دینی و اجتماعی کودک همسری در موسسه مفتاح کرامت قم اظهار داشت: از نگاه‌روان شناسی ازدواج در سنین پایین نه کودک همسری بلکه ازدواج زودهنگام به شمار می‌آید.

وی بیان داشت: اینکه یک فرد در سنین پایین و بدون آمادگی ازدواج کند یا او را تزویج کنند، یک ازدواج زودرس محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالاری فر همچنین با بیان اینکه مطابق نظر روانشناسان سن کودکی به دوره کودکی اول از ۲ تا ۶ سال و کودکی دوم از ۶ تا ۱۱ سال تقسیم میشود، گفت: از ۱۱ تا ۱۶ سالگی نوجوانی اول و از ۱۶ تا ۱۹ سال نیز نوجوانی دوم است.

وی با یادآوری اینکه بر اساس قانون کشور عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به ۱۳ سال شمسی و پسر نیز تا ۱۵ سال شمسی به اذن ولی و به شرط رعایت مصلحت و با تشخیصی که دادگاه صالحه دارد، صورت می‌گیرد، افزود: قانون از طرفی ازدواج کمتر از ۱۳ و ۱۵ سال را جایز ندانسته و از سوی دیگر سختگیری نکرده و گفته دادگاه این کار را بنا به نظر خود انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق آمار رسمی سازمان ثبت احوال کشور، ۵ تا ۶ درصد دختران قبل از ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند که این آمار پس از پیروزی انقلاب کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی همچنین  با بیان اینکه درسال ۹۴، حدود ۳۷ هزار و ۱۱۷ دختر کمتر از ۱۵ سال ازدواج کردند، تعداد دختران ازدواج کرده در سن ۱۵ تا ۱۹ را نیز ۱۹۶ هزار و ۵۹۲ تن ذکر کرد و افزود: در این سال پنج هزار و ۹۰۰ پسر کمتر از ۱۵ سال و همچنین ۱۷ هزار و ۴۴۱ پسر بین ۱۵ تا ۱۹ سال نیز ازدواج کردند.

وی اضافه کرد: مطابق این آمارهای رسمی ۱۵۳ دختر کمتر از ۱۵ سال و حدود ۸۰۰ دختر ۱۵ تا ۱۹ سال از همسران خود طلاق گرفتند.

وی بیان کرد: یکهزار و ۲۰۰ پسر کمتر از ۲۰ سال نیز از همسران خود جدا شدند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه موضوع ازدواج زودهنگام بیش از آنکه حقوقی و فقهی باشد، فرهنگی و تربیتی است، تصریح کرد: اگر قانونگذار در این حوزه  وارد شود تاکید بر اجرای قانون زمینه فرار از قانون را فراهم میکند.

وی ادامه داد: اگر قانون گذار زیاد سختگیری کند، رغبت به ازدواج را کاهش می‌دهد و مشکلات دیگری مانند ازدواج سفید است، بوجود م‌یآید.

استاد حوزه علمیه قم همچنین مواردی از قبیل بلوغ جنسی، بلوغ عاطفی و هیجانی، بلوغ اجتماعی، بلوغ فکری، بلوغ اقتصادی و همچنین بلوغ اخلاقی و معنوی را از شرطهای مطرح شده از سوی روانشناسان برای آمادگی ازدواج عنوان کرد و افزود: طبق تجربه های بالینی ازدواج زودهنگام پیامدهایی همچون سردی جنسی بویژه برای دختران، نبود لذت و به تعبیر روانشناسان ارگاسم، نفرت جنسی و ناتوانی عاطفی به دلیل نبودن بلوغ عاطفی را در پی دارد.

 وی افزود: پسران در سنین پایین نیاز جنسی شدید و دختران نیاز عاطفی سطحی دارند، که این موضوع موجب ایجاد تناقض در رابطه های عاطفی زوجها میشود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع طلاق و همچنین ازدواج مجدد که مشکلهای مختلفی را پدید میآورد نیر از نتایج ازدواج زودهنگام میباشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به آسیب های گسترده ازدواج زودهنگام از دیدگاه متخصصان گفت: دخترانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، از نظر جسمی و فیزیکی شرایط مناسبی برای ارتباط جنسی و زایمان ندارند که این وضعیت عوارض زیادی برای آنها ایجاد میکند و حاملگی عاملی برای به خطر افتادن سلامت مادر و فرزند است.

سالاری فر با بیان اینکه کلیه افرادی که زود ازدواج می کنند، وضعیت سلامتی جنسی نامطلوبی دارند، یادآور شد: تحقیق های میدانی روی کوکان ازدواج کرده به خوبی نشان می دهد که سلامت جنسی آنها دچار مشکل است.

وی وضعیت جسمی دختران که ازدواج زودهنگام انجام میدهند را نیز مورد توجه قرار داد و افرود: به گفته پزشکان متخصص، مرگ و میر مادران کم سن پنج برابر زنان بالغ است.

وی اضافه کرد: برخی از زنانی که درمیان سالی دچار مشکلات جسمی هستند، مربوط به بارداری های زودهنگام است.

سالاری فر با اشاره به مساله طلاق به عنوان مهمترین پیامد ازدواج زودهنگام گفت: وقتی با مساله طلاق مواجه میشویم، ازدواج مجدد در جامعه ایرانی برای زن ها خیلی مشکل است و آسیب های اجتماعی که پیش می آید تامل برانگیز است.

وی بیان کرد: موضوع ازدواج زودهنگام با توجه به اطلاعاتی که علم جدید و پیشرفت های صورت گرفته در علوم تجربی و روان شناسی در اختیار ما قرار می دهد، با رویکرد تربیتی و دینی قابل تحلیل و بررسی است.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم بلوغ ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۰۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور در جشنواره ملی امتنان از کارگران گروه‌های کار و واحدهای نمونه: دشمن در عرصه های مختلف ناکام مانده است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جشنواره ملی امتنان از کارگران گروه‌های کار و واحدهای نمونه که صبح امروز برگزار شد گفت: تولیدات کارگران عزیز ما علی رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها برای کشور نقش آفرین است.

وی‌افزود: همان طور که رهبری بر آن تاکید فرمودند، تلاش‌ها و اقدامات کارگران ما باید امید آفرین باشد و همان طور که در شعار امروز این جشنواره آمده است، «ما پای کار ایران هستیم» و این شعار نشان از روحیه جهادی و ارزشمند کارگران، مدیران و کارفرمایان ماست.

رئیس جمهور اظهار کرد: دشمن در عرصه های مختلف ناکام مانده است و در عرصه اقتصادی هم ناکام خواهد ماند و تلاش و فعالیت‌های کارگران ایرانی به عنوان محور همه تلاش‌ها در عرصه تولید محسوب می شود و نقش کارگران در آن بی بدیل است، لذا باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر صورت بگیرد.

در حال تکمیل است... .

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مسیر تحولی دانشگاه آزاد، امید آفرین است
  • رییسی: دشمن در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است
  • دشمن در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است
  • رئیس جمهور در جشنواره ملی امتنان از کارگران گروه‌های کار و واحدهای نمونه: دشمن در عرصه های مختلف ناکام مانده است
  • دشمن در عرصه های مختلف ناکام مانده است
  • قهرمانی زودهنگام و بدون باخت مس/ دربی نقش‌جهان به نام گیتی‌پسند
  • قهرمانی زودهنگام مس و تلاش قعرنشینان برای بقا در لیگ برتر هندبال مردان 
  • برکناری نتانیاهو تنها راه نجات است/ تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟