Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور آمریکا گفت که کار پاسبانی از خاورمیانه باید به عهده کشورهای دیگری از جمله ایران باشد نه آمریکا.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره مداخله این کشور در امور کشورهای خاورمیانه گفت: به نظر من، بدترین اشتباهی که آمریکا مرتکب شد ، رفتن به خاورمیانه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: ما در نواحی پاسبانی می‌کنیم ، ما کاری را انجام می‌دهیم که کشورهای دیگر باید انجام بدهند. ما کاری را انجام می‌دهیم که صراحتا، اروپا باید انجام بدهد. ما کاری را انجام می‌دهیم که روسیه باید انجام بدهد، ایران باید انجام بدهد، عراق، ترکیه و سوریه باید انجام بدهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایران تاکید دارد: تشکیلِ هرگونه ائتلاف امنیتی، تحت هر عنوان در منطقه، با محوریت و فرماندهی نیروهای خارجی، مصداق بارز مداخله در امور منطقه است. رویکرد امنیتی‌سازیِ دریانوردی در تناقض با حق دریانوردیِ آزاد و حق توسعه، و باعث تشدیدِ تنش و پیچیده‌تر شدنِ شرایط است و صلح، امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌نماید.

امنیت منطقه با خروج نظامیان آمریکا، تأمین می‌شود و نه با سلاح و مداخله آنان. آمریکا پس از ۱۸ سال نتوانست اقدامات تروریستی را کاهش دهد، اما جمهوری اسلامی ایران فتنۀ داعش را به کمک ملت‌ها و دولت‌های همسایه، خاتمه داد. راه‌حل نهایی صلح و امنیت خاورمیانه: "دموکراسی در داخل؛ و دیپلماسی در خا رج" است. امنیت را نمی‌توان خرید و توسط دولت‌های خارجی، تأمین کرد.

آمریکا اینجاست، نه در خاورمیانه. آمریکا وکیلِ هیچ ملتی و کفیلِ هیچ دولتی نیست. هیچ دولتی به دولتِ دیگر، وکالت نمی‌دهد و کفالت خویش را به دیگری نمی‌سپارد. اگر امروز شعله‌های آتشِ یمن، تا حجاز هم زبانه‌کشیده‌است، باید آتش‌افروز را جست و تنبیه کرد، نه اینکه بی‌گناهان را آماج تهمت‌ها و کینه‌ها قرارداد. امنیتِ عربستان با پایان دادنِ تجاوز به یمن، حاصل می‌شود، نه با دعوت از بیگانگان. ما حاضریم برای صلح از همه توان ملی و اعتبار منطقه‌ای و اقتدار بین‌المللی خویش، مایه‌بگذاریم. راه حل صلح در جزیره‌العرب، امنیت در خلیج فارس و ثبات در خاورمیانه، را باید در درون خاورمیانه جستجو کرد و نه در بیرون آن. مسایل منطقه ما، بزرگ‌تر از آن است که آمریکا از عهدۀ آن برآید. دولتی که حتی نتوانسته مسأله افغانستان و عراق و سوریه را حل کند و بانی افراطی‌گری، طالبانی‌گری و داعشی‌گری بوده‌است ؛ هرگز قادر به حل معضلات پیچیده‌ترِ امروز نخواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر ترامپ رئیس جمهور آمریکا خاورمیانه ایران محافظت چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۰۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه با مجله تایم بار دیگر با تأکید بر حمایت پروپا قرص خود از رژیم صهیونیستی، لفاظی‌های پیشین خود درباره جمهوری اسلامی را تکرار کرد.

به گزارش فارس، ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار تایم در خصوص وفاداری به تل‌آویو گفت «من خیلی به اسرائیل وفادار بوده‌ام؛ وفادارتر از هر رئیس‌جمهوری. من بیش از هر رئیس‌جمهوری برای اسرائیل کار کرده‌ام».

وی در حالی که مدعی شد اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد، ادامه داد که اگر هرگونه درگیری بین جمهوری اسلامی ایران و تل‌آویو رخ دهد، از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی خواهد کرد.

ترامپ گفت «من کمک نظامی به اسرائیل را متوقف یا شرطی نخواهم کرد. بله همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنم».

رئیس‌جمهور جنجالی پیشین آمریکا ادامه داد «اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ شوند، آمریکا از تل‌آویو حمایت نظامی می‌کند. بسیاری بر این باورند که احتمال یک حمله تشریفاتی بین ایران و اسرائیل وجود دارد که اگر اینطور باشد خوب است و چیز بدی نیست. به هرحال پاسخ آری است اگر ایران به اسرائیل حمله کند، ما آن‌جا [در کنار رژیم صهیونیستی]خواهیم بود».

ترامپ همچنین به پاره کردن برجام و در پیش گرفتن فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت «نتانیاهو به اوباما التماس کرد که با ایران توافق نکند، اما من به توافق با ایران پایان دادم. هیچ رئیس‌جمهوری آن‌چه را که من انجام دادم برای اسرائیل انجام نداد. من مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختم».

وی با انتقاد از سیاست بایدن در قبال ایران ادامه داد «دولت بایدن اگر باهوش و پرانرژی بود به جای آن‌که به دنبال پیگرد قانونی ترامپ باشد، به دلیل وضعیت بدی که دارند با ایران توافق می‌کردند. آن‌ها باید با ایران توافق می‌کردند».

ترامپ با اشاره به این‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات غزه محبوبیت ندارد، گفت «من می‌گویم آن‌چه که در هفتم اکتبر رخ داد، هرگز نباید اتفاق می‌افتاد».

وی سپس گفت «من تجربه بدی با بی بی بی (نتانیاهو) دارم که به (سردار) سلیمانی مربوط می‌شود، زیرا همانطور که می‌دانید او درست لحظاتی قبل از حمله کنار رفت.. قرار بود مشترک انجام شود و یکدفعه به ما گفته شد که اسرائیل این کار را انجام نمی‌دهد و من در این خصوص خوشحال نبودم و هرگز فراموش نمی‌کنم».

ترامپ با این‌حال مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور بود «هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد و حماس هیچ پولی نداشت».

وی سپس از عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرد و گفت «اسرائیل یک کار خیلی بد کرد و آن در زمینه روابط عمومی است... اسرائیل نباید هرشب تصاویری از ساختمان‌های درحال سقوط در غزه که با حضور افرادی که در آن هستند، بمباران می‌شود، پخش می‌کرد، اما این کار را می‌کنند».

ترامپ با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت «در دوران ریاست‌جمهوری من، تروریسم بسیار اندکی وجود داشت... چهار سال بدون تروریسم داشتم. ایران پولی نداشت که به کسی بدهد! داعش ۱۰۰ درصد از بین رفته بود، اما حالا در حال بازگشت است».

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • انصاف نبود بخواهم تراشتگن را تحقیر کنم
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست