Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با برنامه «رو در رو»، با اشاره به وضعیت مناسب صنعت هسته‌ای کشورمان، گفت: این صنعت همیشه برای ایران و همه کشورهایی که از آن استفاده می‌کنند، اقتدار زا بوده و به همین دلیل نیز مایه نگرانی غربی‌ها بوده است و تلاش کرده‌اند ایران را در این عرصه متوقف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مزیت‌های فناوری هسته‌ای،افزود: فشار ابرقدرت‌ها سبب ایجاد فرصت برای ایران در حوزه هسته‌ای شده است و در حال حاضر می‌توانیم بهترین سانتریفیوژها را به راحتی تولید کنیم و اگر پیشرفت‌های هسته‌ای در دهه‌های گذشته نبود، در حوزه‌های مخلتفی مانند دارو با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برجام مانع رشد موفقیت‌های هسته‌ای شده است یا خیر، تصریح کرد: برجام قطعا خللی به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده است، ایران برنامه بلندمدتی برای غنی سازی داشته است و تنها محدودیتی که ایجاد شد مربوط به راکتور آب سنگین است که البته این محدودیت، فقط برای برهه‌ای کوتاه است و دائمی نیست. در میان مذاکرات هسته‌ای نیز تلاش زیادی صورت گرفت که این محدودیت‌ها خللی در برنامه هسته‌ای ایجاد نکند.

وی افزود: مقام معظم رهبری قبل از امضای برجام شروطی گذاشتند، از جمله اینکه در برنامه بلند مدت هسته‌ای، به کف ۱۹۰ هزار سو برسیم و برنامه ریزی‌ها نیز بر همین اساس صورت گرفت. در حال حاضر نیز با برنامه‌ای که بر اساس برجام پیش می‌رود، می‌توانیم در بلند مدت و در انتهای برنامه ۱۵ ساله به ۱۷۲ هزار سو برسیم و حتی بر اساس اینکه ماشین‌ها و دستگاه‌ها به چه نحو تکامل پیدا کنند، می‌توانیم به یک میلیون سو نیز دست یابیم.

کمالوندی گفت: محدودیت‌های هسته‌ای فقط برای رفع سوء ظن طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای اعمال شد و هیچ کدام از این محدودیت‌ها، به ساختارهای هسته‌ای کشور آسیب وارد نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره بتون‌ریزی راکتور اراک به عنوان یکی از محدودیت‌هایی که ایران در مذاکرات برجام پذیرفت، اظهار داشت: نگرانی اروپایی‌ها و دیگر کشورهای غربی از راکتور اراک به دلیل توانایی تولید پلوتونیوم هشت کیلوگرم بود و تلقی آن‌ها این بود که این میزان پلوتونیوم می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. در ابتدا هم اعلام کردند راکتور وجود داشته باشد اما آب سنگین از چرخه تولید خارج شود و تنها آب سبک وجود داشته باشد که اگر این مورد پذیرفته می‌شد، عملا کارخانه آب سنگین از بین می‌رفت اما ایران زیر بار این موضوع نرفت.

وی درباره گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، گفت: اگر تعهدات ایران در برجام را روی میز قرار دهیم، فقط دو کار دیگر باقی مانده است تا تمام تعهدات ایران برداشته شود و مجددا به شرایط قبل از برجام بازگردیم. اقدام نخست فعال کردن فردو است تا انجام غنی سازی در این سایت ادامه یابد و اقدام دوم نیز افزایش ماشین‌ها است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: وقتی این دو گام دیگر هم برداشته شود، عملا فقط ابعاد نظارتی باقی می‌ماند و در حوزه عملیاتی ایران هیچ تعهد دیگری نخواهد داشت.

کمالوندی با اشاره به نگرانی اروپایی‌ها و آمریکا به علت کاهش تعهدات ایران در برجام، تصریح کرد: غربی‌ها به خوبی می‌دانند ذخایر غنی سازی ایران و تعداد ماشین‌ها در حال افزایش است و همچنین ظرفیت تحقیق و توسعه نیز در حال گسترش است و این مسائل سبب بر هم خوردن برنامه‌ریزی‌های غربی‌ها برای توقف ایران شده است.

کد خبر 4742622 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان انرژی اتمی برنامه هسته ای مذاکرات هسته ای بهروز كمالوندي راکتور اراک مجلس شورای اسلامی حسن روحانی ایران علی لاریجانی محمدجواد ظریف هیئت دولت اربعین حسینی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس شورای نگهبان مالیات بر ارزش افزوده سازمان ملل متحد اربعین 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۱۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با روز ملی خلیج فارس و در دومین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی با حضور دکتر محمد حسین متالهی دبیرستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دکتر مسعود صدری‌نسب، رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بانک ذخایردریایی ایران افتتاح شد.

دکتر شاهسوارانی در مراسم افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران گفت: کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی از تنوع زیستی و ژنتیکی خوبی برخوردار است. این تنوع اقلیمی و اکوسیستمی باعث شده تا ایران زیستگاه جانوران مختلفی در شرایط خشکی، شوری، کویری، آبی و ... باشد. ازجمله این زیستگاه‌ها زیست دریایی است.

وی گفت: در این میان خلیج فارس با دارا بودن ویژگی‌های جغرافیایی خاص خود و ارزش‌های بوم شناختی و تنوع زیستی فراوانی که دارد یکی از منحصر بفردترین اکوسیستم‌ها بشمار می‌رود و مجموعه‌ای از موجودات منحصر به فرد از جمله لاک پشت‌های دریایی، صدف‌های دریایی، کفزیان، آبسنگ‌های مرجانی و دیگر گونه‌های آبزی را در خود جای داده و تنوع زیستی آن منحصر بفرد است.

وی افزود: در سال‌های اخیر متاسفانه باتوجه به صید بی رویه، گسترش صنعت و دخالت‌های انسانی شاهد آلودگی‌های فراوانی بوده ایم، یکی از این آلودگی‌ها که خسارات زیادی را به خلیج فارس متحمل کرده است آلودگی-های نفتی است که پیامد آن از بین رفتن تعداد بیشماری از گونه‌های آبزی در این اکوسیستم است، لذا حفظ ذخایر دریایی اهمیت دارد. از سویی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی دریایی مشارکت مردم و همه ارگان‌ها و سازمان‌ها را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه حفظ ذخایر ژنتیکی زیستی و دریایی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست افزود: خلیج فارس از تنوع زیستی غنی برخوردار است و پهناوری دریایی در خلیج فارس، خزر و عمان فرصتی را فراهم کرده است تا شاهد تنوع زیادی از جانواران و موجودات آبزی باشیم که هر کدام برای ما یک ذخیره به شمار می‌آیند.

شاهسوارانی بیان کرد: ذخایر دریایی در کشور مورد غفلت قرار گرفته است و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تجربه حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی را در قالب چهار بانک زیستی (میکروارگانیسمها، سلول‌های انسانی و جانوری، گیاهی) را دارد.

وی افزوبا توجه به اینکه در حوزه آبزیان به این موضوع کمتر پرداخته شده، لذا با استفاده از زیر ساخت‌ها و نیروی انسانی متخصص و ظرفیت‌های ویژه جهاد دانشگاهی در حوزه آبزیان، راه اندازی بانک ذخایر دریایی را در دستور کار خود قرار داد تا در حفاظت از این گنجینه گرانقدر با مشارکت همه دستگاه‌ها بویژه دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در استان‌های حاشیه خلیج فارس و مردم گام‌های موثری را بردارد.

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن اشاره به ارزش اقتصادی ذخایر دریایی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشور‌ها تولیدات اقتصادی بر پایه منابع دریایی انجام می‌شود از این رو بهره برداری تجاری و فناوری بر این پایه اهمیت دارد.

شاهسوارانی به همکاری مجموعه‌های پژوهشی با یکدیگر تاکید کرد و گفت: باید از تمام ظرفیت‌های موجود یکدیگر استفاده کنیم تا بتوانیم با این همگرایی و هم افزایی به یک محصول کاربردی برسیم و با تولید دانش به فناوری، ثروت و ایجاد اشتغال از دغدغه‌های مردم بکاهیم.

دکتر محمدحسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق، ضمن تاکید بر وجود ارزش‌های تجاری و صنعتی و زیست‌محیطی متعدد در منابع طبیعی دریایی، به کمبود زیرساخت‌ها و الزام توجه بر ارتقا زیرساخت‌های ملی برای استفاده از این منابع طبیعی دریایی اشاره نمود.

وی همچنین به یکپارچه سازی و ایجاد ارتباط میان تمام مراکز مربوط به «حفاظت ژنتیکی خلیج فارس» تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح فوق العاده نگران کننده ای رسیده است /نباید با ذهنیت‌های بسته به سراغ امور پیچیده کشور رفت
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!
  • راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است