Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به رشد ۵۰ درصدی حضور شرکت‌های صنعتی در نمایشگاه نانو گفت: سال گذشته تولیدات علمی ایران در حوزه نانو از مرز ۱۰ هزار مقاله گذشت.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، صبح امروز دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو با حضور اردکانیان وزیر نیرو، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در محل دائمی نمایشگاه بین المللی افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در افتتاحیه نمایشگاه سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در اولین دوره برگزاری نمایشگاه غرفه داران و ارائه کنندگان محصولات بیشتر از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بودند و ترویج اهمیت نانو و تاثیرگذاری آن برای سیاست گذاران کشور هدف بود، اما خوشبختانه با رشد روزافزون حوزه نانو امروز ایران دارای بیش از ۳۰ هزار متخصص نانو است و آنچه که امروز شاهد هستیم حاصل تلاش و بنیه علمی خوبی است که در ایران شکل گرفته است.

سرکار ادامه داد: سال ۲۰۰۱ میلادی با انتشار تنها ۱۰ مقاله در علم نانو کشور ما رتبه ۵۷ دنیا را کسب کرد، اما سال گذشته تولیدات علمی ایران در این حوزه از مرز ۱۰ هزار مقاله گذشت و در واقع حدود ۲۵ درصد تولیدات علمی ایران در حوزه فناوری نانو است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه برای سومین سال متوالی ایران توانسته رتبه چهارم خود را در دنیا از لحاظ تولیدات علم نانو تثبیت کند، اظهار داشت: این مسئله نشان می‌دهد که در بحث علم نانو جا نمانده ایم و توانسته ایم علم را به فناوری تبدیل کنیم فناوری که در صنعت ما رسوخ کرده است.

وی با بیان اینکه فناوری نانو می‌تواند منجر به ارتقای کیفی محصولات شود، گفت: امروز شاهد هستیم که بیش از ۲۲۰ شرکت تولیدی نانو و بیش از ۶۱۰ محصول مورد تایید در بازار داریم و نانو در ۱۵ حوزه صنعتی به کار گرفته شده است.

به گفته سرکار امروزه تمرکز ستاد نانو بر صنعتی سازی و توسعه بازار و صادرات محصولات نانویی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو عنوان کرد: هر ساله شاهد رشد ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی بازار محصولات نانو هستیم سال ۹۶ بازار این محصولات در ایران حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان و سال ۹۷ بازار محصولات مبتنی بر فناوری نانو حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که بخشی از این بازار کشور‌های خارجی هستند.

وی با اشاره به صادر کردن محصولات نانویی ایران به بیش از ۴۵ کشور دنیا افزود: در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو شاهد رشد ۵۰ درصدی حضور شرکت‌ها هستیم در نمایشگاه سال گذشته تنها ۸۵ شرکت حضور داشتند، اما امسال تعداد این شرکت‌ها به ۱۲۵ مورد رسیده است از این رو در کنار سالن خلیج فارس سالن ملل را نیز برای حضور شرکت‌های صنعتی تدارک دیدیم.

سرکار بیان کرد: امیدواریم رشد حضور شرکت‌های تولیدی و صنعتی به صورت فزاینده ادامه پیدا کند چرا که قطعا به جایگاه فعلی خود قانع نیستیم و توان ما بسیار فراتر است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تاکید کرد: هدف گذاری کرده ایم تا با حمایت‌های لازم سال ۱۴۰۴ بتوانیم شاهد صادرات یک میلیارد دلاری محصولات نانویی به کشور‌های مختلف دنیا باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سرکار نانو فناوری نمایشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۳۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ

جعفر قادری، عضو هیات رئیسه کمیسیون جهش و رونق تولید در مورد اینکه اقتصاد دانش بنیان مهمترین مسیر تداوم مشارکت مردم در جهش تولید است، گفت: مزیت شرکت های دانش بنیان این است که متکی بر سرمایه فیزیکی نیستند و متکی به سرمایه انسانی هستند و نیروهای صاحب سرمایه و نیروهای  تحصیل کرده و قشرهای متخصص ما هستند و برای اینکه از اینها استفاده کنیم باید آنها را در فعالیت های اقتصادی مشارکت دهیم و از ظرفیت شان بخوبی استفاده کنیم. هرچه وسیع تر باشد مشارکت در رونق و جهش تولید نیز بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: اهمیت دادن به شرکت های دانش بنیان چند مزیت دارد یکی اینکه نیاز ما به کشورهای پیشرفته را کم می کند و زوده بازده هستند و نیاز به سرمایه کمتر دارند.

قادری بیان کرد: توجه به شرکت های دانش بنیان و مشارکت آنها در تولید با عدالت اجتماعی سازگار تر است.  قشرهایی که صاحب دانش فنی هستند در گروه های مختلف جامعه حضور دارند و خود همین رقابتی برای مزیت رقابتی ایجاد می کند و مزیت نسبی دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:  این دانش بنیان ها برای ما مزیت رقابتی را زیاد می کنند، زنجیره ارزش را تکمیل می کنند و از جنبه های مختلفی توجه به دانش بنیان ها می تواند گره گشا باشد.

وی در پایان گفت: توسعه اقتصاد دانش بنیان و حضور موثر آن ها در صنعت برای ما مزیت مهم تکنولوژیک و همچنین افزایش رقابت پذیری صنعتی فراهم خواهد کرد. بهترین مسیر برای توسعه زنجیره ارزش صنایع ورود بخش مردمی اقتصاد دانش بنیان و شرکت های توانمند این حوزه در جهت تحقیق و در نهایت توسعه فناوری و تجهیزات در جهت تکمیل زنجیره ارزش است تا شاهد جهش تولید از محل حضور دانش بنیان ها در صنعت باشیم

دیگر خبرها

  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • حضور صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو