Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان- استان کرمان هم چون استان سیستان و بلوچستان به دلیل فاصله مسافت از شمال تا جنوب و هم چنین شکاف امکاناتی که از جنوب تا شمال وجود دارد همواره با زمزمه هایی مبنی بر تقسیم شدن به ۳ استان همراه بوده است.

قدس آنلاین-گروه استان ها: طرح تقسیم این استان بیش از ۳ دهه است که در مجلس مطرح می شود و بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان که سعی دارند تا فاصله خدمات را در شمال و جنوب این استان را کم کنند بار ها طرح تقسیم را به میان کشیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است پیش از این و در سال ۱۳۳۸ نیز موضوع مطالعات تقسیمات کشوری برای شهرستان جیرفت مطرح بود اما دولت ها قبل و بعد از انقلاب یکسری اقدامات صرفا برای بهره گیری از ظرفیت های عظیم این منطقه انجام دادن و این اتفاق به سرانجام نرسید.

گفتنی در سال ۱۳۹۰ نیز نماینده مردم بافت در مجلس دوره هشتم خواستار تقسیم کرمان به سه استان کرمان شمالی، جنوب و سمنگان شده بود و علت این موضوع را ضرورت خدمت‌رسانی مناسب، جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور، گستردگی استان و کاهش  فقر و محرومیت نامیده بود.

تقسیم استان

طی روزهای گذشته باری دیگر زمزمه تقسیم این استان در فضای مجازی شدت گرفته است.

در این راستا گفته می شود نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها از هیئت دولت خواسته تا نسبت به تقسیم استان کرمان به حداقل سه استان تصمیم‌گیری کند.

مهرداد امینی‌زاده با بیان اینکه کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور، ۱۱ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، اظهار می کند: با تقسیم استان کرمان، حداقل به سه استان، اکثر مشکلات مردم کرمان مرتفع و از ادامه توسعه نامتوازن در سطح استان جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان با وجود آنکه رتبه اول صادرات غیر نفتی را دارد از لحاظ فقر در رتبه دوم کشور است عنوان می کند وسعت زیاد این استان یکی از دلایل فقر و توسعه نامتوازن در تمام زمینه ها شده است.

نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها  ادعا می کند: ساکنان برخی از شهرستان‌های کرمان از حداقل حقوق شهروندی که دسترسی سریع و آسان به سیستم های اداری با کمترین هزینه زمانی، مالی و جانی است، بهره‌مند نیستند.

وی با اشاره به اینکه فاصله بین شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان بیش از ۷۰۰ کیلومتر است یادآور می شود:  مردم استان از حداقل حقوق خود بازمانده اند، زیرا فاصله زیادی با مرکز استان دارند که گاها این فاصله، از فاصله بین دو مرکز استان در کشور نیز بیشتر است.

تسهیل مدیریت

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی در این رابطه بیان می کند: تقسیمات کشوری در حوزه لنتخابیه اینجانب کمک شایانی برای مدیریت و رسیدگی به امور مردم دارد اما به هیچ وجه به دنبال تقسیم استان کرمان نیستیم.

احمد حمزه با اشاره به این موضوع که طول حوزه انتخابیه اش به لحاظ جغرافیایی ۶۰۰ کیلومتر از شمال تا جنوب فاصله دارد و به اندازه وسعت یک استان است می افزاید: دراین راستا لازم است که این حوزه انتخابیه خُرد شود و تعداد شهرها افزایش یافته تا مدیریت آن تسهیل شود.

وی ادامه می دهد: بحث تقسیم استان کرمان به ۲ استان از دیرباز مطرح بوده و سوژه جدیدی نیست ولی به دلایلی، گفته می‌شود که مسئولان ارشد کشور صلاح به ایجاد استان جدید در کشور نمی‌بینند و این روند متوقف شده است.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نه  تنها کرمان بلکه استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس تقاضای تقسیم داشتند اذعان می کند: ظاهرا این موضوع متوقف است زیرا مسئولان ارشد کشور با ایجاد استان جدید مخالف هستند.

حمزه با اشاره به اینکه در استان کرمان و جنوب استان شهرستان‌های بزرگی وجود دارند، ادامه داد:جنوب استان کرمان جزو چهار نقطه گلخانه ای دنیا، با ظرفیت های بسیاری است که انواع محصولات را تولید می کند که با توجه به این ظرفیت ها نیازمند یک مدیریت قوی است تا اقتصاد منطقه را شکوفا کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کرمان تقسیمات کشوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۳۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

محمدرضا علیمرادی از آبگیری بخش قابل توجهی از تالاب هامون جازموریان خبر داد و اظهار کرد: در پی بارش‌های فرا نرمال جنوب استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰ هزار هکتار از پهنه آبگیر تالاب هامون جازموریان از طریق رودخانه بمپور آبگیری شد.

وی افزود: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورد سالانه رودخانه های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سالهاست که به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته شده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه پیرو بارندگی های سیل آسای چند روز اخیر جنوب شرق کشور، پس از دو سال خشکسالی، هم اکنون جان دوباره گرفت.

تالاب زیبای جازموریان یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که به دلیل وسعت و گستردگی زیاد میان ۲ استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است، این تالاب نقاط بکر و منحصر بفردی دارد که همچنان ناشناخته مانده است.

این تالاب یکی از بکرترین عرصه های طبیعی است که در جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان در منطقه ای گرم و خشک با میزان بارش سالانه اندک و شدت تبخیر فراوان واقع شده است.

تالاب هامون جازموریان با گستره حوضه آبریزی حدود ۷۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲ برابر دریاچه ارومیه در ۵۶ کیلومتری غرب شهرستان دلگان و پنج کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده که ۴۹ درصد آن در حوزه سیستان و بلوچستان و ۵۱ درصد در حوزه استان کرمان قرار دارد.

نیمه باختری این حوضه به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در کرمان و نیمه خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در سیستان و بلوچستان واقع شده است.

این تالاب تنها حوضه آبریز استان پهناور کرمان محسوب می شود که به جهت قرار گرفتن در منطقه ای کم آب به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی استان های کویری کرمان و کم آب سیستان و بلوچستان بشمار می رود و عرصه های مجاور آبادی های این تالاب نیز به ذخیره گاه استراتژیک علوفه دامی تبدیل شده است.

وسعت تالاب جازموریان پیوسته در تغییر بوده و اندک آب های بارشی و جاری ورودی به این حوضه به سوی پست ترین مناطق این فرورفتگی در بخش میانی جریان داشته و با تبخیر آنها جازموریان پهنه ای خشک و کویری با پوششی از املاح آهکی-نمکی، ماسه، سیلت و خاک های رسی خاکستری رنگ مناطق کم رطوبت تبدیل شده است.

این تالاب به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است که با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر ایجاد شده‌ است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • نظر و رضایت مردم در انجام ماموریت مسئولان مهم است
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم
  • آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس