Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@22:51:40 GMT

نتیجه مدیریت دولتی فوتبال همچنان هیچ است

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۴۱۳۶

مثلی قدیمی می‌گوید: نباید چرخ را دوباره اختراع کرد. ساده‌ترین تفسیر این مثل این است که اگر قرار است کاری را انجام دهیم از تجربیات دیگران در آن حوزه استفاده کنیم.

علی محمدزاده/

مثلی قدیمی می‌گوید: نباید چرخ را دوباره اختراع کرد. ساده‌ترین تفسیر این مثل این است که اگر قرار است کاری را انجام دهیم از تجربیات دیگران در آن حوزه استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این مقدمه کوتاه می‌خواهیم بی‌تعارف نقض این حکم عقلانی را در حوزه فوتبال کشورمان اثبات کنیم تا معلوم شود در فوتبال ما قرار است با نادیده گرفتن تمام نمونه‌های موفق جهانی چرخ را دوباره اختراع کنند.

موافقان حرفه ای شدن فوتبال ایران در دهه ۷۰ با الگو قرار دادن کشورهای موفق دراروپا استنادات زیبایی ارائه می‌دادند تا به روش سنتی برگزاری مسابقات فوتبال پایان دهند. آن روزها صحبت ازتکمیل چرخه صنعت فوتبال در ایران بود چرا که در کشوری مانند اسپانیا فوتبال از مهم‌ترین منابع تولید ثروت بوده و هست و لذا مباحثی چون خداحافظی مدیریت دولتی از لیگ حرفه‌ای در این ورزش داغ بود.

در تصویر زیبای ارایه شده از لیگ حرفه ای قرار بود مانند کشورهای پیشرفته در این ورزش فوتبال صنعتی مستقل باشد ومانند قوانین خشک مدیریت صنعتی با هرگونه رفتارغیر حرفه ای برخورد و ریشه‌های فسادزا خشک شود. بازیکنان خارجی با کیفیت سبب ارتقای سطح کیفی مسابقات شوند و داوری‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

خشت کج فوتبال حرفه ای

اما از همان ابتدای تنظیم اساسنامه لیگ فوتبال ایران معلوم بود تمام ادعاها در حد شعار است چرا که وقتی اصلی‌ترین سند این حوزه در ۱۵ ماده تدوین شده و به کلی گویی پرداخته مشخص بود در اجرا باز همان شیوه سنتی حاکم خواهد بود. این درحالی است که در لیگ انگلستان همین قانون در ۸۲ ماده تنظیم شده که به معنای پرداختن به تمام جزئیات است.

مصداق بارز این کلی گویی در همان ماده نخست اساسنامه مشهود است که می‌گوید، هدف از تأسیس این سازمان صرفاً برگزاری مسابقات فوتبال حرفه‌ای تحت نظارت فدراسیون است درحالی در کشوری مانند انگلستان اهداف سازمان لیگ در ۱۲ بند که هر بند شامل چند موضوع می‌باشد تعریف شده است.

آنچه مسلم است وقتی مبنای اصلی که همان کاستن از دخالت دولت در این حوزه است نادیده گرفته شود نمی‌توان انتظار داشت هیئت مدیره ای متشکل ازنمایندگان باشگاه‌ها تشکیل شود چرا که در حال حاضر نیمی از اعضا هیئت مدیره انتصابی هستند نه انتخابی و می‌توان گفت سایه مدیریت دولتی همچنان بر لیگ سنگین است.

رنگ آمیزی حرفه ای لیگ آزادگان

آنچه مسلم است این روزها نمی‌توان نتایج قابل اعتنایی از حرفه ای شدن لیگ فوتبال در ۱۹ دوره آن برشمرد اگر آن روزها فروش بلیت معضل بود این روزها هم که تازه چند هفته ای از الکترونیکی شدن آن می‌گذرد باز شاهد مکافات نحوه خرید آن هستیم.

رفتارهای توهین آمیز بازیکنان با تماشاگران و داور و واکنش‌های متقابل آن سال‌ها هم بود و در این مدت ۱۹ ساله همچنان شاهد چانه زنی‌های غیر حرفه‌ای بین بازیکنان و داوران و واکنش‌های غیر ورزشی تماشاگران و ...هستیم.

شاید بتوان گفت گران شدن وافزایش چرخه مالی در فوتبال به ظاهر حرفه ای شده ما تنها وجه تمایز لیگ برتر با لیگ آزادگان سابق است و گویا ورود پول‌های میلیاردی موجب شده تا عده ای برای سهم خواهی بیشتر ازاین حوزه دست به کارهای مختلفی بزنند. خلاصه اینکه فساد در فوتبال ما حرفه ای تر از فوتبال شده است.

با این وصف به نظر می‌رسد دستاوردهای فوتبال حرفه ای چیزی جز هیچ نیست. اگر متولیان ورزش و به ویژه فوتبال دلشان به حال آینده این صنعت و فعالان آن می‌سوزد لطف کرده و حمایت‌های آسیب زای دولتی خود را رها کنند وآن را به بخش خصوصی واگذار نمایند و نقش نظارتی خود را با جدیت دنبال کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فوتبال مدیریت دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۴۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولین پاسخگو باید نتیجه کارها را به مردم گزارش دهند

ایسنا/قم رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری گفت: باید مشکلات و موانع موجود به طور جد پیگیری و نتیجه حاصل شود.

حجت الاسلام والمسلمین احمد صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، امشب ۱۹ اردیبهشت‌ماه در نشست بررسی و رسیدگی به مطالبات فعالان حوزه تولید استان قم در سال جهش تولید، اظهار کرد: شما مجموعه‌های اقتصادی وظیفه دارید دغدغه‌ها و مشکلات مردم را پیگیری کنید و به مسئولین مرتبط، برسانید.

وی ادامه داد: بر اساس فرمایشات رئیس جمهور همه مدیران و مسئولین باید پاسخگو و عمل کننده باشند و نتیجه پیگیری را به مردم گزارش بدهند.

صالحی تصریح کرد: در قدم اول باید از ظرفیت جایگاه مقام عالی استاندار که بنا به گفته رئیس جمهور، آنان یک رئیس جمهور در هر منطقه و استان هستند، استفاده شود و قدم‌های بلند و پیگیری‌های عمیقی در این حوزه انجام شود.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری بیان کرد: الحمدلله استاندار قم در جایگاه‌های ملی همانند وزارت خانه نقش آفرینی داشته‌اند و نگاهشان به مردم با جدیت و کار شبانه‌روزی زبانزد است؛ ادامه این راه باید با کمک مدیران ملی و اعضای کابینه بر اساس یک نظام مسئله و زمانبندی مشخص پیگیری شود.

صالحی یادآور شد: در این جلسات قرار نیست فقط گوینده مشکلات باشیم بلکه باید مشکلات و موانع موجود به طور جد پیگیری و نتیجه حاصل شود.

وی با بیان اینکه موضوعاتی که جنبه ملی و وزارت‌خانه‌ای دارد با حضور در قم پیگیری خواهد شد، افزود: همت و تلاش ما در دولت این است که همه پاسخگو باشند و مطالبات مردم به طور جدی پیگیری شود.

به گزارش ایسنا؛ نشست بررسی و رسیدگی به مطالبات فعالان حوزه تولید استان قم با حضور روح الله بیات مدیر کل رسیدگی به شکایات و درخواست‌های مردمی ریاست جمهوری، سید محمدآقامیری استاندار قم، نمایندگان تام‌الاختیار وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی و گردشگری و جهادکشاورزی، بنیاد ملی نخبگان استان، اتاق تعاون استان، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و تعدادی از مدیران کل استان قم در سالن امام جواد استانداری قم برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسئولین پاسخگو باید نتیجه کارها را به مردم گزارش دهند
  • تاریخ دقیق صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها مشخص شد
  • آموزش چهار هزار و ۹۰۰ مهارت آموز درهرمزگان
  • بسیاری از دستاوردهای استان مرکزی همت سپاه و بسیج حاصل شد
  • بهادری جهرمی: نتیجه مدیریت اقتصادیِ سیاسیون رشد ۴۲ درصدی نقدینگی بود
  • ناصر الخلیفی: توپ نمی‌خواست وارد دروازه دورتموند شود؛ فوتبال گاهی اوقات ناعادلانه است
  • سازمان لیگ فوتبال با درآمد میلیاردی جرایم انضباطی چه می‌کند؟
  • جدول رده‌بندی لیگ برتر فوتبال | استقلال صدر را از پرسپولیس پس گرفت
  • «جنجال» کلیدواژه دیدارهای پرسپولیس و سپاهان؛ مارادونا، آب‌های آلوده، غش کردن و سرباز احمدی!
  • آجرلو: قطعا از مجلس خودرویی دریافت نمی‌کنم / خط قرمزمان دخالت در عزل و نصب دولتی است + فیلم