Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@23:00:15 GMT

۲برنده نوبل ادبیات معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۵۰۹۰

۲برنده نوبل ادبیات معرفی شدند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آکادمی نوبل امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ اکتبر) در یک نشست خبری در شهر استکهلم سوئد، «اولگا توکارچوک»، نویسنده لهستانی و «پیتر هاندکه»، نویسنده اتریشی را به عنوان برندگان جایزه نوبل ادبیات در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ معرفی کرد. 

علت برگزیده شدن توکارچوک به عنوان برنده نوبل ادبیات «یک تخیل روایی که با اشتیاق دایرةالمعارف‌گونه نمایان‌گر عبور از مرزها به عنوان شکلی از زندگی است» عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده سومین زنی است که در سال‌های اخیر پس از آلیس مونرو در سال ۲۰۱۳ و سوتلانا الکسی‌یویچ در سال ۲۰۱۵، به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی می‌شود. دیگر نویسندگان زن برنده نوبل ادبیات از سال ۲۰۰۰ به بعد، الفریده یلینک در سال ۲۰۰۴، دوریس لسینگ در سال ۲۰۰۷ و هرتا مولر در سال ۲۰۰۹ بوده‌اند.

 آکادمی نوبل همچنین هاندکه را «برای یک کار تاثیرگذار که با نبوغ زبانی، حواشی و ویژگی‌های تجربه‌های انسانی را کاوش کرده» به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی کرده است.

اهدای جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ به دلیل خبرساز شدن اتهام‌های رسوایی جنسی «ژان کلود آرنالت»، همسر «کاترین فروستنسون»، یکی از اعضای آکادمی نوبل، برای اولین‌بار پس از ۷۰ سال لغو شد. این اتفاق استعفای تعدادی از اعضای آکادمی از جمله «سارا دنیوس»، رئیس آکادمی نوبل را به دنبال داشت و پس از لغو این جایزه در سال ۲۰۱۹، بنیاد آلفرد نوبل تصمیم گرفت امسال برندگان جایزه سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را هم‌زمان اعلام کند. 

«کازوئو ایشی‌گورو»، نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار که رمان‌های «بازمانده روز» و «هرگز رهایم مکن» از آثار شناخته‌شده او هستند، آخرین نویسنده‌ای بود که در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب این جایزه شده بود. 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جایزه نوبل ادبیات رسوایی ادبیات نوبل برندگان نوبل نوبل ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محل دفن افلاطون کشف شد | رمزگشایی طومارهای باستانی از طریق هوش موصنوعی

همشهری آنلاین-یکتافراهانی: مورخان پیش از این می‌دانستند افلاطون، شاگرد بزرگ سقراط که فلسفه‌های خود را نیز مانند استادش به رشته تحریر درمی‌آورد، در یک آکادمی که سرداری رومی به‌نام سولا در سال ۸۶ پیش از میلاد ویران کرد، به خاک سپرده شده است؛ اما محققان مطمئن نبودند افلاطون دقیقاً در کدام قسمت آکادمی مدفون است.

رمزگشایی یک طومار باستانی محل دفن افلاطون، فیلسوف مشهور یونانی را آشکار کرده است و برای رمزگشایی متون حفظ‌شده روی قطعات یک پاپیروس از هوش مصنوعی استفاده شده است.

نمونه‌ای از آینده و گذشته

هوش مصنوعی طومار باستانی را که پس از فوران وزوویوس ناخوانا مانده بود رمزگشایی و سرانجام محل دفن گمشده افلاطون را آشکار می‌کند. این کشف در واقع نمونه‌ای از آینده و گذشته است که برای کشف تاریخ گرد هم آمده‌اند.

به نظر می‌رسد مکان مخفی مقبره افلاطون توسط یک طومار باستانی آشکار و همچنین با استفاده از هوش مصنوعی رمزگشایی شده است.

بیشتر بخوانیم :

کشف مقبره ارسطو در زادگاهش

رومیان باستان در این تماشاخانه چه تنقلاتی می‌خوردند؟ شکسته شدن رمز یکی از ماندگارترین اسرار تاریخ

محققان ایتالیایی ادعا می‌کنند رمز یکی از ماندگارترین اسرار تاریخ - محل دفن فیلسوف افسانه‌ای یونان - را شکسته‌اند.

این کشف توسط پروژه GreekSchool انجام شد و روز سه شنبه در یک بیانیه مطبوعاتی از شورای تحقیقات ملی ایتالیا گزارش شد.

طومار باستانی که با پاپیروس نوشته شده بود به دلیل فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد سوخته بود.

کشف طومار سوخته

تکنیک‌های جدید به محققان این امکان را داده است که طومار سوخته را کشف کنند. طومار پاپیروسی به نام «تاریخ آکادمی» در شهر روم باستان هرکولانیوم کشف شد.

هوش مصنوعی به محققان کمک کرد تا متون فیلسوف دیگری به نام فیلودموس را که از ۱۱۰ تا ۳۰ قبل از میلاد می‌زیسته رمزگشایی کنند.

پرداخته شدن به جزییات زندگی افلاطون

فیلودموس درباره جزئیات محل دفن افلاطون را توضیح داد. او همچنین در مورد آکادمی افلاطون نوشت و به جزئیات زندگی او پرداخت.

کیلیان فلیشر، ویراستار پاپیروس با پروژه GreekSchools در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: خوانش‌های جدید اغلب از حقایق جدید و ملموس درباره آکادمی افلاطون، ادبیات هلنیستی، فیلودموس گادارا و به طور کلی تاریخ باستان استناد می‌کنند.

با وجود این، به دلیل آسیب ناشی از فوران، خواندن آنچه در طومار است دشوار است. گرازیانو رانوکیا، فیلسوف دانشگاه پیزا، در کنار تیمی از محققان مسئول این پروژه است.

منبع :

www.the-sun.com/tech/۱۱۱۹۸۷۷۶/plato-burial-site-garden-acadamy-papyrus-scroll-herculaneum-vesuvius/

کد خبر 847467 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی هوش‌ مصنوعی ایتالیا

دیگر خبرها

  • محل دفن افلاطون کشف شد | رمزگشایی طومارهای باستانی از طریق هوش موصنوعی
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • آکادمی پارالمپیک، مرجع اعلام وضعیت مصدومان والیبال نشسته
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای معرفی سه «هکر ایرانی»