«کودک همسری» مرگ خاموش یک زندگی/کاهش آمار پس از پیروزی انقلاب اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۶۱۷۱
قم- از نگاه روانشناسی ازدواج در سنین پایین نه کودک همسری بلکه ازدواج زودهنگام به شمار میآید؛ اینکه یک فرد در سنین پایین و بدون آمادگی ازدواج کند یا او را تزویج کنند، یک ازدواج زودرس محسوب میشود.
قدس آنلاین-گروه استانها: کودک همسری این روزها کمی در حوزه رسانهها پررنگتر از گذشته دیده میشود البته هرچند بنا بر آمار این پدیده نسبت به گذشته که بسیار رایج بود کاهشیافته و کمتر در جامعه دیده میشود اما برخی رسانهها بهویژه رسانههای غربی از این سوژه برای تخریب دین بهره برده و استفاده ابزاری میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در آخرین روز از هفته گذشته با محوریت همین سوژه نشست علمی بررسی دینی و اجتماعی کودک همسری در موسسه مفتاح کرامت قم برگزار شد که بد نیست گزیدهای ازنظر پژوهشگران دینی را در این راستا بشنوید
آمار چه میگوید؟
در این رابطه یکی از کارشناسان ارشد روانشناسی بالینی بابیان اینکه درسال ۹۴، حدود ۳۷ هزار و ۱۱۷ دختر کمتر از ۱۵ سال ازدواج کردند، تعداد دختران ازدواجکرده در سن ۱۵ تا ۱۹ را نیز ۱۹۶ هزار و ۵۹۲ تن ذکر کرد و افزود: در این سال پنج هزار و ۹۰۰ پسر کمتر از ۱۵ سال و همچنین ۱۷ هزار و ۴۴۱ پسر بین ۱۵ تا ۱۹ سال نیز ازدواج کردند.
حجتالاسلام محمدرضا سالاری فر وی اضافه کرد: مطابق این آمارهای رسمی ۱۵۳ دختر کمتر از ۱۵ سال و حدود ۸۰۰ دختر ۱۵ تا ۱۹ سال از همسران خود طلاق گرفتند.
وی بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ پسر کمتر از ۲۰ سال نیز از همسران خود جدا شدند.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: طبق آمار رسمی سازمان ثبتاحوال کشور، ۵ تا ۶ درصد دختران قبل از ۱۵ سالگی ازدواج میکنند که این آمار پس از پیروزی انقلاب کاهش پیداکرده است.
بیثباتی ازدواج در سن پائین
وی بابیان اینکه ازدواجهای دختران کمتر از ۱۵ سال مشکلهای جدی ایجاد میکند، گفت: ازدواج دختران و پسران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال هیچگونه ثبات و پایداری ندارد، و باعث پدید آمدن بحران در جامعه میشود.
سالاری فر همچنین بابیان اینکه مطابق نظر روانشناسان سن کودکی به دوره کودکی اول از ۲ تا ۶ سال و کودکی دوم از ۶ تا ۱۱ سال تقسیم میشود، گفت: از ۱۱ تا ۱۶ سالگی نوجوانی اول و از ۱۶ تا ۱۹ سال نیز نوجوانی دوم است.
وی با یادآوری اینکه بر اساس قانون کشور عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به ۱۳ سال شمسی و پسر نیز تا ۱۵ سال شمسی به اذن ولی و بهشرط رعایت مصلحت و با تشخیصی که دادگاه صالحه دارد، صورت میگیرد، افزود: قانون از طرفی ازدواج کمتر از ۱۳ و ۱۵ سال را جایز ندانسته و از سوی دیگر سختگیری نکرده و گفته دادگاه این کار را بنا به نظر خود انجام دهد.
زمینه فرار توسط قانون
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه موضوع ازدواج زودهنگام بیش از آنکه حقوقی و فقهی باشد، فرهنگی و تربیتی است، تصریح کرد: اگر قانونگذار در این حوزه وارد شود تأکید بر اجرای قانون زمینه فرار از قانون را فراهم میکند.
وی ادامه داد: اگر قانونگذار زیاد سختگیری کند، رغبت به ازدواج را کاهش میدهد و مشکلات دیگری مانند ازدواج سفید است، به وجود میآید.
استاد حوزه علمیه قم همچنین مواردی از قبیل بلوغ جنسی، بلوغ عاطفی و هیجانی، بلوغ اجتماعی، بلوغ فکری، بلوغ اقتصادی و همچنین بلوغ اخلاقی و معنوی را از شرطهای مطرحشده از سوی روانشناسان برای آمادگی ازدواج عنوان کرد و افزود: طبق تجربههای بالینی ازدواج زودهنگام پیامدهایی همچون سردی جنسی بهویژه برای دختران، نبود لذت و به تعبیر روانشناسان ارگاسم، نفرت جنسی و ناتوانی عاطفی به دلیل نبودن بلوغ عاطفی را در پی دارد.
وی افزود: پسران در سنین پایین نیاز جنسی شدید و دختران نیاز عاطفی سطحی دارند، که این موضوع موجب ایجاد تناقض در رابطههای عاطفی زوجها میشود.
وی خاطرنشان کرد: موضوع طلاق و همچنین ازدواج مجدد که مشکلهای مختلفی را پدید میآورد نیز از نتایج ازدواج زودهنگام میباشد.
آسیبهای جسمی
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به آسیبهای گسترده ازدواج زودهنگام از دیدگاه متخصصان گفت: دخترانی که در سنین پایین ازدواج میکنند، ازنظر جسمی و فیزیکی شرایط مناسبی برای ارتباط جنسی و زایمان ندارند که این وضعیت عوارض زیادی برای آنها ایجاد میکند و حاملگی عاملی برای به خطر افتادن سلامت مادر و فرزند است.
سالاری فر بابیان اینکه کلیه افرادی که زود ازدواج میکنند، وضعیت سلامتی جنسی نامطلوبی دارند، یادآور شد: تحقیقهای میدانی روی کوکان ازدواجکرده بهخوبی نشان میدهد که سلامت جنسی آنها دچار مشکل است.
وی وضعیت جسمی دختران که ازدواج زودهنگام انجام میدهند را نیز موردتوجه قرارداد و افراد: به گفته پزشکان متخصص، مرگومیر مادران کم سن پنج برابر زنان بالغ است.
وی اضافه کرد: برخی از زنانی که در میانسالی دچار مشکلات جسمی هستند، مربوط به بارداریهای زودهنگام است.
سالاری فر با اشاره به مسئله طلاق بهعنوان مهمترین پیامد ازدواج زودهنگام گفت: وقتی با مسئله طلاق مواجه میشویم، ازدواج مجدد در جامعه ایرانی برای زنها خیلی مشکل است و آسیبهای اجتماعی که پیش میآید تأملبرانگیز است.
وی بیان کرد: موضوع ازدواج زودهنگام با توجه به اطلاعاتی که علم جدید و پیشرفتهای صورت گرفته در علوم تجربی و روانشناسی در اختیار ما قرار میدهد، با رویکرد تربیتی و دینی قابلتحلیل و بررسی است.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: استان قم کودک همسری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در 24 ساعت گذشته بود.
مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بیتردید یکی از متفاوتترین مربیان خارجی است که در سالهای اخیر به فوتبال ایران آمده است.
به گزارش ورزش سه، فارغ از آرامش و ادبیات مودبانهای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگیهای قابل تحسین او، علاقهای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز میدهد. این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سالها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ میکنند.
حادثهای که زندگی مورایس را تغییر داد
به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.
او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما میشود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.
میخواهم مسلمان شوم
اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و میگوید: «من میخواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.
ازدواج با دختر ایرانی
از مدتها قبل زمزمههایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگتر شد و رسانهها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته میشود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانیاش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار میشود.