Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا انصاری روز پنجشنبه در سی و سومین نشست مشترک شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان، کشور عراق را یک ظرفیت عظیم اقتصادی و فرهنگی برای کشورمان دانست و اظهار داشت: مهمترین عنصر محکم کنندە روابط ایران و عراق تعیین یک مسیر اقتصادی است.
وی با بیان اینکە زبان مشترک ظرفیت های زیادی برای استان کردستان ایجاد می کند و نباید هرگز از تجارت با آنان غافل بود، افزود: زمینە های سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی حکم می کند کە عراق یک هدف جدی اقتصادی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انصاری تلاش برای ایجاد بالانس در تجارت با عراق یکی از ضروریات تعمیق روابط است، اضافه کرد: ایجاد شهرک اقتصادی مشترک و حضور سرمایە گذاران در دو طرف می تواند روابط اقتصادی را تعمیق کند.
وی از اتاق بازرگانی کردستان خواست علاوە بر ایجاد دفاتر تجاری در اقلیم عراق برای تجارت خود قراردادهای محکم ببندند تا در مسیر بازگشت سرمایە خود دچار مشکل نشوند ضمن اینکه تلاش برای فعال کردن مرز سیرانبند را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: نظر اقلیم کردستان در مرز سیرانبند مثبت است و باید تلاش کنیم موافقت دولت مرکزی را اخذ کنیم.

مرزها و بازارچەهای کردستان نیازمند توجە و حمایت برای توسعە مبادلات هستند

استاندار کردستان نیز در این نشست توسعە مبادلات تجاری در مرزهای رسمی و بازارچە های مرزی را نیازمند توجە وحمایت در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزیابی کرد و گفت: اتصال راە آهن همدان - سنندج بە اقلیم کردستان عراق روابط اقتصادی را پایدارتر خواهد کرد.
بهمن مرادنیا که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق برگزار شد، افزود: برای ما هموارە مرز در حوزە مبادلات تجاری از اهمیت خاصی برخوردار بودە و با همە توان برای رفع مشکلات آن تلاش کردەایم.
وی حل برخی موانع و مشکلات در مرز سیرانبند بانە برای تسهیل رفت و آمد تجار و بازرگانان را خواستار شد و اظهار داشت: بسیاری از تجار شهرستان بانه با استان سلیمانیه مراوده اقتصادی و تجاری دارند و بر همین مبنا باید مسئولان برای رسمی شدن این مرز و تردد مسافر از آن با دولت مرکزی و حکومت اقلیم اقدام اساسی انجام دهند.
مرادنیا همچنین از اعمال تعرفه های سنگین از جانب حکومت اقلیم کردستان عراق بر برخی محصولات کشاورزی استان کردستان انتقاد کرد و یادآور شد: کشاورزان کردستانی بە امید صادرات، محصولات زیادی کشت کردند کە بدلیل اعمال تعرفە سنگین از صادر کردن آن باز ماندند.
وی تاکید کرد: طبق برخی گزارشات تعرفە های تجاری اعمال شدە در مرزهای این استان توسط اقلیم بسیار متفاوت از مرزهای آنها با کشور ترکیە است لذا می طلبد در این خصوص مذاکرات سازندەای با مقامات اقلیم انجام شود.
استاندار کردستان همچنین ابراز امیدواری کرد ایجاد شهرک صنعتی مشترک با کردستان عراق کە مورد تایید وزارت صمت نیز هست در سفر ریاست جمهور به کردستان جنبە اجرایی پیدا کند.
مرادنیا یکی از موضوعات و مفاد تفاهمنامە با اقلیم کردستان عراق را تلاش برای اتصال راە آهن همدان - سنندج بە اقلیم کردستان اعلام کرد و گفت: رئیس جمهور عراق نیز از این مسالە استقبال کردند و قرار شد آنها فاینانس طرح را تامین کنند لذا برای اجرایی شدن این موضوع نیازمند همت جدی دولت هستیم چون ایجاد این خط راە آهن می تواند بە گستردگی و پایداری روابط اقتصادی ایران و عراق کمک بسزایی کند.

۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات کردستان راه آهن کشاورزی تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۶۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

اسماعیل زارعی‌کوشا در اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری که در سالن شهدای گمنام استانداری اظهار داشت: مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران از عراق بازگشایی بازارچه‌های هنگه ژال و سیف بوده که اخیرا در جلسه شورای امنیت ملی مصوب شد و پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد.

استاندار کردستان بر لزوم هماهنگی مرز‌های همجوار تاکید کرد و گفت: نظارت بر مرز‌ها در استان‌های همسایه باید یک رویه مشترک داشته باشد و در لازم است نشست مشترک با استانداران کرمانشاه و آذربایجان غربی جهت جلوگیری از نقض تصمیمات برگزار شود.

وی با بیان اینکه برخورد با قاچاق باید به صورت موثر باشد، اضافه کرد: قاچاق تبعات اقتصادی و امنیتی دارد و ابعاد آن باید به درستی تجزیه و تحلیل شود.

زارعی‌کوشا به راه‌اندازی و استقرار دستگاه ایکس ری در مرز باشماق اشاره و اضافه کرد: همه مرز‌های کشور در این زمینه با مشکل مواجه هستند، اما باید راه‌اندازی به صورت جدی پیگیری شود.

افزایش ۴۲ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کردستان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز گفت:  در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۵۳۸ پرونده قاچاق کشف و هزار و ۱۸۶ متهم دستگیر شدند.

علی خداویسی افزود: در پرونده‌های مذکور بالغ بر پنج هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد ۴۲ درصدی همراه بود.

وی گفت: بیشترین میزان افزایش کشفیات در حوزه البسه با رشد ۱۸۱ درصدی به ثبت رسید.

خداویسی یادآور شد: پارسال، سه هزار و ۴۵۵ فقره پرونده قاچاق در شعب بدوی تعزیرات حکومتی استان تشکیل و برای سه هزار و ۱۷۱ پرونده رای محکومیت صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است