Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:17:05 GMT

حرکت صنایع جلبک نوپای ایران با علم روز دنیا

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۶۸۹۶

حرکت صنایع جلبک نوپای ایران با علم روز دنیا

علی خلیلی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ۶۰ نوع گونه مختلف جلبکی در دو بخش میکرو جلبک ها و ماکرو جلبک ها  را از سراسر دنیا جمع آوری کرده ایم.
وی اظهارداشت: در گونه‌های ماکرو جلبک‌ها که نگهداری می کنیم، گونه جلبک گراسیلار پرسیکا که بومی خلیج فارس و در تنگه هرمز قرار دارد و جلبک سارگاسوم که گروه بزرگی از جلبک‌ها است و به بیش از ۲۵۰ گونه می‌رسد جمع آوری، نگهداری و تکثیر می شود؛ همچنین در بخش میکرو جلبک ها نیز جلبک دونالیلا سالینا و جلبک اسپیرولینا و جلبک کلرلا نمونه ای از جلبک های موجود در بانک جلبک ایران است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: هدف اصلی از راه اندازی بانک جلبک ایران، جمع آوری و نگهداری گونه های مختلف جلبک از سراسر دنیا است و نیز در اختیار قراردادن این جلبک ها به محققان و استفاده صنعتی است .
وی یادآور شد: هدف بعدی نیز بعد از جمع آوری گونه های مختلف جلبکی این است که بتوانیم با استفاده از آنها محصولات پایه جلبکی تولید کنیم، محصولاتی از قبیل آگارآگار، سدیم آنژینات و دربخش میکرو جلبک ها نیز بتاکاروتن، فیکوسیانین که در سراسر دنیا تولید و استفاده می شود.
خلیلی در خصوص فعالیت این بانک گفت: در ایران چند بانک جلبکی خصوصی وجود دارد اما این بانک بسیار کامل و مرجع است و در دانشگاه تهران مستقر است، بانک ملی جلبک ایران  با کمک معاونت علمی  نهاد ریاست جمهوری دوسال پیش راه اندازی شده است.
وی افزود: در سال گذشته توانستیم به تولید اولیه محصولات پایه جلبکی برسیم و امسال تلاش کردیم که دو تا از محصولات پایه جلبکی را به صورت نیمه صنعتی در بیاوریم و شروع به تولید صنعتی آن ها کنیم .
وی در خصوص جمع آوری جلبک ها در این بانک گفت: هر سال ۱۰ تا گونه جلبکی جمع آوری شده است و در این چند سال توانستیم ۶۰ نوع گونه جلبکی جمع آوری کنیم. 

تحریم ها مانع توسعه بانک ملی جلبک ایران

وی گفت: به دلیل تحریم ها در توسعه بانک ملی جلبک ایران با مشکل مواجه شده ایم چون گونه های اصلی را از بانک جلبک تگزاس  تهیه می کردیم بنابراین با اعمال تحریم ها علیه کشور در وارد کردن جلبک ها با مشکل مواجه شدیم .
وی یادآور شد: در این بانک قدرت تکثیر جلبک ها نیز وجود دارد، حتی در برخی از موارد قابلیت تولید نیمه صنعتی برخی از گونه ها را داریم ، اکنون جلبک اسپیرولینا به صورت نیمه صنعتی تولید می شود 
در این بانک همچنین برای گونه های  ماکرو جلبک نیز می توانیم محیط دریا را شبیه سازی کنیم و پرورش دهیم .
وی در خصوص  کاربردهای جلبک در صنایع کشور گفت: اکنون جلبک در صنایع غذایی و دارویی کاربردهای بسیار دارد ، توانسته ایم در صنعت غذایی ، نوشیدنی های پایه جلبکی و کوکویی را تولید کنیم و همچنین در رنگدانه های طبیعی برای نوشیدنی ها، رنگدانه فیکوسیانین به عنوان تنها رنگ دانه طبیعی رنگ آبی را نیز در کشور  در حال تولید است .
وی یادآور شد: جلبک ها کاربردهای متعددی دارند حتی درقسمت های محیط زیستی نیز می توانیم از جلبک ها استفاده  کنیم، گونه ای از جلبک ها را داریم که اگر در کارخانه ها پایه ریزی شود، کاملا co۲ موجود در هوا را می گیرد و جذب می کند و به عنوان بایو دیزل از آن استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه چون  ما یک کشور نفت خیز هستیم بنابراین از بایو دیزل کمتر استفاده می شود گفت: اما کشور برزیل کاملا از این فناوری استفاده می کند ،صنایع جلبکی ما در مقایسه با کشورهای قدرتمند در این حوزه مانند آمریکا، چین ،ژاپن ، ویتنام و کره جنوبی نوپا است، اما در تولید رنگدانه  فیکوسیانین از جلبک که علم روز است  ما پا به پای دنیا حرکت می کنیم، در برخی از حوزه ها اگر حمایت های لازم صورت گیرد، به قدرتمندان این حوزه نزدیک می شویم  و می توانیم نهایتا یک تا دو سال آینده به عنوان رقیب جدی به رقابت بپردازیم.
 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۶۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه تسهیلات کم بهره برای جهش تولیدات شیلاتی در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، عقیل امینی پنج شنبه شب در دیدار با مدیرعامل بانک استان بوشهر ضمن تبیین و تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شیلاتی استان تأکید کرد بسیاری از پروژه‌های شیلاتی نیازمند حمایت بانک‌های درجهت افزایش تولید هستند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در این دیدار گفت: از وظایف مهم امسال شیلات تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم از طریق اقتصاد دریا محور است.

امینی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در جهش تولیدات شیلاتی ارائه تسهیلات کم بهره و حمایت‌های مالی از طرح‌های خرد شیلاتی گرفته تا مگاپروژه های شیلات در استان است.

امینی با اشاره به اهمیت موضوع بهره وری در بخش‌های مختلف شیلاتی گفت: بهره وری بیشتر از مزارع از طریق تجهیز کردن مراکز شیلاتی به تجهیزات و امکانات روز دنیا است که انتظار است حمایت‌های خوبی نیز در این موضوع از سوی بانک‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به واحدهای عمل آوری محصولات شیلاتی که به دلیل مشکلات مالی در سال‌های گذشته تعطیل شده‌اند گفت: با حمایت مالی از این واحدها می‌توان این کارخانه‌ها را مجدد به چرخه تولید وارد کرد و یک مزیت مهم و اصلی این دسته از کارخانجات جلوگیری خام فروشی تولیدات شیلاتی است.

امینی همچنین در این جلسه خواستار بسته‌های خوب تسهیلاتی برای تولیدکنندگان مختلف شیلاتی شد و ادامه داد: امید است با حمایت‌های بانک صادرات شاهد رشد تولید و شکوفایی اقتصادی در شیلات استان که یکی از بخش‌های مهم اقتصاد دریا محور است باشیم.

مدیریت شعب بانک صادرات ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیرکل شیلات استان و هیأت همراه در این جلسه به ارائه گزارش فعالیت‌های بانک صادرات در زمینه همکاری با صنعت شیلات در استان پرداخت.

حیدری با اشاره به اهمیت تولید و اشتغال در طرح‌های شیلاتی استان گفت: جهش تولید با مشارکت مردم از اولویت‌ها است، که تحقق این امر منوط به سرمایه گذاری بیشتر در بخش تولید می‌باشد.

مدیر عامل بانک صادرات استان گفت: حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد زنجیره ارزش و حمایت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت شیلات در استان در سال جهش تولید از برنامه‌های مهم بانک صادرات در سال جدید است.

کد خبر 6095364

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • نخستین دوره برداشت جلبک‌های دریایی در چابهار آغاز شد
  • رشد تولید ماشین آلات صنعتی در دولت سیزدهم+ فیلم
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه
  • باید حرکت‌های دانشجویی در حمایت از غزه در جوامع بین‌المللی تبیین شود
  • ارائه تسهیلات کم بهره برای جهش تولیدات شیلاتی در استان بوشهر
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است