Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی نیری با بیان اینکه شیراز یک شهر موزه‌ای بزرگ است، گفت: انواع گردشگری تاریخی، فرهنگی، مذهبی و اکوتوریسم به جز گردشگری ساحلی در شیراز وجود دارد که همین سبب شده تا سالانه تعداد زیادی گردشگری داخلی و خارجی متقاضی بازدید از این شهر باشند.

سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: یک سایت گردشگری پنهان به نام «دارالسلام» در شیراز وجود دارد که ضروری است تا به آن پرداخته شود، گورستان تاریخی «دارالسلام» به دلیل داشتن پیشینه تاریخی می‌تواند به ظرفیتی قوی در صنعت گردشگری تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه این گورستان، سراسر دانش، فرهنگ و آموزش در حوزه هنر و تاریخ است، عنوان کرد: نقوش، سنگ قبرها، معماری تراشه‌ها، ادبیات نوشتاری در قبر‌ها و دیگر قسمت‌های این گورستان هرکدام دارای ارزش است.

نیری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری گورستان تاریخی «دارالسلام» شیراز گفت: مشاهیر بزرگی و چهره‌های شاخصی در این قبرستان دفن هستند که علاوه بر سایر جاذبه‌های این گورستان، می‌تواند سبب جذب گردشگر شود.

او افزود: در سلسله نشست‌های تخصصی سعی کردیم تا از زوایا و ابعاد مختلف این گورستان را تحلیل کنیم و در اولین سری از این نشست‌ها پژوهشگران، شیراز شناسان، راهنمایان گردشگری، اساتید و دانشجویان و فعالان حوزه گردشگری حضور یافتند که البته این نشست‌ها به منزله یک کارگاه آموزشی برای آشنایی با این آرامستان برگزار می‌شود.

نیری تاکید کرد: هدف این نشست‌ها دریافت نظرات و پیشنهادات و تجمیع آن‌ها و دستیابی به برنامه جامع است تا اقدامات بر اساس آن برنامه صورت گیرد، البته تاکنون برنامه‌هایی تدوین شده و در حال اجرا است که این نظرسنجی و برگزاری نشست‌ها برای جذب مشارکت‌ها برای رسیدن به برنامه‌های عملیاتی متنوع است.

سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به مشخص شدن مسیر‌های گردشگری منتهی به «دارالسلام» افزود: به سمت گردشگری الکترونیک در این گورستان در حال حرکتیم تا سیستم‌های «VR» و «AR» (واقعیت افزوده و واقعیت مجازی) را به این سیستم اضافه کنیم تا گردشگر بتواند به صورت مجازی، این سایت را بازدید کرده و با مشاهیر آشنا شود.

نیری گفت: علاوه بر تهیه نقشه مسیر و بروشور برای گردشگران، وب سایتی برای «دارالسلام»، طراحی شده که اطلاعات آن قابل ویرایش است و تمام قبور در آن شناسنامه‌دار هستند و مردمی که اجدادشان در این قبرستان دفن هستند می‌توانند با مراجعه به این وبسایت، اطلاعات را تکمیل کنند.

او همچنین به سفارش مقالات تخصصی در این حوزه به متخصصان، پژوهشگران، اساتید و اندیشمندان اشاره کرد و گفت: بررسی طرح مرمت میراث و اقدامات گذشته در دارالسلام، بازشناسی قبورِ مشاهیر شاخص، واکاوی هنر‌های موجود در سنگ مزار‌ها، تاریخ شفاهی و میراث معنوی، باور نگاره‌های گرافیکی قبور، تعریف مسیر گردشگری در گورستان، باستان شناسی گورستان، جایگاه مرمت شهری در، معماری منظر، خوشنویسی شیراز و بازتاب آن در سنگ گور‌ها، تاریخ ادبیات ملی و محلی و بازتاب آن در سنگ گور‌های دارلسلام و تاریخ علم شیراز با رویکرد شخصیت‌های مدفون در دارالسلام از سری موضوعاتی است که به اندیشمندان و اساتید در این حوزه سفارش داده شده است.

نیری در ادامه تصریح کرد: نشست‌های مذکور هر ماه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/م

شناسامه دارشدن قبر‌های گورستان تاریخی «دارالسلام»

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری مکان های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۸۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

شهر شیراز در استان فارس واقع شده است و به عنوان یکی از زیباترین شهر‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. بازار وکیل یکی از مکان های تاریخی و دیدنی این شهر محسوب می شود که قدمت آن به دوران زندیه باز می‌گردد و معماری خاص بازار وکیل، یکی از علت‌های شگفتی گردشگران در بازدید از این بازار قدیمی است.

شهروندخبرنگار ما فیلمی از این بازار تاریخی را به نمایش گذاشته است که می توانید در ادامه مشاهده کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - فارس

بیشتر بخوانید:

فیلمی از مسجد وکیل بازمانده‌ای از دوران زندیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه