Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسیر بغداد به کربلا، یکی دیگر از مسیرهای اصلی پیاده اربعین است و صدها هزار تن از زائران عراقی و نیز ایرانیانی که ابتدا به بغداد آمده اند از این مسیر به سمت کربلای معلا پیاده روی می کنند.

بر این اساس هر ساله مجموعه بزرگی از موکبداران و مردم از قشرها و بضاعت های مادی مختلف در این مسیر اقدام به برپایی موکب های کوچک و بزرگ می کنند تا زائران اربعین حسینی (ع) بتوانند برای ادامه این مسیر طولانی، لختی استراحت کنند یا به سد جوع و رفع تشنگی بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اکنون در آستانه این مراسم میلیونی، کامیون های حامل خیمه ها و اسباب و اثاثیه موکب ها طی روزهای اخیر مثل و اگن ها ی یک  قطار  بزرگ  با حرکت از مناطق و محلات مختلف پایتخت به سمت جاده ۱۱۰ کیلومتری بغداد به کربلا، در فضای پایتخت شور اربعین حسینی را پراکنده اند.

صحنه بار و بنه موکب ها که بر کامیون ها بسته شده در حالی  که از بلندگویی بر فراز کامیون صدای نوحه های عاشورایی پخش می شود و از خیابان های مختلف بغداد عبور می کنند یکی از صحنه جالب توجه برای همه مردم بغداد است که نشانه از نزدیک شدن اربعین حسینی است.  

موکبداران همچنین با حضور در بازار عمده فروشی «جمیله» در شمال شرق بغداد، خریدهای ویژه خود اعم از گوشت، مواد غذایی، لبنیات، آب های بسته بندی شده و دیگر مایحتاج زائران را آغاز کرده و عده ای نیز با مراجعه به درمانگاه های دامپزشکی، مجوزهای بهداشتی برای دام های خود را که قرار است برای زائران ذبح کنند، گرفتند.

دام هایی که موکبداران بغداد عموما برای ذبح استفاده می کنند برخلاف اهالی جنوب عراق که معمولا از شتر بهره می گیرند، در بغداد عموما گوساله، گاو و گاومیش و گوسفند است.

هیات رسمی مسوول اعطای مجوزهای موکبداران در شهرک صدر نیز در روزهای اخیر به شدت با مراجعه گسترده موکبداران مواجه شده که برای برپایی موکب یا اخذ مجوز خودورهای حمل کالا و مواد غذایی و اسباب و اثاثیه موکب به این مکان مراجعه می کنند.

به دلیل احتمال نفوذ گروه های تروریستی تحت پوشش موکبدار یا فعال در میان موکب های پذیرایی از زائران یا احتمال مسمومیت زائران تحت عنوان موکبدار، هیات اعطای مجوز موکبداری امسال در مقایسه با سنوات گذشته، تدابیر سختگیرانه تری برای اعطای مجوز اتخاذ کرده است.

از جمله این تدابیر این که هر موکب دار موظف است برای تایید فعالیت خود یک تاییدیه از مسجد و حسینیه محل سکونت به علاوه تایید رسمی محل سکونت در بغداد تهیه کند.

درحالی که در طول روزهای تظاهرات و تا  چند روز پس از فروکش کردن آن، جاده / کمربندی بغداد به کربلا کمتر اثری از تکاپوی موکبداران دیده می شد، چند روزی است فعالیت موکبداران بیشتر شده تا قبل از رسیدن اولین قافله زائران پیاده از استان های شمالی بغداد، برای پذیرایی از آنها مهیا شوند.

در حال حاضر منطقه کاظمین در شمال بغداد، پذیرای خیل زیادی از زائران ایرانی شده و برخی از این زائران پیاده روی زودهنگام خود را به سمت کربلا آغاز کرده اند.

نیروهای امنیتی عراق در طول هفته ها و روزهای گذشته عملیات های نظامی پیشگیرانه ای در طول مسیرهای حرکت زائران از دیاله (استان همجوار با ایران) گرفته تا شمال بغداد را آغاز کرده و هنوز این عملیات های نظامی تحت عنوان «اراده پیروز» همچنان ادامه دارد.

عملیات های تفتیش و بازرسی های امنیتی نیز تاکنون منجر به کشف و خنثی شدن چند مورد طرح تروریستی برای حمله به زائران اربعین حسینی شده است.

بغداد آخرین شهر در عراق است که اهالی معمولا یک هفته مانده به اربعین پیاده روی عظیم خود را به سمت کربلا آغازمی کنند و به عنوان آخرین موج بشری زیارت اربعین حسینی از آن در عراق یاد می شود در حالی که اولین موج اربعین حسینی از جنوبی ترین نقطه استان بصره ۲۰ روز قبل از اربعین آغاز می شود.

فرماندهی عملیات امنیت بغداد نیز در اطلاعیه ای از شروع استقرار نیروهای امنیتی در حوزه استحفاظیه بغداد برای حمایت از زائران اربعین حسینی خبر داد و خواستار عدم برگزاری اعتراضات خیابانی در برهه زیارت در بغداد شد تا مانع اجرای طرح های امنیتی ویژه اربعین نشود. 

این  تاکید از آنجا می آید که برخی سران اعتراضات اخیر از ادامه اعتراضات مسالمت آمیز تا  تحقق مطالبات خود سخن گفته اند و برخی دیگر نیز از آغاز دوباره این حرکت اعتراضی، پس از اربعین خبر داده اند، این در حالی است که دولت و پارلمان عراق در تلاش هایی که از سوی ناظران جدی و موثر خوانده شده، دنبال کاهش مشکلات معیشتی، بیکاری و ضعف خدمات عمومی  و مبارزه به فساد بعنوان مطالبات اصلی تظاهرکنندگان مسالمت جو در هفته گذشته در بغداد و هفت استان دیگر مرکز و جنوب عراق هستند. 

در اثر آنچه به انحراف و خشونت کشیده شدن اعتراضات اخیر در بغداد و سایر شهرها خوانده شده است بر اساس آمار رسمی ۱۱۰ تن از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی کشته و بیش از شش هزار تن دیگر زخمی شده اند. / 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اربعین حسینی شهرک صدر إيران عراق کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۰۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است

به گزارش قدس خراسان،  سید عباس حسینی در همایش متمرکز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ مشهد مقدس افزود: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در کنار هم برای اجرای یک حج آرام و همراه با معنویت نهایت تلاش خود را کرده‌اند.
وی اضافه کرد: کارکنان حوزه حج و زیارت با بهره‌گیری از امکانات موجود و برنامه‌ریزی مناسب برای تسهیل‌سازی خدمات اقدام کرده‌اند به عنوان مثال در سال گذشته ایران نخستین کشوری بود که انتقال زائران را بین مکه و مدینه با قطار انجام داد.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تمام تلاش برای تهیه اقلام تدارکاتی مطلوب و ارائه غذای با کیفیت و کمیت مطلوب به زائران توسط خادمان در سازمان حج و زیارت در دستور کار قرار گرفته است.
حسینی افزود: در حوزه مسکن نیز هر چند محدودیت‌های خاصی وجود دارد اما نهایت تلاش برای اجاره مسکن استاندارد برای زائران شده است و با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها ۳۱۹ دلار کاهش قیمت نسبت به سال گذشته در قیمت‌گذاری‌ها لحاظ شد که تغییر نرخ ارز مانع کاهش قیمت‌ها شد.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حساسیت در انتخاب عوامل و آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح خدمات از دیگر اقدامات این سازمان بود که قدردان این توفیق خدمت هستیم.
حسینی تأکید کرد: زائران لازم است با رعایت توصیه‌های پزشکی هیأت پزشکی و همکاری با خادمان خود در کاروان‌ها و مجموعه‌های حج برای انجام سفری توام با سلامتی و معنویت همکاری کنند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این همایش توصیه‌های بزرگان دین درباره حج‌گزاری را یادآور شد و گفت: روحانیون کاروان‌های حج مشعل‌داران معارف و مناسک هستند و مهمترین برنامه برای سفر حج اخلاص است و اگر کسی نیت دیگری داشته باشد این سفر را از دست داده است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب برنامه‌ریزی زائران برای استفاده از لحظه لحظه سفر حج را خواستار شد و به حاجیان توصیه کرد: زائری که برنامه ندارد سفر را از دست داده است، باید برای این سفر معنوی برنامه‌ریزی قبل و حین آن را داشته باشد تا بهره‌برداری لازم را کسب کند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: یک زائر می‌بایست برای قرآن خواندن و زیارت و بهره‌مندی از لحظات این سفر معنوی برنامه‌ریزی و سلامتی جسمی و روحی خود را در طول سفر حفظ کند تا در انجام اعمال و مناسک حج دچار مشکل نشود، لذا لازم است که قبل از سفر خود را از لحاظ معنوی و آمادگی جسمانی به حد مطلوب برساند.
سرپرست حج و زیارت خراسان رضوی، مسوول هراست حج و زیارت و رئیس پلیس فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در سخنان خود در این همایش نکات لازم در حوزه رعایت اصول امنیتی و هراستی و قوانین کشور میزبان در برخورد با هر گونه تخطی از قوانین را تشریح کردند.
این همایش با اجرای نمادین مناسک حج تمتع با همراهی شماری از زائران حج امسال و توضیحات و راهنمایی‌های کارشناس مربوطه و مداحی ذاکر اهل بیت پایان یافت.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • آغاز اقدامات آماده سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیر‌های منتهی به آن جهت اجرای طرح اربعین حسینی
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه