Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@07:09:51 GMT

نفت خام در بورس انرژی مشتری ندارد

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۰۹۴۶

نفت خام در بورس انرژی مشتری ندارد

خبرگزاری میزان- عرضه نفت در بازار بورس انرژی در شانزدهمین دوره عرضه، مشتری نداشته و معاملات محدود به فروش چندین محموله مانده است. تاریخ انتشار: 11:52 - 19 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۷۱۷۷ به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، بورس انرژی طی یک سال گذشته شاهد عرضه نفت و مواد پتروشیمی بوده است، محموله‌هایی که هر هفته برای فروش عرضه می‌شود، اما مشتری چندانی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته فعالان این حوزه؛ بخشی از کسادی بازار بورس انرژی به سنگین بودن قیمت محموله‌های انرژی باز می‌گرددو بخش خصوصی به دلیل کمبود نقدینگی توانایی خرید ۳۵ هزار بشکه نفت در یک خرید را ندارد.
در این میان نحوه قیمت گذاری محصولات نفتی و فراورده‌های آن نیز انتقاداتی را به همراه داشته تا جایی که فعالان این حوزه قیمت گذاری بر اساس فوب خلیج فارس را مشوق خوبی برای خرید از بورس انرژی نمی‌دانند.

بخش خصوصی داخلی تجربه‌ای در خرید و فروش نفت ندارد
غلامحسین حسن‌تاش کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرگزاری میزان با اشاره ارائه نفت و فراورده‌های نفتی در بورس انرژی اظهار کرد:بحث عرضه انرژی در بورس از سال‌های گذشته مطرح شده و در دوره‌های مختلف اهداف مختلفی مطرح بوده، مثلا در یک دوره هدف رقابت با بورس‌های دیگر دنیا که معاملات آتی انجام می‌دهند و یا برای تامین مالی بوده است، اما در دوره اخیر به نظر می‌رسد که به نوعی هدف دور زدن تحریم بوده است.
این کارشناس انرژی با بیان اینکه از ابتدا شروع به کار بورس انرژی، عدم موفقیت آن قابل پیش بینی بود؛ تصریح کرد:یکی از دلایل عدم موفقیت بورس انرژی این است که نفت در احجام بزرگ معامله می‌شود و بخش خصوصی داخلی توان مالی و نیز توان لجستیکی خرید و انتقال و فروش آن را ندارد.
حسن تاش ادامه داد: در ایران (و اغلب قریب به اتفاق کشور‌های جهان) نفت‌خام متعلق به دولت است و تحریم‌ها هم شامل نفت‌خام تولیدی ایران است که همه می‌دانند که متعلق به دولت است ولذا بخش‌خصوصی هم برای صادرات این نفت‌خام همان محدودیت‌ها و مشکلاتی را دارد که شرکت نفت دارد و فرقی نمی‌کند.
وی افزود: تجربه بسیار اندک بخش خصوصی داخلی در فروش نفت نیز از دلایل مهم عدم استقبال از بورس انرژی است.
حسن تاش گفت: چند محموله محدود تا کنون در بورس عرضه شده و به دلایلی که ذکر کردم مورد استقبال نبوده است و باز تا جائی که اطلاع دارم بعضی موارد اولیه هم معاملات توسط بخش خصوصی نبوده است یعنی احتمالا برای رونق دادن به بورس بعضی از شرکت‌های خصولتی وابسته به خود وزارت نفت وارد معامله شده‌اند، ولی اصل کار به همان صورت قبلی توسط خود شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نفت بورس انرژی نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، تالارهای بورس کالای ایران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه میزبان عرضه ۴۹۳ هزار و ۷۵۳ تن انواع کالا و محصول هستند. عرضه های تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی میزبان عرضه ۱۳۱ هزار و ۳۷۴ تن مواد پلیمری و شیمیایی است. عرضه های تالار محصولات صنعتی و معدنی ۳۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۲۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت، ۱۲ هزار و ۸۶۳ تن نبشی، ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن ورق گالوانیزه، ۸ هزار و ۴۴۰ تن شمش بلوم، ۸ هزار تن ورق سرد، ۵ هزار و ۱۰ تن مس مفتول، ۳ هزار و ۸۲۰ تن ناودانی، ۳ هزار تن ورق قلع اندود، یک هزار و ۲۸۵ تن شمش آلیاژ آلومینیوم و ۶۳۵ تن بیلت آلومینیوم در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه می شود.   ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000IzI

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • این نماد در صف عرضه اولیه قرار گرفت
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد