Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد آریان‌فر امروز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اجرای طرح مزبور از امکانات و نیروی انسانی مستقر در ۳۲ واحد سرجنگلبانی، ۱۳ پاسگاه ویژه منابع طبیعی، پنج پایگاه مقابله با مهار آتش و سه پاسگاه ایست و بازرسی محصولات جنگلی استان گلستان برای حفاظت از جنگل های هیرکانی استفاده می شود.

وی گفت: همچنین از ظرفیت سایر بخش‌ها از جمله ۱۸ تشکل مردم نهاد با ۴۵۰ نیروی آموزش دیده، ۱۳ هزار دانش آموز همیار طبیعت، ۴۳۰ نیروی حفاظتی دارای قرارداد با پنج شرکت در امر حفاظت از جنگل های هیرکانی در حوزه استان گلستان بهره گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: در آینده نزدیک هم دوربین‌های نظارتی به ویژه در جنگل‌های هیرکانی واقع در شرق استان نصب و به صورت لحظه ای حفاظت از این عرصه‌ها تقویت می شود.

وی تقویت نظارت هوایی از جنگل‌های هیرکانی در گلستان را ضروری دانست و گفت: اکنون اداره کل منابع طبیعی در بخش خودرویی و تجهیزات حفاظتی در این عرصه ها تا حدودی تامین بوده ولی برای نگهداری آنها و پرداخت حقوق نیروی انسانی طرف قرارداد شرکتها نیاز به ردیف اعتبار مستمر دارد که در این زمینه باید توجه ویژه تری صورت گیرد.

آریان فر اضافه کرد: برنامه ریزی برای کنترل و نظارت بر فعالیت ها، تقویت امکانات و تجهیزات مقابله، تدارک دوره های آموزشی تخصصی و عمومی، استفاده از ظرفیت رسانه ها و بهره گیری بیشتر از ظرفیت مردم و دستگاه های مرتبط جزو برنامه راهبردی مهم این اداره کل در امر حفاظت از عرصه های منابع طبیعی به ویژه جنگل های هیرکانی استان است.  

به گفته وی اکنون ۷۰ درصد از فعالیت های اداره کل منابع طبیعی گلستان در حوزه حفاظت، پیشگیری از آتش سوزی، مقابله با قاچاق درخت و ممانعت از تصرف اراضی قرار دارد.

طبق داده های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این استان ۴۵۲ هزار هکتار جنگل هیرکانی وجود دارد که محل رویش این عرصه ها در نوار جنوبی استان از نوکنده بندرگز آغاز و تا گلیداغ در شرق گلستان ادامه دارد.

گفتنی است چند روز پیش خلیل آقایی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شیوه نامه نحوه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی را به ادارات کل ‏منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان‌های شمالی از جمله گلستان ابلاغ کرد.‏

ساماندهی و برنامه‌ریزی هدفمند برای ارتقای پوشش حفاظتی، مسئولیت‌سازی برای شرکت‌ها و نیروهای حفاظتی و وحدت ‏رویه در اجرای قوانین و ممانعت از اعمال سلایق متفاوت از اهداف این شیوه نامه ذکر شده است.‏
۱۴ تیر امسال  و در چهل و سومین اجلاس کارگروه میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در باکو (کشور آذربایجان) برگزار شد، مناطقی از جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال تحت نام میراث طبیعی ایران با تأیید اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
این مناطق شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، افراتخته و جهان‌نما در استان گلستان و مناطق  بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشکه‌داران، جنگل رودخان، سیاه رودبار گیلان، منطقه حفاظت شده لیسار گیلان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی و در مجموع منطقه ای به مساحت ۳۰۷ هزار هکتار است که سهم گلستان از این مساحت دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتاری حدود ۲۱ درصد از نوکنده در غرب تا گلی‌داغ در شرق گلستان است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان جنگل های هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۱۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفقود شدن دختر ۲۴ ساله در جنگل دشت شاد میامی/ دستور استاندار سمنان برای جست‌وجوی دقیق

ایسنا/سمنان به‌دنبال مفقود شدن یک دختر جوان در جنگل دشت شاد میامی، استاندار سمنان خواستار بسیج امکانات برای یافتن این دختر ۲۴ ساله شد.

سیدمحمدرضا هاشمی شامگاه سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت طی یک دستور فوری، خواستار بسیج تمامی امکانات و نیروی انسانی، به‌منظور پیدا کردن دختر ۲۴ ساله مفقودی در شهرستان میامی شد.

استاندار سمنان با توجه به اعلام مفقودی این دختر جوان در جنگل دشت شاد شهرستان میامی، ضمن تماس تلفنی با مسئولان‌ مرتبط از جمله فرماندار شهرستان میامی، دستور داد تمامی امکانات، تجهیزات و توان نیروی انسانی موجود به همراه تیم‌های کمکی از سایر شهرستان‌ها و در صورت نیاز از سایر استان‌های همجوار، نسبت به جست‌وجوی دقیق منطقه تا حصول نتیجه اقدام شود.

وی تاکید کرد: از هیچ کوششی در این زمینه به منظور رفع دغدغه‌مندی خانواده این دختر مفقود شده دریغ نشود.

گفته می‌شود، دختر ۲۴ ساله حوالی ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبشهت به قصد پیاده‌روی از منزل خارج شده و به سمت جنگل دشت شاد حرکت کرده ولی تاکنون باز نگشته است. به دنبال اعلام این خبر، نیروهای مردمی و امدادی با استفاده از تجهیزات و امکانات موجود، به‌صورت گسترده عملیات جست‌وجو را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهرداری خواهان بام خرم‌آباد/ چراغ سبز منابع طبیعی استان
  • افزایش تعرض به جنگلبانان در سال جاری
  • فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی اعلام کرد: افزایش تعرض به جنگلبانان در سال جاری
  • مفقود شدن دختر ۲۴ ساله در جنگل دشت شاد میامی/ دستور استاندار سمنان برای جست‌وجوی دقیق
  • مفقودی دختر ۲۷ ساله در دشت شاد کالپوش میامی/ امکانات بسیج شدند
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد