Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در حال حاضر بیشتر جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که اضافه وزن و چاقی بیشتر از کمبود وزن باعث مرگ و میر افراد می‌شود.

معضل چاقی که قابل پیشگیری است، از سال ۱۹۷۵ میلادی در سراسر جهان تقریبا سه برابر شده است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیارد بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر دارای اضافه وزن بوده که از این تعداد بیش از ۶۵۰ میلیون نفر دچار چاقی بوده‌اند. آمارهای این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی هم‌چنین حاکی از اضافه وزن یا چاقی ۴۱ میلیون کودک زیر پنج سال بوده است.

در ادامه چند روش موثر اما غیر معمول برای پیشگیری از چاقی به نقل از سایت "دِ هلثی" آورده شده است:

از بو کردن غذاها خودداری کنید

یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Cell Metabolism نشان داده که احساس بو حداقل در موش‌ها ممکن است نقش مهمی در چگونگی کنترل گرسنگی و سوخت و ساز بدن داشته باشد.

در این مطالعه موش‌هایی که احساس بویایی خود را از دست داده بودند، کالری بیشتری سوزانده و بیشتر وزن کم می‌کردند. این موش‌ها هم‌چنین در مقایسه با موش‌هایی که احساس بویایی داشته و به همان مقدار غذا می‌خوردند، حساسیت بیشتری به انسولین داشته‌اند.

محققان برای اثبات ادعای خود مبنی بر تاثیر بو کردن بر چاقی از موش‌هایی که احساس بویایی قوی‌تری داشته در مطالعه خود استفاده کردند. این موش‌ها وزن بیشتری پیدا کردند و چاق شدند.

با این حال هنوز به تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی استفاده از حس بویایی برای کنترل وزن لازم است.

وعده صبحانه را بزرگتر از شام بخورید

در مطالعه‌ای یک گروه از زنان چاق برای وعده صبحانه ۷۰۰ کالری، برای وعده ناهار ۵۰۰ کالری و برای وعده شام ​​۲۰۰ کالری دریافت کردند. گروه دیگری نیز همان غذاها را خوردند اما در هر صبحانه ۲۰۰ کالری، در هر ناهار ۵۰۰ کالری و در هر شام ۷۰۰ کالری دریافت کردند. بعد از گذشت ۱۳ ماه گروه اول حدود هشت کیلوگرم کاهش وزن داشتند اما گروه دوم تنها شاهد سه کیلوگرم کاهش وزن بوده‌اند.

از کارهای خانگی برای سوزاندن کالری استفاده کنید

درهم و برهم بودن خانه را به یک چالش برای لاغری تبدیل کنید. با مرتب کردن خانه و بالا و پایین رفتن از پله‌های ساختمان برای انجام کارهای خانه‌ فعالیت خود را به طور روزانه افزایش دهید. در هر بار تلاش برای مرتب کردن خانه مقدار زیادی کالری می‌سوزانید.

یک آینه روبروی صندلی غذاخوری خود نصب کنید

یک مطالعه نشان داده که غذا خوردن در مقابل آینه باعث کاهش حدود یک سومی میزان مصرف غذا در افراد می‌شود. به نظر می‌رسد دیدن تصویر خود به هنگام غذا خوردن مانع خوردن بیش از حد غذا در افراد می‌شود.

از غذای خود عکس بگیرید

به جای نوشتن وعده‌های غذایی خود، از آن‌ها عکس بگیرید. این کار ممکن است به محدود کردن میزان کالری دریافتی شما کمک کند. متخصصان تغذیه اعتقاد دارند عکس گرفتن از وعده‌های غذایی و نگاه مجدد به آن‌ها می تواند باعث شود افراد به کاهش میزان کالری دریافتی خود بیشتر فکر کنند.

در رنگ بشقاب غذای خود تجدید نظر کنید

محققان دریافته اند که افراد ممکن است در برخی از بشقاب‌ها با برخی از رنگ‌ها غذای کمتری بخورند.  برای مثال در یک مطالعه مشخص شد افرادی  هنگامی که در یک بشقاب سفید غذا می‌خورند نسبت به زمانی که در یک بشقاب سیاه و قرمز یا قرمز با همان ابعادغذا می‌خورند، غذای کمتری می‌خورند.

قبل از شام سوپ بخورید

بسیاری برای دریافت کمتر کالری پیش از شام یک بشقاب سالاد می‌خورند اما در صورتی که اهل خوردن سالاد و سبزیجات نیستید می‌توانید از خوردن یک کاسه سوپ پیش از شام برای کاهش میزان وعده اصلی خود استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده افرادی که سوپ کم کالری و غلیظی قبل از ناهار خورده بودند، در مقایسه با افرادی که اصلاً سوپ نخورده بودند در طول وعده غذایی ۲۰ درصد کمتر غذا خوردند. به علاوه افرادی که سوپ خورده بودند در پایان غذا احساس گرسنگی کمتری داشتند.

در اتاق کاملا تاریک بخوابید

خواب کامل در شب یکی از بهترین راه‌های کنترل اشتها و کاهش خطر افزایش وزن است اما خوابیدن در اتاق روشن ممکن است بر وزن شما تاثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد موش‌هایی که در محیط‌هایی با چراغ روشن یا روشنایی کم مانند چراغ خواب یا تلویزیون روشن می‌خوابیدند در مقایسه با موش‌هایی که در تاریکی مطلق می‌خوابیدند بیشتر دچار گرسنگی در ساعات غیر معمول و اختلال در سیگنال‌های متابولیکی می‌شدند که بر میزان گرسنگی آن‌ها تاثیرگذار بود. بنابراین برای کاهش وزن سعی کنید در تاریکی مطلق بخوابید یا هنگام خواب از چشم‌بند استفاده کنید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: چاقی سبزیجات سوخت و ساز بدن کاهش وزن لاغری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۲۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا

به گزارش صدای ایران از انتخاب،محمدجواد ظریف می‌گوید در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آنها صدام بود. آنها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند.

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم.

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد.

وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند.

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است.

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند.

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم.

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند.

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم.

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند.

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

دیگر خبرها

  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • وزیر ارتباطات: رفع فیلتر صرفا با امضای رئیس جمهور؟ توصیه می‌کنم دوباره قانون را بخوانید
  • میوه‌هایی که به فرایند کاهش وزن کمک می‌کند
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!/ نمادی که می توانست نهاد شود اما نشد
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است