Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:29:08 GMT

هند و چین به دنبال احیای روابط دو جانبه

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۴۳۴۶

هند و چین به دنبال احیای روابط دو جانبه

شبکه خبری " ان دی تی وی" روز جمعه اعلام کرد: این دومین دیدار غیر رسمی رهبران پر جمعیت ترین کشور های جهان است. اولین دیدار مودی و شی جین پینگ در آوریل ( فروردین - اردیبهشت ) سال ۲۰۱۸، در شهر ووهان چین برگزار شد. 

این دیدار در شرایطی برگزار می شود که چین از یک سو با امریکا درگیر جنگ تجاری گسترده  است و از سوی دیگر با اعتراضات هنگ کنگ روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین هند با رکود اقتصادی که در شش سال گذشته بی سابقه بوده مواجه شده است. دهلی نو به حمایت چین از موضع پاکستان در مقابل تصمیم هند برای لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر اعتراض کرده است.

اما به گفته مقامات هندی و چینی احتمالا مساله کشمیر در مذاکرات میان نخست وزیر هند و رییس جمهوری چین مطرح نخواهد شد.

جیانگ جینگکوی رییس موسسه مطالعات جنوب آسیا در دانشگاه پکینگ گفت: اولویت این دیدار، احیای روابط دو جانبه و عبور از مساله کشمیر و تنش های مرزی خواهد بود.

مذاکرات تجاری

تجارت، به خصوص طرح همکاری جامع اقتصادی منطقه ای در مرکز توجه رهبران دو کشور خواهد بود. چین دومین شریک بزرگ تجاری هند محسوب می شود. ارزش کنونی مبادلات بازرگانی  دو کشور ۸۷ میلیارد دلار محاسبه شده است که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ این میزان به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

هند برای پیوستن به گروه همکاری جامع اقتصادی منطقه ای تحت فشار قرار دارد.  طرح همکاری جامع اقتصادی منطقه ای قصد دارد به بزرگ ترین گروه تجاری در جهان تبدیل شود.

هند با نگرانی به عضویت در این گروه نگاه می کند چرا که این همکاری  از یک سو می تواند موجب ورود کالاهای ارزان چین به بازار داخلی شود  و از سوی دیگر عدم توازن تجاری ۵۵ میلیارد دلاری میان هند و چین را افزایش دهد. در حال حاضر توازن تجاری به نفع چین است.

اختلاف ها میان هند و چین امری تازه نیست و کارشناسان معتقدند که دیدار روز های جمعه و شنبه مودی با شی جین پینگ احتمالا این اختلاف ها را رفع نخواهد کرد.

هراش پانت استاد روابط بین الملل در دانشگاه کینگز لندن گفت: حمایت بی چون و چرای پکن از پاکستان در ارتباط با کشمیر یکی از چالش های پیش روی دیدار نخست وزیر هند با رییس جمهوری چین است. اما هند باید روابط خود با چین را گسترش دهد  دیدار رهبران دو کشور در راستای رسیدن به این هدف انجام خواهد شد.

تنش های مرزی

درست چند روز پیش از دیدار مودی و شی جین پینگ، پکن میزبان عمران خان نخست وزیر پاکستان بود. شی جین پینگ پاکستان را متحد راهبردی و همه جانبه چین دانست و اعلام کرد که کشورش از منافع و نگرانی های پاکستان در کشمیر حمایت می کند.

وزارت امور خارجه هند در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که کشمیر بخش جدایی ناپذیر دهلی است و سایر کشورها نباید در خصوص امور داخلی هند اظهار نظر کنند.

اختلافات مرزی هند و چین  از شرق لداخ تا ایالت اروناچال پرادش واقع در شمال شرق هند  گسترده شده است. این منطقه به طور مکرر شاهد نفوذ و رویارویی نیروهای نظامی دو کشور به دلیل درک متفاوت از مرز مورد اختلاف است. سایر مناطق مورد اختلاف هند و چین در لداخ شامل بلندی های تریگ، دومچله، چومار، اسپنگور، و دریاچه پان گونگ می شوند.

چین در سال ۲۰۱۷ در اقدامی تصمیم گرفت در یک منطقه  به نام "دوکلم" که توسط بوتان،کشور حامی هند، کنترل می شود نفوذ کند.

تنش مرزی سال ۲۰۱۷  بین چین ،هند و بوتان که حدود سه ماه به طول انجامید و پس از عقب نشینی نیروهای دو کشور از دوکلم پایان یافت.

چین ایالت اروناچال پرادش را به عنوان تبت جنوبی می داند و آن را بخشی  از خاک خود اعلام  کرده و  همچنین از صدور روادید برای مردم ایالت ارناچال پرادش خودداری می کند.

این درحالی است که هند منطقه توانگ در ایالت ارناچال پرادش را بخش جدایی ناپذیر این ایالت و در نتیجه بخشی از خاک خود می داند و اعلام کرده است که این منطقه از سال ۱۹۵۰ تاکنون هر ساله  در پارلمان های ایالتی و مرکزی نماینده داشته است.

هند همچنین  مدعی است که چین هم ۳۸ هزار کیلومتر مربع از فلات "اکسای" چین را به تصرف خود درآورده است.

دهلی نو و پکن از سال 2003 میلادی تاکنون 19 بار در خصوص اختلافات مرزی گفت و گو کرده اند اما این مذاکرات تا کنون نتیجه ای نداشته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۴۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری تالاب گرده‌قیت از مدتی قبل و با استفاده از آب رودخانه «گدار» شروع شده و هم اکنون با ورود ۲ میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از این مساحت این تالاب احیا شده است.

وی اضافه کرد: احیای این تالاب در این فصل که پرندگان مشغول لانه‌سازی و جوجه‌آوری هستند، از اهمیت ویژه‌ای برای میزبان از پرندگان مهاجر و بومی برخوردار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری این تالاب تا اوسط خرداد‌ماه که رودخانه «گادر» در این منطقه جریان داشته باشد، ادامه دارد و پیش بینی می‌شود بیش از ۲ میلیون مترمکعب دیگر آب وارد تالاب شود.

وی از همراهی و همکاری جوامع محلی پیرامون این تالاب به ویژه کشاورزان و باغداران در احیای این تالاب قدردانی کرد و افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از منابع آب، خاک و هوا دارند و برای حفاظت از آنها با همه عوامل همکاری لازم را داشته باشند.

تالاب گرده‌قیت و میمند یکی از تالاب‌های جنوب دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود ۶۰۰ هکتار در ۷ کیلومتری شمال نقده از جاده ارومیه -مهاباد قرار دارد از ۲۵ سال قبل خشک شده بود، این تالاب از سوی سازمان محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • صهیونیست‌ها در مخمصه!
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان