Web Analytics Made Easy - Statcounter

عنایت الله رحیمی شامگاه جمعه در آیین بزرگداشت روز حافظ افزود: در نگاه حکمت آمیز حافظ عشق گوهری ترین سرمایه انسان است و حافظ همواره از منظر عشق به انسان می نگرد و عشق همان کیمیایی است که حافظ را محبوب دل ها کرده و خلق را به تحسین او واداشته است.
استاندار فارس گفت: حافظ بر پایه مهرورزی آسایش دو گیتی را در مروت و مدارا می بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رحیمی افزود: اگر امروز عاشقانه به هستی نگاه می شد و اندیشه ها و مکتب ها و مذهب ها به این درک صمیمانه عنایت داشتند چه جهان دل انگیزی ماوای انسان و انسانیت می شد و در این صورت چه دشمنی ها که به دوستی ها بدل نمیگشت.
وی ادامه داد: امروز بشر بیش از هر زمانی نیازمند عقلانیت، معنویت و عشق ورزی است و بدون توجه به ارزش دوست داشتن شوربختانه آتش نفرت و نفرین و خونریزی شعله ور تر می شود و حل این مشکل قطعا به دست طبیبان، هنرمندان و فرهنگورانی است که از حافظ و سعدی می آموزند.
استاندار فارس گفت: در نگاهی دیگر به شعر و اندیشه حافظ، کرامت انسانی در باور او نمایان می شود و جایگاه رفیع می یابد.
رحیمی افزود: ریاستیزی حافظ یکی از کلیدی ترین عناصر برای رمزگشایی از فلسفه اخلاق گرایی اوست و در حوزه اخلاقیات فردی و اجتماعی حافظ دردمند و اصلاح گر است.
وی ادامه داد: جامعه بشری آن زمان آسمانی و آرمانی می شود که اخلاق در آن بیشترین رشد را داشته باشد، چه بسا که ظاهر اجتماع به آثار طاعات و عبادات آراسته باشد اما باطن آن از ارزش و اخلاق و سجایای معرفتی تهی باشد و این دور شدن از دین و آیین پیامبران از جمله پیامبر مکرم اسلام است.
استاندار فارس گفت: باید در کنار حافظ به طراوت معرفت و زیبایی عشق به دلربایی معنویت و والایی اخلاق و گره گشایی شعر و ادب ایمان بیاوریم و با تمام وجود در یابیم که پس از قرن های قرن کسی هنوز محبوب دل هاست که عشق ورزی را برای انسان به ارمغان آورده است.
رحیمی افزود: کسی می تواند مرزهای جغرافیایی و تاریخی و فکری و مذهبی درنوردند که اندیشه اش از خامی و تعصب و نژادپرستی و ریاکاری و ظاهرسازی پاک و مبرا باشد.
جمشید جعفر پور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این مراسم گفت: هنر حافظ به جز از لحاظ صنعت شعر که در اوج فصاحت و بلاغت است قابلیت بی نظیر چندلایگی و تحمل تفاسیر متعدد و تاب آوری برداشت های متنوع و گاه متضاد است.
وی افزود: دوران سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی پرتلاطم قرن هشتم سبب شد حافظ زبان رمز آلود و پرابهام و ایهام را اختیار کند تا هر کس به فراخور درک خود بهره برد.
وی ادامه داد: در زمان حافظ برخی شریعت را وسیله دستیابی به مطامع دنیوی قرار دادند، اینکه بخش اعظمی از اشعار حافظ در مزمت زهد ریاحی و کاسب کاری دینی است از شرایط اجتماعی آن زمان ناشی می شود.
۹۲۵۴ /۱۸۷۶ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حافظ شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۵۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند این در حالیست مهف مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابر‌ها را ندارند.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابر‌ها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

 

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می‌توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می‌تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد.

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند.

دیگر خبرها

  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • ۱۰۰۰ برنامه در فارس طی دهه کرامت اجرا می‌شود
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • خلاصه بازی آلومینیوم و پرسپولیس؛ بدون شک بهترین بازی سال‌های اخیر ایران + ویدئو