Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@04:27:11 GMT

حافظ در حافظه جهانی ماندگار است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۵۷۴۴

حافظ در حافظه جهانی ماندگار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حافظ انتقال‌دهنده معنی نیست، حافظ مولد معنا هم نیست؛ حافظ معنای خامی را فراوری و مخاطب آن محتوای خام را پخته می‌کند نکته مهم دیگر این است که حافظ در حافظه جهانی مانده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سید عباس صالحی امشب در مراسم یادروز حافظ اظهار داشت: حافظ را باید از زاویه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد چراکه وی بعد از شش و نیم قرن هنوز در خاطر مردم زندگی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاعران زیادی داشته‌ایم اما بی‌گمان می‌توان گفت که حافظ مردمی‌ترین آنها بوده است.

وی گفت: به راستی چگونه است که هنوز در حوزه نشر دیوان حافظ هر سال ده‌ها دیوان حافظ با چاپ‌های مختلف منتشر می‌شود؟ کمتر ایرانی است که چند بیت از حافظ به خاطر نداشته باشد. حافظ در متن و حاشیه زندگی ما ایرانیان بوده است.

صالحی افزود: به نظر می‌آید که حافظ به خودآگاهی ما کمک کرده است چراکه تن آگاهی کار آسانی است، اما خودآگاهی کار دشواری است و این جاست که ما با حافظ خط ارتباطی پیدا می‌کنیم. ساعت‌ها می‌توان در این رابطه سخن گفت که چگونه هر کس در آینه حافظ می‌تواند خودش را ببیند و خودش را تفسیر کند.

وزیر ارشاد اسلامی بیان کرد: نکته دیگری که ما را به حافظ نزدیک می‌کند، این است که حافظ سنگ صبور دردها و رنج‌های ماست. ما در فضای حافظ آرامش می‌گیریم و امید می‌یابیم. حافظ می‌تواند به ما برای آرام بودن کمک کند. نکته دیگری که حافظ را در اذهان عمومی تعریف می‌کند این است که حافظ تنها یک شاعر نیست بلکه وی یک رسانه با ویژگی نقادانه است.

وی عنوان کرد: نقدهای او فراتاریخی است و می‌توان او را یک منتقد و مصلح اجتماعی پنداشت، حافظ به عنوان یک مصلح اجتماعی قرن‌های متمادی با مردم زندگی کرده است. حافظ انتقال‌دهنده معنی نیست، حافظ مولد معنا هم نیست. حافظ معنای خامی را فراوری و مخاطب آن محتوای خام را پخته می‌کند. نکته مهم دیگر این است که حافظ در حافظه جهانی مانده است.

صالحی بیان کرد: اروپا و غرب که از قرن 17 با حافظ آشنا هیچ گاه خودشان را از اشعار وی گسسته نکرده‌اند. به نظر می‌آید که ما جایگاه بین‌المللی حافظ را در جهان بشناسیم. امسال در 200مین سالگرد می‌توان بابی را که او بین حکمت شرقی و غربی گشود، بیش از پیش بگشاییم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیدعباس صالحی دیوان حافظ اشعار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۵۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در تاریخ ماندگار شد / آرسنال چلسی را با 5 گل به توپ بست +فیلم

آرسنال در هفته بیست و نهم لیگ برتر انگلیس برابر چلسی به یک پیروزی پرگل رسید.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، تیم‌های آرسنال و چلسی از ساعت ۲۲:۳۰ سه‌شنب شب در چارچوب هفته بیست‌ونهم لیگ برتر انگلیس به مصاف هم رفتند.

دو تیم بزرگ لندن در حالی روبروی هم قرار گرفتند که آرسنال برای تثبیت صدرنشینی به دنبال سه امتیاز در این بازی خانگی بود. در سوی دیگر چلسی هم با وجود اینکه از جمع مدعیان این فصل دور افتاده است اما برای اعاده حیثیت نمی‌خواست دست خالی از نبرد با توپچی‌ها خارج شود.

آرسنال برخلاف پیش‌بینی‌ها اما کار سختی در این مسابقه نداشت و در حالی که ۴ دقیقه از شروع بازی گذشته بود، لئاندرو تروسار، آرسنال را یک بر صفر پیش انداخت‌.نیمه اول با همین تک به سود آرسنال به پایان رسید.

آتش‌بازی اصلی توپچی‌ها در نیمه دوم آغاز شد و بن وایت در دقایق ۵۲ و ۷۰ و کای هاویتزر در دقایق ۵۷ و ۶۵، ۴ بار دیگر دروازه چلسی را باز کردند تا آبی‌های لندن شب تلخی را تجربه کنند.

در نهایت آرسنال با نتیجه پرگل ۵ بر صفر چلسی را شکست داد و با ۷۷ امتیاز جایگاهش را در صدر تثبیت کرد.

چلسی هم ۴۷ امتیازی و در رده نهم قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟
  • گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار
  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • در تاریخ ماندگار شد / آرسنال چلسی را با 5 گل به توپ بست +فیلم
  • (تصویر) یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه
  • آنروا تنها سازمانی است که توان توزیع کمکها را در غزه دارد
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟