Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر لزوم ورود قوی وزارت نفت برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی علیرغم خروج چین از این پروژه گفت که باید با اعتمادسازی و دادن تضامین لازم به مردم آن‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری کنیم.

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی از وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از خروج کامل شرکت ملی نفت چین از قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی گفت: با خروج چین از فاز ۱۱ پارس جنوبی کار مقداری سخت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از لحاظ تأمین سرمایه طبق محاسبات قبلی این فاز حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. همچنین موضوع تکنولوژی در میان است. در قرارداد قبلی با شرکت توتال بر بحث انتقال دانش تأکید شده بود، آن‌ها متعهد بودند دانش و تجهیزات در اختیار ما قرار دهند چون چاه‌های پارس جنوبی بعد از حدود چهار سال افت فشار پیدا کرده و بعد از آن تولید کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ما در بهره‌برداری از گاز در منطقه مشترک از کشورهای همسایه جلو افتاده‌ایم اما اگر از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته در ادامه راه استفاده نکنیم احتمال برهم خوردن توازن وجود دارد.

قره‌خانی ادامه داد: قرارداد ما با توتال ۲۰ ساله بود تا اگر بعد از سه‌، چهار سال استفاده از چاه‌ها افت فشار پیدا کرد آن‌ها این مشکل را رفع کرده و در عین حال هم به اصل سرمایه خودشان دست پیدا کنند، به همین دلیل توتال ناگزیر به استفاده از تکنولوژی‌های جدید بود و اینکه این تکنولوژی و دانش را وارد کشور کند. ما در قرارداد تأکید داشتیم که بازپرداخت‌ها از طریق چاه‌های فاز ۱۱ بوده و درآمد دیگری از سایر چاه‌ها وجود نداشت. از این طریق می‌توانستیم دانش فنی روز را هم داشته باشیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به خروج توتال از این پروژه و اکنون خارج شدن چین باید راه‌های جایگزین برای انجام فاز ۱۱ پارس جنوبی را بررسی کرد. در قرارداد ذکر شده بود که در صورت عقب‌نشینی توتال، شرکت CNPC جایگزین می‌شود، یعنی ۵۱ درصد از سهم توتال، ۳۰ درصد سهم CNPC و ۱۹ درصد سهم پتروپارس بود. در آن قرارداد CNPC می‌توانست سهم توتال را در اختیار بگیرد. بعد از گذشت زمان CNPC با تهدید و تحریم آمریکا مواجه شد. آن‌ها پروژه‌های زیادی در دنیا دارند که به طریقی با آمریکا مرتبط است. به هر حال تهدیدها اثرگذار بود و آن‌ها از ایران رفتند. قطعا در این شرایط باید خودمان کار را جلو ببریم.

وی توضیح داد: ممکن است در برخی قسمت‌ها کار سختی داشته باشیم چون تأمین منابع مالی از طریق دولت امکان‌پذیر نیست. می‌توان از طریقی همچون پذیره‌نویسی در بورس و جلب اعتماد مردم از سرمایه‌های آن‌ها و دلارهای انباشته شده برای تأمین سرمایه و ارز استفاده کرد مشروط به شفاف بودن و مشخص بودن سود مردم و اینکه تضامین خاص به مردم داده شود. اگر این کار سود اقتصادی معینی داشته باشد می‌توان منابع مالی آن را از این طریق تأمین کرد.

قره‌خانی با اشاره به مانع بعدی یعنی لزوم داشتن دانش فنی و تجهیزات روز در ادامه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: در ابتدای کار احتیاجی به دانش فنی روز و تجهیزات آنچنانی نیست. با توجه به اینکه ما تجربه تحریم‌های قبلی را هم داشتیم. در پالایشگاه ستاره خلیج فارس همین شرکت‌ها آمدند و بعد رفتند. وزارت نفت آن زمان مکلف شد وارد میدان شده و کار را انجام دهد. کمک‌هایی از طریق صندوق توسعه ملی و بخش‌های مختلف صورت گرفت. امروز این پالایشگاه در روز ۴۵ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالای ۹۰ درصد و دارای استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌کند. اگر آن روز زانوی غم گرفته و کار را رها می‌کردیم امروز به این شرایط نمی‌رسیدیم که قدرت مانورمان بالا رفته و حرفی برای گفتن داریم.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه «در شرایط فعلی باید وزارت نفت قرص و محکم پای کار آید»، افزود: دادن تضامین لازم و اطمینان به مردم جهت سرمایه‌گذاری در این پروژه ضروری است. بعد از آن می‌توانیم تجهیزات را تأمین کرده و کار را جلو ببریم. البته که حدود ۶۰ درصد تجهیزات را می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم. شاید تنها احتیاج به وارد کردن مواد اولیه باشد که برای آن ارز نیاز داریم.

قره‌خانی درباره ورود سپاه برای تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: من کاری ندارم که قرار است کدام نهاد و ارگان وارد شود بلکه تأکید بر آن است که وزارت نفت باید پای کار آید و همچون پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس کار را جلو ببرد که آن پروژه را هم بخشی را سپاه و بخشی را شرکت‌های دیگر انجام دادند. کار خیلی بزرگی بود که از طریق شرکت‌های مختلف پیش رفت.

وی درباره تأثیر خروج چین از فاز ۱۱ پارس جنوبی بر روی تولید انرژی به خصوص بهره‌برداری گاز از میدان‌های مشترک با همسایگان گفت: فاز ۱۱ برای میعانات گازی است که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده که در مرحله طرح و نقشه و برنامه‌ریزی است. یعنی در فاز صفر قرار داریم. در این فاز توتال هزینه جزئی ۵۰ میلیون دلاری کرد و رفت که هزینه‌های انجام شده هم برای ما مانده است.

وی افزود: فاز ۱۱ دقیقا در نقطه صفر است. آن طرف آمریکایی‌ها برای قطر گاز استخراج می‌کنند. گاز سیال است و از زیر زمین می‌رود. به نسبتی که هر طرف بهره‌برداری بیشتر کند نفع بیشتری هم می‌برد. شاید از این منظر ضربه بخوریم چون ما زیرساخت‌های لازم را در عسلویه ایجاد کرده و ضمن سرمایه‌گذاری بازار مصرف ایجاد کردیم ولی هنوز اصل گاز آورده نشده است ولی با این وجود ما می‌توانیم این پروژه را راه بیندازیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فاز 11 پارس جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۶۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۴ همت در پروژه های بندری سرمایه گذاری می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ارگان‌های دریایی از سابق طولانی برخوردار هستند و دارای تجربیات بسیاری در حوزه دریایی هستیم، گفت: مجموعه ناوگان کشتیرانی ما در منطقه بزرگ‌ترین است و صنایع ما در حوزه دریا رشد کرده‌اند و توانسته‌ایم کشتی بسازیم و به کشورهای دیگر تحویل دهیم.

وی با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از محل منابع داخلی خود در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۸ همت پروژه، در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۲ همت پروژه و در سال ۱۴۰۲ معادل ۵۳ همت پروژه سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۹ همت پروژه سرمایه‌گذاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی بخش غیردولتی در بنادر کشور طی سه سال گذشته، بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ معادل ۴ همت پروژه، در سال ۱۴۰۱ معادل ۲ همت پروژه و در سال ۱۴۰۲ معادل ۳ همت پروژه از سوی بخش خصوصی در بنادر کشور مدنظر قرار گرفته و در سال ۱۴۰۳ نیز ۵۵ همت پروژه از سوی بخش غیردولتی به منظور سرمایه‌گذاری در بنادر کشور، تعریف شده است.

این مقام مسؤول با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در بنادر کشور توسط سازمان بنادر و بخش غیردولتی طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲ همت پروژه، در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۴ همت پروژه، در سال ۱۴۰۲ معادل ۵۶ همت پروژه مدنظر قرار گرفته است و در سال ۱۴۰۳ نیز معادل ۱۵۴ همت پروژه سرمایه‌گذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی و بخش غیردولتی، تعریف شده است.

وی مهم‌ترین پروژه‌های اجرا شده سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم را تشریح کرد و اظهار داشت: ساخت و بهره‌برداری از فاز ۳ پایانه کانتینری مجتمع بندری شهید رجایی، ساخت و تکمیل بندر چند منظوره خمیر، افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به منظور پذیرش کشتی‌های ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU، احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن، ساخت و تکمیل بندر چندمنظوره سیریک، ساخت و تکمیل بندر چند منظوره اروندکنار، ساخت و بهره‌برداری از ۵۰ فروند انواع شناورهای دریایی و تجهیزات دریایی در داخل کشور از جمله اقدامات مهم انجام شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تجهیز بنادر کشور به تعداد ۱۵۰ دستگاه انواع تجهیزات بندری توسط بخش غیردولتی، خرید و بهره‌برداری از ۳۳ فروند شناور جدید در دریای خزر، ساخت و بهره‌برداری از ۵۵۰ هزار تن انواع ترمینال‌های مکانیزه غلات، جذب بیش از ۷۵ همت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بنادر، ساخت بندر مسافری چمخاله، ساخت بندرگاه نخل ناخدا، ساخت و بهر برداری از بندر ابوموسی، توسعه سواحل مکران و نیز ساخت ترمینال مسافری همراه با اسکله بندر بوشهر از دیگر اقدامات مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

صفایی در مورد مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد: جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی خارجی، ساخت بندر گناوه، ساخت کشتی‌سازی و سیلوهای غلات در بندر انزلی، ساخت بندرگاه ریگ، طراحی و تولید نرم‌افزار جامع بندری، ساخت اسکله (رو-رو) ریلی کانتینری و سیلوی غلات بندر امیرآباد، ساخت منطقه بزرگ مسافری و گردشگری در بندرعباس، ساخت سیلوهای غلات و تجهیزات بندری و دریایی بندر امام خمینی (ره) و سرمایه‌گذاری چین از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام همسو با توسعه دریا محور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی است.

کد خبر 6099691 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی پارس ایر به پروازهای خراسان جنوبی پیوست
  • دولت سیزدهم نویدبخش اجرای پروژه‌های شاخص در خراسان جنوبی است
  • اجرای طرح نهضت ملی مسکن و توسعه حمل‌ونقل دو وظیفه اصلی راه و شهرسازی است
  • توسعه روابط خارجی خراسان جنوبی در دستور کار است
  • خرید دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور /با متخلفان برخورد شود
  • تلاش نفوذی ها برای خروج راه آهن از ریل توسعه و مشارکت مردمی
  • ۱۵۴ همت در پروژه های بندری سرمایه گذاری می شود
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته
  • سرمایه‌گذاری ۹۷۹ میلیارد تومانی‌ در صنعت برق خراسان جنوبی
  • بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم