Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیای تجارت اولین معرف هر برندی، نام آن است، تمام شرکت‌های بزرگ دنیا تلاش می‌کنند تا نامی کوتاه، خوش‌آوا و با معنی را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنند، زیرا اولین اسم و اولین تاثیرگذاری در مخاطبان توسط نام یک شرکت صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کسب‌و‌کار‌های بزرگ، بسیاری از نام‌ها از واژه‌ای بومی و با معانی جذاب انتخاب شده تا نشان دهنده اصالت و قدرت شرکت و برند آن حوزه باشد. ما نیز در طی دو گزارش قصد داریم تا به معنی، اصالت و داستان پشت نام‌های شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری بپردازیم، شرکت‌های نرم افزاری، سخت افزاری، تولید کننده تلفن هوشمند و تجهیزات ارتباطی، همچنین سایت‌های اینترنتی مختلف جزو گزارش ما خواهند بود. با بخش اول گزارش، با ما همراه باشید:

شرکت Samsung

سامسونگ در زبان کره‌ای یک معنی واضع دارد، این کلمه به معنای "سه ستاره" است و حتی لوگوی ابتدایی این شرکت نیز از سه ستاره تشکیل می‌شد، اما در حال حاضر بیضی آبی رنگ که در میان آن نام سامسونگ به چشم می‌خورد به نوعی نماد آسمان و ستارگان میان آن است. اما نکته بسیار جالب آن است که این شرکت در ابتدای فعالیت خود محصولاتی مانند ماهی خشک، سبزیجات، میوه و نودل را به فروش می‌رساند. البته سامسونگ از همان ابتدا به دنبال حضور در بازار‌های مختلف بود و در ادامه راه خود لوازم الکتریکی، خانگی و تلفن هوشمند نیز به فروش می‌رساند. در سال ۱۹۶۸ آن‌ها به جمع پنج تولید کننده برتر لوازم الکتریکی در جهان پیوستند و حال نیز چندین سال است که به عنوان برترین شرکت حوزه تلفن همراه به شمار می‌آید.

شرکت Nokia

احتمالا این موضوع را نمی‌دانستید، اما نوکیا نام یک شهر در فنلاند است. این برند در ابتدای راه خود در سال ۱۸۶۵ اصلا در حوزه قطعات الکتریکی فعالیتی نداشت و به شرکت چوب‌بری و تهیه خمیر چوب مشهور بود. کارخانه این شرکت در شهر نوکیا و در کنار رودخانه Nokianvirta افتتاح شد که نام نوکیا نیز به همین جهت برای این شرکت انتخاب شد. نوکیا در ادامه راه خود در پنج حوزه لاستیک، کابل، جنگل‌داری، الکترونیک و تولد قدرت فعالیت داشت. اما همانطور که می‌دانید در بخش الکترونیک و به‌خصوص تلفن هوشمند و ارتباطات، زمانی به قدرت بی‌رقیب در دنیا تبدیل شد. حال نیز نوکیا به شرکت HMD فروخته شده و به دنبال آن است تا به بازار تلفن هوشمند بازگردد.

شرکت Apple

این که اپل در زبان انگلیسی به معنای "میوه سیب" است را همه می‌دانیم، اما چرا سیب؟ آن هم یک سیب گاز زده؟ طی مصاحبه‌ای که از استیوز جابز جوان در اینترنت وجود دارد، نام این شرکت به صورت اتفاقی یا شاید به دلیل بچه‌گانه‌ای اپل گذاشته شد. استیو جابز در مصاحبه خود گفت که به سیب علاقه زیادی داشت، همچنین او پیش از کار در اپل، در شرکت آتاری کار می‌کرد به همین دلیل دوست داشت نام شرکت جدیدش، در فهرست شرکت‌های فناوری به ترتیب حروف الفبا انگلیسی، اول باشد و پیش از آتاری قرار گیرد. به همین دلیل شرکت اپل که در ابتدا قرار بود نامش مارتیکس الکترونیک باشد به نام اپل کامپیوتر و سپس به اپل تغییر پیدا کرد. نام اپل یک پیشنهاد ساده بود که مطرح شد و همه آن را قبول کردند.

شرکت LG

مانند اکثر شرکت‌های این فهرست، ال‌جی نیز اولین نام شرکت حوزه الکتریک کره‌ای نبود، این شرکت در ابتدا با نام GoldStar فعالیت می‌کرد، از طرفی یکی از شرکت‌های هم‌کار و زیر مجموعه گلدستار با نام Lucky فعالیت می‌کرد. با ادغام این دو شرکت در سال ۱۹۹۵، حرف اول نام دو شرکت برای نام جدید شرکت انتخاب شد، ال‌جی با لوگو و تیم جدید به فعالیت خود ادامه دارد. همچنین شعار همیشگی این شرکت نیز کلمه "Life’s Good" است که دو حرف اول کلمات آن از L و G تشکیل شده است. به همین دلیل ساده، غول فناوری کره‌ای ال‌جی نامیده می‌شود.

شرکت HTC

اکثر مردم بر این باور هستند که HTC مخفف نام قبلی این شرکت یعنی High-Tech Computer است، البته این یکی از دلایل است، اما HTC معنای دیگری نیز دارد. در سال ۱۹۹۷ مدیرعاملان فعلی این شرکت یعنی H.T. Cho و Cher Wang تصمیم گرفتند تا نام شرکت را از حروف اول نام‌های خود انتخاب کنند، بنابر این H، T و C در کنار هم قرار گرفتند و HTC را تشکیل دادند.

شرکت Spotify

هرچند اسپاتیفای یک شرکت سوئدی است، اما این نام در زبان سوئدی هیچ معنایی ندارد. درواقع اسپاتیفای یک کلمه بی معنی و خوش‌آوا است که به عنوان نام این شرکت انتخاب شد.Daniel Ek و Martin Lorentzon بنیانگذاران این سرویس بزرگ استریم موسیقی توضیح دادند که به دنبال کلمه‌ای بودند که در دامنه گوگل ثبت نشده باشد و نامی منحصر به فرد باشد. پس از انتخاب نام اسپاتیفای، این نام به دو کلمه SPOT و IDENTIFY ربط داده شد.

شرکت Nintendo

شرکت نینتندو به همراه سونی دو غول بازی‌های ویدئویی ژاپنی هستند که در تمام دنیا طرفدار دارند. نام نینتندو در اصل به صورت جداگانه و بخش‌بخش معنا دارد و برای یافتن آن باید به سراغ کتب قدیمی و اساطیری ژاپنی رفت، اما به صورت کلی در زبان ژاپنی به معنای بخت، اقبال و سرنوشت است. این شرکت قبل از تولید کنسول و بازی‌های ویدئویی نیز به ساخت وسایل حوزه سرگرمی مشغول بود و بازی‌های کارتی و رومیزی تولید می‌کرد.

شرکت Amazon

بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان در ابتدا قرار بود با نام Cadabra که از کلمه abracadabra (کلمه‌ای که شعبده‌باز‌ها در هنگام اجرای حقه‌های خود به کار می‌برند، مانند اجی‌مجی‌لاترجی) جف بزوس مالک آمازون که در ابتدا برنامه داشت یک کتاب‌فروشی آنلاین را افتتاح کند، می‌خواست با کلمه Cadabra به مشتریان خود بفهماند که این سایت می‌تواند معجزه کند. در ادامه ایده جف بزوس تغییر کرد و ایده سایت خود را به یک فروشگاه اینترنتی که در آن هرچیزی به فروش می‌رود تبدیل کرد. نام این سایت از رودخانه بزرگ آمازون که همه چیز را در خود جای می‌دهد گرفته شد تا جاه‌طلبی بزوس از همان ابتدا مشهود باشد.

شرکت Google

نام گوگل از کلمه Googol گرفته شده که در ریاضی به عدد ۱۰ به توان ۱۰۰ یا عدد یک با صد صفر در مقابلش گفته می‌شود. سرجی برین موسس گوگل با انتخاب این نام می‌خواست تعداد دیتا‌هایی که به زودی در این موتور جست و جو یافت خواهد شد را بیان کند. این دامنه در سال ۱۹۹۷ ثبت شد و در سال ۱۹۹۸ نیز به صورت رسمی برروی شرکت گذاشته شد. البته نام موتور جست‌و‌جو این شرکت در ابتدا برای مدت کوتاهی BackRub بود. اگر این نام باقی می‌ماند حال ما باید هر روز به سایت بکراب رفته و کلمات مورد نظر خودمان را بکراب می‌کردیم.

شرکت Wikipedia

نام ویکی‌پدیا کمی پیچیده‌تر از دیگر نام‌ها انتخاب شده است، در ابتدا این کلمه از Nupedia دایره‌المعارف بزرگ انگلیسی که توسط Jimmy Wales تهیه شده، الهام گرفته شده است. اما کلمه ویکی به در زبان هاوایی معنای سریع است. در ابتدا نیز نام سایت ویکی‌ویکی‌پدیا بود، اما با توجه به سرعت رشد پایین آن در سال‌های اول (تن‌ها ۱۲ مقاله در یک سال) و تنظیم یک نام خوش‌آوا‌تر نام آن به ویکی‌پدیا تغییر پیدا کرد.

درگزارش بعدی به معنای نام شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، سونی، ایسوس، فیسبوک، توییتر، یاهو و لنوو خواهیم پرداخت.

گزارش از عبدالله مطیع

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری تکنولوژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل املای دانش‌آموزان با طرح بازی و ورزش معلم سمنانی

ایسنا/سمنان یک آموزگار سمنانی در کنار ورزش و بازی با اجرای مهارت‌های حرکتی، دانش‌آموزان را به درس املا علاقه‌مند کرد.

مهدیه‌سادات کیا درباره تلفیق درس املا با ساعت ورزش براساس تجربه‌ خود با عنوان املای قوی با بازی و ورزش به خبرنگار ایسنا توضیح داد و گفت: این طرح در راستای پویش استانی «معلمانه»، فرهنگیان و عوامل آموزشی و تربیتی که به ثبت تجربه‌های شیرین و خلاق و کاربردی خود می‌پردازند، ثبت شده است. 

وی با بیان اینکه سال‌های زیادی است که در دوره ابتدایی به‌عنوان آموزگار تربیت‌ بدنی فعالیت می‌کنم، درباره چگونگی ثبت این طرح  اظهار کرد: یک‌ روز در دفتر مدرسه با آموزگاران نشسته بودیم که متوجه شدم دانش‌آموزان در درس املا خیلی مشکل دارند و روش‌های مختلفی هم برای بهبود عملکرد آن‌ها اجرا شده و راه حل‌های بسیاری هم مانند املای سفره‌ای، املای طنز، املای کتابخانه‌ای و ... در پیش گرفته شده است، اما خروجی و نتیجه مثبتی حاصل نشده بود. 

این معلم با بیان اینکه چند بار پیش آمده بود که برای کمک به همکاران، بازی‌هایی را با هدف افزایش دقت و تمرکز یا تقویت سرعت دست بچه‌ها طرح ‌کرده بودم، افزود: به ذهنم رسید بازی‌های تقویت املا را به دوستانم پیشنهاد دهم و در صورت رضایت و موافقت، این طرح را اجرا کنیم.  

معلم آموزشگاه ولایت استان سمنان اظهار کرد: ابتدا به وضعیت موجود پرداختیم و نتیجه گرفتیم ‌که درس املا، تنوع لازم را برای دانش‌آموزان ناآرام و بیش‌فعال ندارد و دانش‌آموزانی که هوش بالایی دارند به‌دلیل تکراری بودن روش‌های املا، نتیجه خوبی در این درس نگرفته‌اند و دانش‌آموزان هنگام نوشتن املا دچار اضطراب و استرس شدیدی می‌شوند و باعث می‌شود تلاش آن‌ها به درستی به ثمر ننشیند.  همچنین دانش‌آموزانی که سرعت لازم را برای نوشتن نداشتند، کندی حرکات‌شان باعث رنجش آموزگار و هم‌کلاسی‌ها و البته خجالت خود دانش‌آموزان می‌شد.

وی ادامه داد: بنا بر این شواهد، دانش‌آموزان را به دو گروه مساوی تقسیم کردم و از درس مورد نظر کلمات دارای ارزش املایی را با کمک آموزگاران انتخاب کردم. بعد با کمک دو قوطی یا کیسه، کلمات هر گروه را که کاملاً مشابه و به شکل درست و بدون اشتباه در برگه‌ای جدا نوشته شده بود، داخل قوطی قرار دادم و برای شروع بازی یک مسیر طراحی کردم که در آن ایستگاهی برای هر گروه در نظر گرفته شده بود. در ایستگاه هر گروه، یک صندلی قرار دادم و روی هر صندلی یک برگ کاغذ و خودکار یا مداد برای نوشتن کلمات گذاشتم. 

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان به‌صورت صف یک‌ نفره پشت خط قرار گرفتند، اظهار کرد: شیوه انجام بازی را برای دانش آموزان توضیح دادم و توپی را به نفر اول هر گروه دادم و از او خواستم کلمه اول داخل قوطی را با شروع سوت بازی نگاه کند و به یاد بسپارد و هم‌زمان با شروع سوت داور در مسیر مشخص‌شده حرکت کند و بعد از پرش از موانع و پشت سرگذاشتن آن‌ها وقتی به صندلی رسید، توپ را زیر صندلی قرار دهد و سپس کلمه‌ای را که دیده به درستی روی برگه روی صندلی بنویسد و بدون این‌که توپ را بردارد به حالت لی‌لی به صف گروه خود برگردد و در انتهای صف جا بگیرد و نفر دوم به محض رسیدن نفر اول و گذشتن او از خط، کلمه بعدی را از داخل قوطی ببیند و به ذهن بسپارد و از موانع بگذرد و کلمه را روی برگه بالای صندلی بنویسد و توپ را که نفر اول زیر صندلی قرار داده بود بردارد و به سمت گروهش برگردد و در انتهای صف جا بگیرد و همین‌طور نفرات بعدی، کلمه‌ها را انتخاب کنند و به مسیر خود ادامه دهند. 

این معلم مدارس استان سمنان بیان کرد: در این بازی هر بازیکن ممکن است با توجه به نوبت خود با توپ یا بدون توپ حرکت کند؛ ولی تمام بازیکنان، کلمه‌ای را انتخاب می‌کنند و روی برگه بالای صندلی می‌نویسند. وقتی کلمات درون قوطی‌ها تمام می‌شود، بازیکنی که نوبت او است، حرکت ایستگاه را انجام می‌دهد و این‌بار با برگه روی صندلی به جمع هم‌گروهی‌های خود می‌پیوندد. هر گروه باید برگه را بررسی و با کمک تیم خود اشتباه‌های املایی را تصحیح کند. تیمی که برگه تصحیح‌شده را زودتر به داور تحویل دهد برنده بازی می‌شود. 

وی به اهمیت درس ورزش اشاره و اضافه کرد: از تلفیق تربیت بدنی با هر درس می‌توان آن درس را در محیطی متفاوت با قالبی شادتر آموزش داد. چه‌ بسا بسیاری از دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری با انگیزه بازی بهتر بیاموزند. 
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • شکایت دو نشریه از مایکروسافت و OpenAI به دلیل نقض کپی‌رایت
  • بررسی ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در رویداد استیج اینوتکس ۲۰۲۴
  • کشورهایی با ماهرترین نیروی کار
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟
  • حل مشکل املای دانش‌آموزان با طرح بازی و ورزش معلم سمنانی
  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
  • رکوردی که نتانیاهو ثبت کرد
  • آخرالزمان شمالی چگونه اتفاق می‌افتد؟ علائم آن چیست؟ (+عکس)
  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند