Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در یک تمدن پویا و شکوفا نمی‌شود پارادایم‌های مختلف را یک شکل نگاه کرد، گفت: پارادایم کار در فعالیت ادبی و هنری حافظ از حیث معرفت‌شناسی بر شناخت حق استوار شده و باید به حق پایبند بود. ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه جمعه در مراسم یادروز حافظ اظهار داشت: دو حدیث از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که با تحلیل آن می‌توان نگاه اسلامی حافظ را در معرفت‌شناسی و دریافت حقایق تبیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید ادامه‌دهنده مسیر حافظ باشیم، گفت: ما نمی‌خواهیم این مسیر قطع شود بنابراین این پرسش مهم است که چگونه باید در ادامه راه حافظ طی طریق کنیم؟

امام جمعه شیراز با اشاره به حدیث پیامبر(ص) افزود: پیامبر با اشاره به چند فرقه‌ شدن قوم بنی‌اسرائیل فرمودند که پیروان من نیز 73 فرقه می‌شود که 72 فرقه گمراه می‌شوند و تنها یک فرقه به حقیقت می‌رسند حال این سئوال مطرح است که آیا حافظ می‌خواسته تمام فرقه‌های مختلف را تایید کند؟

اسرار کلام حافظ در گفت‌وگوی تسنیم با استاد دانشگاه شیراز؛ چرا "لسان‌الغیب" ناله‌های عاشقانه سر می‌داد؟حافظ در حافظه جهانی ماندگار استتور گردشگری ادبی ویژه یادروز حافظ؛ نیاز شیراز به گونه‌های خلاقانه گردشگری

دژکام با بیان اینکه در یک تمدن پویا و شکوفا نمی‌شود پارادایم‌های مختلف را یک شکل نگاه کرد، بیان کرد: پارادایم کار در فعالیت ادبی و هنری حافظ از حیث معرفت‌شناسی بر شناخت حق استوار شده و باید به حق پایبند بود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به حدیث دوم که فرمود « من مبعوث شدم به سوی شما مردم با دینی که حنیف است» گفت: حق‌گرایی صفت اول دین است، اسلام دین سخت‌گیرانه‌ای نیست،بنا نیست وقتی احساس می‌کنیم حق را شناحتیم با دیگران به گونه‌ای رفتار کنیم که نتوانند زندگی کنند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در فرایند کشف حقیقت به تناسب ابزار گاهی بین خودمان اختلاف ایجاد می‌شود، این اختلاف اگر بنا باشد به پایان برسد باید فلسفه در اندازه‌ای رسیده باشد که کشف و نقل را کنار هم قرار دهد و این  آغاز یک حرکت نو در تمدن اسلامی است.

دژکام افزود: هرچه قرآن می‌گوید با برهان و فلسفه هم می‌توان به آن رسید و این هماهنگی در دعوای مداراگونه در حافظ دیده می‌شود اما ملاصدرا افق فراتر از او را پیموده است. 

وی ادامه داد: باید در جلسات حافظ‌شناسی این مسائلی که برای حافظ دغدغه بوده، مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ش

R41382/P/S6,61/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۷۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز

ایسنا/فارس آیین نکوداشت اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان و حافظ شناس شهری کشورمان، اصغر دادبه امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در مدیریت منطقه جنوب کشور(شیراز) برگزار شد.

در این آیین که به پاس خدمات علمی و فرهنگی این استاد فلسفه و عرفان در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، اصغر دادبه در بیان مفهوم رندی حافظ اظهار کرد: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرده است.

وی بیان کرد: اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود، لفظ رندی بیاورد.

این حافظ شناس کشورمان ادامه داد: غزل‌های حافظ را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریت‌ها می‌شوند، آن اقلیت‌ها گاهی یکی دو غزل عاشقانه است و بیش از ۱۰ غزل کاملاً جمله‌های عرفانی است که قابل انکار است. نیست.

نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود این عطار و سنایی پیش از حیات حافظ زیسته‌اند اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهان‌بینی حافظ دو روش‌شناسی وجود دارد که از زیبایی‌های طبیعی و شنیداری شروع می‌شود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن می‌رسد.

مجید اسکندری، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه، تفاوت کلامی اصغر دادبه را قابل تعظیم و تکریم توصیف کرد و افزود: دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده است، بلکه با حافظ زیسته است. شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسئله مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.

اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهره‌های ماندگار، به‌عنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • همه باید دفاع جانانه و فداکارانه ای از احکام اسلام داشته باشیم
  • تعیین‌کننده بودن رسانه در دنیای امروز انکارناپذیر است
  • زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند