Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت امنای زائرسرای حسینیه ابوالفضلی مریانج گفت: زائرسرای حسینیه ابوالفضلی نخستین زائرسرای ایران در مسیر پیاده‌روی اربعین است و هفتمین سال است به صورت متوالی به زائران خدمت رسانی می‌کند.

مسعود عنایتی در گفت‌و‌گو با ایسنا عنوان کرد: زائرسرای اربعین حسینی حسینیه ابوالفضلی شهر مریانج هفتمین سال است که به صورت متوالی به زائران اربعین خدمات ارائه می‌کند و شاید بتوان گفت این زائرسرا، نخستین زائرسرا در مسیر زائران اربعین در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیشتر زائرسراهای فعال در ایران در مسیر زیارت بارگاه امام رضا(ع) قرار دارند اما زائرسرای حسینیه ابوالفضلی نخستین زائرسرای ویژه اربعین است، ادامه داد: برای توزیع غذای گرم بین زائران از سالی دو هزار وعده غذا آغاز کرده و به تدریج به ۷۰ هزار وعده غذا در سال گذشته رسیدیم که این تعداد در سالجاری به دو یا سه برابر سال پیش خواهد رسید.

عنایتی بیان کرد: حدود سه سال پیش که برف شدیدی در مسیر بازگشت زائران از کربلا بارید، مسیرها کاملا بسته شد و بسیاری از زائران دچار بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا شدند به همین علت جمعیت زیای در شهر مریانج ماندند و همان سال حسینیه ابوالفضلی کمک زیادی به زائران کرد که البته این لطف گسیل شده امام حسین(ع) به طرف ما بود.

وی با اشاره به اینکه این جمعیت ساکن در شهر مریانج به حدی بود که تمام خیابان‌های اطراف حسینیه کاملا بسته شده بود، اضافه کرد: بعد از این اتفاق بسیاری از خادم‌ها دچار بیماری‌های واگیردار حاد شدند که مدت‌ها به علت شدید بودن بیماری در منزل خود بستری بودند.

عضو هیئت امنای زائرسرای حسینیه ابوالفضلی(ع) مریانج عنوان کرد: از نظر غذایی از حد توان کم نمی‌گذاریم که البته مشکلی هم برای تأمین غذا نداریم اما در رابطه با سرویس‌های بهداشتی و حمام در مضیقه هستیم و تعداد سرویس‌های بهداشتی ما در حد یک حسینیه است.

وی اظهار کرد: برای یک زائرسرایی که ممکن است در یک بازه زمانی دو ساعته، ۶۰۰ نفر وارد حسینیه شوند، نیاز به تعداد سرویس‌های بهداشتی بیشتر محسوس می‌شود و اینکه زائران در صف بایستد برای شهر ما بد است. 

عنایتی افزود: کسانی که وارد حسینیه می‌شوند این شهر را به نام همدان می‌شناسند و چنین مشکلاتی برای همدان نیز بد است البته وعده هایی در رابطه با حل این مسأله داده شده اما همچنان این مشکل پابرجاست.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس گردشگری آسیا در همدان خاطرنشان کرد: در زمان اربعین خیلی بهتر و بیشتر از اجلاس ۲۰۱۸ می‌شود بر روی گردشگری و معرفی همدان نه تنها به هموطنان بلکه به تمام دنیا کار کرد، سال گذشته زائران زیادی از کشورهای مختلفی مانند پاکستان، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ترکیه داشتیم که باید این فرصت را مغتنم بشماریم.

عضو هیئت امنای زائرسرای حسینیه ابوالفضلی(ع) مریانج گفت: یک سوم زائران ممکن است نیاز به استراحت و اسکان موقت داشت باشند همچنین بعضی از زائرانی که از استان‌های خراسان، گلستان و مازندران به سمت مهران حرکت می‌کنند نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ ساعت رانندگی کرده به همین علت خسته هستند و نیاز به تجدید قوا دارند بنابراین وقتی در این مکان استراحت می‌کنند از حوادث بعدی رانندگی جلوگیری می‌شود.

عنایتی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اساسی حسینیه ایجاد شبستانی بزرگ و جامع برای استراحت و استفاده بانوان و خانواده ‌ها است و به علت اینکه این مکان شناخته شده است، باید شبستانی در شأن زائر امام حسین(ع) داشته باشد.

وی‌ با بیان اینکه برخی از خانه‌های مجاور‌ حسینیه منازل خود را در اختیار زائرسرا و زائران گذشته‌اند، ادامه داد: در این فضا شاید بیش از ۸۰ نفر خانم و تعداد زیادی آقا از روزهای گذشته به صورت خودجوش به کمک و خدمت‌رسانی پرداخته‌اند حتی برای آماده‌سازی یکی از وعده‌ها در ظرف ۴۸ ساعت حدود ۵۰ نفر خانم ۴ تن سبزی پاک کردند.

عضو هیئت امنای زائرسرای حسینیه ابوالفضلی(ع) مریانج تأکید کرد: سال گذشته افزون بر ۷۰ هزار پرس غذا در سه وعده صبحانه، ناهار و شام به صورت گرم در بین زائران توزیع شد و پیش بینی شده با توجه به مساعد شدن شرایط سفر اربعین تعداد زائران دو سه برابر شوند به همین علت آمادگی خدمت‌رسانی به این تعداد را داریم.

عنایتی اظهار کرد: از ۲۷ ماه محرم زائرهایی که به حسینیه مراجعه کردند را پذیرش کردیم اما به تدریج هرچقدر به مراسم اربعین نزدیک‌تر می‌شویم این تعداد افزایش پیدا می‌کند و مسافران در دور برگشت نیز چند برابر خواهد شد. علاوه بر اسکان و توزیع غذای گرم، زائرسرا خدمات فرهنگی از جمله پاسخگویی به سوالات شرعی با استفاده از برخی مبلغان دینی و علمای شهر به زائران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همیشه در شرایط بحرانی مردم به کمک دولت می‌شتابند، عنوان کرد: همدان بارانداز ۷ استان است، به همین علت ترمینالی برای اتوبوس‌ها در ابتدای مریانج آماده شده تا زائران از مرز مهران در همدان ساماندهی شوند و به شهرهای خود بازگردند اما احتمال این وجود دارد این امر موجب بحران شود چرا که امکانات بهداشتی، غذا و اسکان به شدت مورد نیاز است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زائرسرا پياده روي اربعين اربعین ۹۸ گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۹۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین

سردار سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: در سفری که ما در راس هیئتی به عراق داشتیم برروی مجموعا بیش از ۵۰ محور از مسائل مشترک اربعین توافق کردیم و باید از دولت عراق تشکر کنیم. 

وی اظهار کرد: یک مسئله عبور آسان زائران از مرزهاست، چون در سنوات گذشته این مشکل بود، اما سال قبل شاهد تحول مثبتی بودیم و امسال طرح سجاد که تبادل برخط زائران از ایران به پلیس عراق صورت بگیرد و مرحله ثبت پلیس عراق حذف می‌شود که قرار شده در ایام غیراربعینی هم باشد.

 دبیر ستاد اربعین بیان کرد: عراق عمده خروجی مرز‌ها را به کنترل الکترونیک مجهز کرده که این امر سرعت انتقال زائران را افزایش می‌دهد و کنترل دستی حذف می‌شود.

میراحمدی گفت: بر سر اسناد رسمی پذیرش زائران توافق شد و مبنا این شد که همان مدارک سال گذشته استفاده شود و زائران ما با خیال راحت گذرنامه خود را تهیه کنند.

وی گفت: در خصوص زائران غیرایرانی توافقات خوبی شد. در مورد زائران پاکستانی دولت عراق ملاحظاتی داشت و قرار شد در سفری که وزیر کشور عراق به ایران دارد پیشنهاد خود را نسبت به زایران پاکستانی‌ها اعلام کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بیان کرد: در مورد اتباعی که از مرز ما عبور می‌کنند طبق سند خادم اقدام می‌شود همچنین پایانه‌های نذری عراق و گاراژ‌هایی که هست ساماندهی شود و اقدامات خوبی را عراق برای ساماندهی انجام داده است. 

میراحمدی اظهار کرد: مسئله دیگر ما بیشترین آمار فوتی‌هایمان است که مربوط به تصادفات جاده‌ای است و قرار شد کمیته مشترکی با عراق تشکیل شود و عراق جاده‌های عبور و مرور زائران را به دوربین کنترل سرعت مجهز کرده همچنین بر استفاده از کمربند‌های اتومبیل و استفاده از موبایل تاکید کرد، چون کنترل سرعت راننده‌های عراقی اقدام مهمی است که میزان تلفات را کاهش می‌دهد.

دبیر ستاد اربعین بیان کرد: در حوزه زمینی، ریلی، دریایی و هوایی توافق شد. از طریق دریا از شلمچه به بصره روزانه ۱۵۰۰ زائر را منتقل کنیم و می‌توانیم حمل و نقل زائران پاکستانی را از دریا دنبال کنیم همچنین در خصوص تخفیف به ایرلاین‌ها توافق شد.

وی گفت: توافق شد فرودگاه نجف ۲۴ ساعته شود. در مورد ورود خودر‌های شخصی توافق شد تا از اول صفر تا ۱۰ صفر وارد خاک عراق شوند که قرار است پاسخ دهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: در زمینه‌های مختلفی که سفر اربعین را تسهیل کند مثل رایگان شدن اینترنت و رایگان شدن شمار‌های سه شماره‌ای و امکان پرواز هلی کوپتر‌ها و عبور و مرور آمبولانس‌های ایرانی و تسهیل انتقال موکب‌های عراقی توافق شد و موکب ایرانی از بیستم محرم تا ۱۵ سفر امکانات خود رامنتقل کنند. 

میراحمدی اظهار کرد: در جلسه امروز ستاد اربعین یکی از بحث‌های ما تغییر در جریان خدمت رسانی به زائران است. چون مواکب عراقی ار ۱۲ صفر به بعد فعال می‌شوند و خدماتی در عراق مطرح نمی‌شود و سال قبل یک میلیون و چهارصد هزار زائر ما قبل از ۱۲ صفر برگشتند.

دبیر ستاد اربعین تصریح کرد: قرار شد خدمات عزتمندانه به زائران بدهند، چون عزتمندی زائران ما هدف ماست و پنج اصل امنیت، سهولت، سلامت، عزت و معنویت را داریم که بر اساس اصل عزت زائران ما با عزتمندی بروند و برگردند و دولت عراق به این موضوع توجه دارد، اما زمانی که فعال نیستند وظیفه خود می‌دانیم این کار را انجام دهیم. 

وی ادامه داد: درخصوص خدمات درمانی با طرف عراقی توافق کردیم خدمات تا بازگشت زائران انجام شود.

میراحمدی بیان کرد: تنها موردی که با آن توافق نشده در مورد اتوبوس‌هاست و گفتند تمام ظرفیت حمل و نقل خود را برای انتقال زائران انجام می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • جریان آزادی‌خواهی غزه در اربعین پیش رو تجلی ممتازی خواهد یافت
  • ماجرای غزه اربعین سال ۱۴۰۳ را متفاوت و منحصر به‌فرد کرده است
  • تردد زائران اربعین از مرز تمرچین یک ظرفیت بزرگ فرهنگی است
  • اعلام امادگی۳ هزار ۵۰۰زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت
  • ثبت‌نام ۳۵۰۰ زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت
  • ارز مسافرتی برای زائران اربعین پیش بینی شده است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • ۲۲ وسیله ضروری برای زائران حج تمتع
  • اعلام آمادگی ۳ هزار و ۵۰۰ زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت