«باغ وحش شیشهای» تراژدی مدرنی با دراماتورژی متفاوت
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۹۵۰۶
کارگردان نمایش «باغ وحش شیشهای» گفت: «باغ و حش شیشهای» از ابتدای آبانماه با دراماتورژی متفاوت در مشهد به روی صحنه خواهد رفت.
سعید نمایی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در خصوص اجرای نمایش خود با عنوان «باغ وحش شیشهای» اظهار کرد: «باغ وحش شیشهای»، درام اجتماعی و در واقع یک تراژدی مدرن مربوط به سال 1930، نوشته تنسی ویلیامز و از کارهای شاخص این نویسنده است که ما قصد داریم با دراماتورژی متفاوتی به اجرای این کار پرداخته و تا حدودی از اصالت کار دور شویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در خصوص انتخاب این نمایشنامه افزود: این متن همواره از متنهای مورد علاقه من بوده و یکی از آرزوهای من بود که از عوامل این کار باشم و یا روزی کارگردانی آن را بر عهده بگیرم؛ به علاوه فارغ از دغدغهای که در نمایش موجود بوده و اتفاقاتی که در نمایش میافتد، تنهایی فردی هریک از کارکاترهای نمایش و بیدار شدن از خواب ایدهآلیسم که به رئالیسم تبدیل میشود، به نوعی شبیه به اکنون ماست.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: داستان در مورد یک خانواده طبقه فردوست جامعه آمریکاست که پدر آنان را ترک کرده و مادر به همراه پسر و دخترش زندگی میکند. دختر این خانواده دچار یک معلولیت از ناحیه پا است و همین باعث شده این دختر دچار عقده حقارت باشد و سرخورده شود، در روابط اجتماعی او تاثیر گذاشته و در کل فردی اجتماعی نبوده و جامعهگریز است. از طرفی پسر خانواده در انباری کار میکند، ماهی 50 دلار حقوق میگیرد و دچار یک زندگی یکنواخت و تکراری است.
نمایی ضمن اشاره به این که «باغ وحش شیشهای» در اصل نمایشی متشکل از چهار کاراکتر است، افزود: نینا گودرزی، پریسا معتمدیمهر و بنده در این نمایش به ایفای نقش میپردازیم. همچنین جلال شهبازنژاد به عنوان صدابازیگر تیم بازیگری را همراهی میکند. دراماتورژ این کار نیز کامران سعادت و طراح گریم غزال ناصری است.
وی در خصوص پروسه تمرین نمایش خود گفت: پروسه تمرین این نمایش تقریبا نزدیک به یکسال به طول انجامید؛ به این خاطر که پروژهای است که نیاز به بازیگران خاص داشته و لذا به لحاظ تیم بازیگری چندین بار به مشکل بر خوردم و تغییراتی در آن ایجاد کردم و به نوعی میتوان گفت وسواس زیادی روی این پروژه داشتم. به این خاطر که علاقهمند بودم زمانی کار به روی صحنه رود که از نظر خودم کیفیت لازم را داشته باشد.
این کارگردان تئاتر عنوان کرد: اصولا معتقدم یک کار تئاتری یا باید خوب باشد و به روی صحنه رود و یا هرگز به روی صحنه نرود. به این دلیل که ما و همه کسانی که هنر تئاتر کار میکنیم، برای دیده شدن دست به این کار نمیزنیم و میخواهیم اثری هنری خلق کنیم تا در کیفیتی خوب دیده شود.
نمایی همچنین با اشاره به این که «باغ وحش شیشهای» نمایشنامهای سخت و از آثار فاخر ادبی است، خاطرنشان کرد: «باغ وحش شیشهای» از اوایل آبانماه و در قالب 14 اجرا در سالن بهار مجموعه تئاتر شهر مشهد به روی صحنه خواهد رفت و احتمال زیاد بسته به استقبال مردم تا 30 شب نیز تمدید خواهد شد.
وی با بیان این که استقبال خوبی از این نمایش صورت خواهد گرفت، افزود: متن «باغ وحش شیشهای» تابهحال در مشهد اجرا نشده و از سوی دیگر برای همه جذابیت دارد که به تماشای آن بنشینند؛ به این خاطر که متن به واقع متنی با اعتبار بوده و نیز دیگران میدانند به مدت یکسال روی آن زمان گذاشتهایم. ضمن این که در مدل کارگردانی پروژه تغییراتی را ایجاد شده و فضای کار را به میزانی از حالت رئالیستی خارج و بعد سورئال آن را پررنگتر کردهام. در نهایت این که از آنچه از گوشه و کنار میشنوم، به نظر میرسد که این نمایش مشتاقان زیادی به ویژه با توجه به اثر عجیب و غریب تنسی ویلیامز داشته باشد. همچنین علاقهمندم این اثر را به پدر و مادرم تقدیم کنم.
این کارگردان تئاتر بیان کرد: همه هدف ما رسیدن به اجرایی با تمرکز بر ذهنیت شخصیتهاست و دیدن آنچه شخصیتهای نمایش توان به زبان آوردنشان را ندارند. ضمن این که در اجرای این اثر کمی از ساختار نمایشنامه دور شدیم و جسارت این اتفاق را نمایشنامه و شخصیتهای افسارگسیختهاش در ما ایجاد کردند و امیدواریم مخاطب در کشف دنیای مشترک و تازه نمایشنامه با ما همراه شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر مشهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۹۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی