Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این‌که برخلاف کشورهای پیشرفته که صنعت و دانشگاه به صورت دوقلوهای بهم چسبیده متولد می‌شوند، صنعت و دانشگاه در ایران ادبیات مشترکی ندارند و گفت: توصیه من به صنایع آن است که برایرفع نیازها به بخش‌های دانشگاهی مراجعه نکنند، بلکه رفع نیازهای خود را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر سعید سرکار در مراسم انعقاد چهار قرارداد همکاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های صنعتی که امروز در دوازدهمین نمایشگاه و جشنواره فناوری نانو در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران صورت گرفت، امضای این قراردادها را از جمله فعالیت‌های ستاد نانو برای ایجاد پیوند میان فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع بزرگ دانست و ادامه داد: تحقق این امر ناشی از اعتقاد ما است که اگر نانو فناوری نتواند خود را به صنایع بزرگ وصل کند و در صنایع رسوخ نکند، به جایی نمی‌رسیم.

وی با تاکید بر این‌که اگر نتوانیم شرکت‌های صنعتی بزرگ را به شرکت‌های دانش‌بنیان متصل کنیم، چشم‌انداز سند فناوری نانو که تولید ثروت و رفاه برای مردم است محقق نمی‌شود، خاطر نشان کرد: ما اعتقاد داریم که اگر بخواهیم نانو فناوری در زندگی روزمره مردم وارد شود و کیفیت زندگی آنها را ارتقاء دهد باید بتوانیم نانو فناوری را در محصولات صنعتی مرسوم وارد کنیم. این حوزه‌ای است که اگر بر آن تمرکز کنیم، رسوخ فناوری محقق می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خطاب به صاحبان صنایع گفت: پیام ما به صنایع این است که اگر امروز برای به‌کارگیری این فناوری، فناوری توانمندساز اقدام نکنیم، در آینده رقابت‌پذیری و بازار خود را از دست خواهند داد، چرا که فناوری نانو قادر است کیفیت محصولات و کارایی آنها را ارتقاء دهد و رقابت‌پذیری بنگاه‌ها و صنایع بزرگ در عرصه بین‌المللی را ارتقاء خواهد داد.

سرکار با بیان این‌که این امر یکی از اهداف ستاد نانو است، اظهار کرد: در برنامه راهبردی ۱۰ ساله دوم ستاد نانو تمرکز بر صنعتی‌سازی است و برای این منظور برنامه‌های متعددی را اجرایی کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی شبکه تبادل فناوری اشاره کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو راه‌اندازی مرکز صنعتی‌سازی نانو فناوری با عنوان آیکان را از دیگر برنامه‌های ستاد نانو در این راستا نام برد و یادآور شد: این مرکز پایگاهی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بتوانند ارتباط میان دانشگاه و صنعت را برقرار کنند.

وی با تاکید بر این‌که بحث‌های زیادی برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه در دنیا شده است، اظهار کرد: این بحث‌ها در کشورهای پیشرفته قوام خود را دارد، چرا که دانشگاه و صنعت به عنوان موجود دوقلوی بهم چسبیده متولد می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو دانشگاه را مغز این پیکره و صنعت را قلب این پیکره دوقلو نام برد و خاطر نشان کرد: از یکسو صنعت برای رفع نیازهای خود پول به دانشگاه‌ها تزریق می‌کند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها با حرکت در مرزهای دانش نیازهای بخش صنعت را برطرف خواهند کرد.

وی با اشاره به وضعیت ارتباط صنعت با دانشگاه با بیان این‌که در ایران ابتدا صنعت متولد شد و بعد دانشگاه‌ها ایجاد شدند تا برای صنعت تکنسین تربیت کنند، اظهار کرد: در ایران صنعت و دانشگاه ادبیات مشترک ندارند و زبان یکدیگر را نمی‌فهمند. نه دانشگاه نیاز به صنعت دارد، چون منافع آن تامین می‌شود و از سوی دیگر صنعت نیز معتقد است که دانشگاه قادر به رفع نیازهای بخش صنعتی نیست.

سرکار با تاکید بر این‌که ما اعتقاد داریم هر موقع دانشگاه و صنعت به طور مستقیم با یکدیگر اقدام به ایجاد ارتباط کردند، در نهایت منجر به یاس و دلخوری بخش‌های صنعتی شده است، خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که نباید الگوی کشورهای غربی را کپی‌سازی و پیاده‌سازی در کشور کنیم، بلکه این دو موجود نیاز به پل ارتباطی دارند که این پل ارتباطی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌شود.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از آنجایی که شرکت‌های دانش‌بنیان از دل دانشگاه‌ها بیرون آمده‌اند، با ادبیات دانشگاه آشنا هستند و از سوی دیگر چون در فضای کسب و کار قرار دارند، ادبیات بخش‌های صنعتی را درک می‌کنند.

سرکار اظهار کرد: توصیه ما به بخش‌های صنعتی آن است که هرگز با دانشگاه‌ها وارد ارتباط مستقیم نشوند، چون مذاکرات آنها به جایی نمی‌رسد بلکه برای رفع نیازهای خود به شرکت‌های دانش‌بنیان مراجعه کنند.

وی "آیکان" را یک کانون مناسب برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت دانست و اضافه کرد: این مرکز می‌تواند ایده‌هایی که در حد آزمایشی است را در حد پایلوت اجرایی‌سازی کند و پس از اثبات این فناوری آن را آماده ورود به صنعت می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به فناوری‌های تولید شده بسیار در کشور با تاکید بر این‌که این فناوری‌ها به صنعت وارد نمی‌شوند، مگر آنکه حلقه‌های واسط ایجاد شود، یادآور شد: ما بر اساس این واقعیت الگویی را در کشور ایجاد کرده‌ایم تا بر اساس آن فناوری‌ها به فاز صنعتی‌سازی وارد شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانش بنیان نمایشگاه نانو صنايع فناوري نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۹۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو در واحد صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری ، بهنام خسروی افزود: این شرکت با درجه دانش بنیان یک، سالانه ۴۰۰ هزار اکسل گروه خودروهای پژو را برای شرکت ایران خودرو تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه هیدرو فورمیک هم در همین شرکت ساخته شده گفت: در این روش قطعه‌های فلزی با فشار سیال تغییر حالت می‌دهند.

به گفته وی : برای این طرح نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

معاون امور صنایع صمت استان گفت: پس از تحریم ها، شرکت پژو فرانسه از تحویل مستقیم این قطعه خودداری کرد که صنعتگران شهرکرد با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان، طی سه سال تحقیق و توسعه موفق به کسب دانش هیدرو فورمیک شدند.

گفتنی است، استفاده از مواد اولیه داخلی، ایجاد ارزش افزوده، قیمت به صرفه و کیفیت همتراز اروپا از مزیت‌های اکسل ایرانی است که سالانه مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. در دنیا این دانش نوین در صنایع هوا فضا و موشکی هم کاربرد بسیاری دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901618

دیگر خبرها

  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • گشایش نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو در واحد صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان